Sean Connery: Chudý Skot, který dobyl svět
27. 8. 2015 / Milan Mundier
Ve chvíli, kdy čtete tyto řádky,
dožívá se významného životního jubilea, svých 85. narozenin, jeden z nejlepších
a nejslavnějších herců světové kinematografie, Sir Sean Connery. Přestože se na
filmovém plátně neobjevil už dlouhých dvanáct let (svou poslední roli ztvárnil
v akční fantasy Liga výjimečných z roku 2003), pád do zapomnění určitě
není tím, čeho by se měl obávat. Na to ztělesnil až příliš mnoho báječných
rolí, přičemž legendární James Bond byl jen jednou z mnoha.
Škola života a začátky u filmu
Sean Thomas Connery přišel na
svět 25. srpna 1930 v Edinburghu, hlavním městě Skotska. Jeho rodiče nebyli
příliš bohatí, dodnes se tradují historky, že malý Sean spával v zásuvce od
stolu. Když mu bylo třináct let, rozhodl se opustit školu a pokusit se postavit
na vlastní nohy. Začal pracovat v místní mlékárně, kterou později vyměnil za
Skotskou národní knihovnu. Jako starší působil také u britského Královského
námořnictva, odtud byl ale po třech letech propuštěn kvůli žaludečním vředům.
Než prorazil ve světě filmu, pracoval také jako plavčík či model, velkého
úspěchu dosáhl v kulturistice, když v soutěži Mr. Universe vybojoval úctyhodné
třetí místo.
U filmu začal Sean Connery
působit už během první poloviny 50. let a jeho celovečerním debutem byl zcela
nevýznamný snímek Lilacs in the Spring z roku 1954. Herecké zkušenosti,
které mu později dopomohly k získání role Jamese Bonda, však nasbíral poměrně
rychle – v roce 1958 byl hereckým partnerem Lany Turnerové v dramatu Jiný
čas, jiné místo, objevil se také v Tarzanově největším dobrodružství
(1959) či muzikálové pohádce Darby O´Gill and the Little People (1959).
Nás by ještě mohlo zajímat, že si v roce 1957 zahrál po boku britského herce
českého původu Herberta Loma v dramatu Prodané životy.
Bond. James Bond
Zní to dnes možná neuvěřitelně,
ale Sean Connery nebyl jediným kandidátem na roli Jamese Bonda. Když spisovatel
a bývalý špion Ian Fleming v 50. letech vymýšlel postavu neohroženého agenta
007, byl mu vzorem legendární herec Cary Grant. A právě on patřil mezi první
herce, jimž bylo nabídnuto, aby Bondovi vdechli život na filmovém plátně. Grant
byl ochoten si Bonda zahrát, ale pouze jednou, jít do série několika filmů se
mu už nechtělo (v té době už mu táhlo na šedesát). Režisér Terence Young si
posléze vyhlédl prakticky neznámého Richarda Johnsona, jenže tomu zase srazil
vaz nedostatek hereckých zkušeností.
A právě nyní se dostává na řadu
tehdy jednatřicetiletý Sean Connery. A nutno dodat, že ke značné Flemingově
nelibosti. Fleming, velký milovník luxusu, měl značný problém s Conneryho
„dělnickým“ původem (Bond pocházel z vyšších společenských kruhů) a dokonce mu
prý přezdíval „ta skotská lopata“. Nakonec ale mohl být také on nanejvýš
spokojen, protože Sean Connery obstál v roli bonda hned napoprvé a – proč to
neříct – diváci si jej doslova zamilovali! Dr. No (1962), první filmová
bondovka, měl rozpočet 1 milión dolarů, pouze v USA ale vydělal šestnáctkrát
tolik (Conneryho honorář činil směšných 100 tisíc dolarů).
Do roku 1969, kdy byl vystřídán
Georgem Lazenbym, se Sean Connery objevil v pěti bondovkách. Po Dr. No
následovaly Srdečné pozdravy z Ruska, Goldfinger, Thunderball
a Žiješ jenom dvakrát. Každá z nich si zaslouží svou zvláštní zmínku. Srdečné
pozdravy z Ruska (1963) byly totiž především napínavým špionážním
thrillerem, který skvělým způsobem zachytil napjatou atmosféru studené války. Goldfinger
(1964) poprvé představil Bonda coby neohroženého superhrdinu, před kterým si
žádná žena není jistá, a módní ikonu. Thunderball (1965) zase předvedl
divákům dosud nevídané speciální efekty (a díky skvělé zápletce, neodolatelné
nadsázce a exotickým lokacím je autorem tohoto článku považován za nejlepší
bondovku vůbec). A bondovka Žiješ jenom dvakrát (1967) je pozoruhodná
především tím, že se v ní Bond naoko ožení a promění v Japonce (na jejím
scénáři se podílel Roald Dahl, Fleming byl už tehdy po smrti).
Úspěšné pokusy o charakterní
herectví a loučení s Bondem
Jenže už během oné slavné
bondovské éry Sean Connery několikrát dokázal, že jeho herecký rejstřík je
mnohem širší, než by se na první pohled mohlo zdát. Vědom si toho byl nejspíš i
sám Alfred Hitchcock, když Conneryho obsazoval do hlavní mužské role svého
romantického thrilleru Marnie (1964). Zatímco v něm ztělesnil Connery
postavu starostlivého manžela titulní hrdinky v podání Tippy Hedrenové, ve
snímku Bezcharakterní žena (1964), kde byla jeho partnerkou Gina
Lollobrigida, hrál naopak roli bezcitného a cynického svůdníka, který se
neštítí ani vraždy. Zapomínat ale nesmíme ani na vynikající psychologické drama
Pahorek (1965), které bylo počátkem Conneryho plodné spolupráce s
režisérem Sidney Lumetem.
V roce 1971 se Sean Connery
vrátil k roli Jamese Bonda. Jeho nástupce, australského manekýna George
Lazenbyho, publikum jednoznačně odmítlo. Producenti sice byli ochotni dát
Lazenbymu (který zase nebyl tak špatný) další šanci, jenže ten už nechtěl mít s
Bondem nic společného. A tak musel být ještě jednou – za velmi tučný honorář –
povolán Connery. Jeho šestá bondovka Diamanty jsou věčné sice nebyla
vyloženě slabá, ale už to prostě nebylo ono. O dva roky později byl do role
agenta 007 obsazen Roger Moore, který se publiku ihned zalíbil, a tak už
Conneryho služeb nebylo třeba. Nepočítáme-li „pirátskou“ bondovku Nikdy neříkej
nikdy (1983), která vznikla v produkci konkurenčního studia a byla vlastně
remakem Thunderballu, představovaly Diamanty jsou věčné konec
Conneryho „bondovské“ kariéry.
Střídání žánrů
Pro Conneryho kariéru znamenala
70. léta období žánrových experimentů. Některé z nich byly možná neúspěšné
(kriminální drama Andersonovy nahrávky či sci-fi Zardoz), ale
jeho pozici filmové hvězdy nikterak neohrozily. Za této dekády navíc
vyvrcholila Conneryho spolupráce se Sidney Lumetem, z níž se zrodily nejen
zmíněné Andersonovy nahrávky (1971), ale také veleúspěšná kostýmní
detektivka Vražda v Orient expresu (1974) a především temné
psychologické drama Urážka (1972).
Urážka je film, který
klame tělem. Začíná jako klasická detektivka, ve které zkušený policista
Johnson (Connery) vyslýchá odpudivého pedofila. To, co ale divák sleduje, je ve
skutečnosti pozvolný rozklad osobnosti s tragickými následky. Po dvaceti letech
vyšetřování vražd, znásilnění a jiných hrůzných zločinů se z Johnsona stala
lidská troska, neschopna jakéhokoliv sociálního fungování. Je až s podivem, že
tato role nevynesla Connerymu nakonec ani oscarovou nominaci a film jako takový
komerčně zcela propadl.
Velkých úspěchů však Sean Connery
dosáhl na poli historických velkofilmů. S režisérem Johnem Miliusem natočil
výpravný epos Vítr a lev (1975), ve kterém se šarmem sobě vlastním
ztělesnil postavu arabského šlechtice, který na počátku 20. století zasáhl do
velmocenských hrátek. Ještě úspěšnější byl ale Muž, který chtěl být králem
(1975), film, který věhlasný režisér John Huston natočil na motivy povídky
Rudyarda Kiplinga. Příběh dvou dobrodruhů a podvodníčků (Connery a Michael
Caine), kteří se vypraví hledat legendární království Kafiristan, aby získali
něco z jeho nezměrného bohatství, dodnes neztratil nic ze své nadčasovosti. A
troufnu si říci, že Muž, který chtěl být králem je tím nejlepším, co
Sean Connery během 70. let natočil.
Zapomínat ale nesmíme ani na První
velkou vlakovou loupež (1978), kterou podle svého vlastního románu
režíroval budoucí duchovní otec Jurského parku, spisovatel Michael
Crichton, válečné drama Příliš vzdálený most (1977) či historickou
romanci Robin a Mariana (1976), v níž Connery ztvárnil stárnoucího
Robina Hooda (Marianě propůjčila svůj zralý půvab Audrey Hepburnová). Zato filmy
jako Výkupné (1974) či Meteor (1979) potkal pád do bezvýznamnosti
docela právem – inu, i mistr se někdy utne.
Držitel Oscara a Indyho taťka
Filmová historie pamatuje celou
řadu velkých herců, kterým se nikdy nepodařilo získat Oscara. Sean Connery se však
k nim řadit nebude. Pocty v podobě slavné zlaté sošky se mu dostalo v roce 1988
díky kultovní gangsterce Briana De Palmy Neúplatní (1987). Nebylo to
žádné ocenění za zásluhy, bylo to uznání za jednu z nejlepších Conneryho
hereckých kreací. Přestože Neúplatní udělali hvězdu z tehdy
dvaatřicetiletého Kevina Costnera a obávaného Ala Caponea v nich ztělesnil sám
Robert De Niro, jejich nejblyštivějším klenotem je právě Conneryho rtuťovitý
policista Jimmy Malone.
Další obrovské pocty se Connerymu
dostalo o pouhý rok později, když jej Steven Spielberg obsadil do role otce
největšího filmového dobrodruha Indiany Jonese. Byl to ovšem celkem logický
tah. Indiana Jones se přece inspiroval postavou Jamese Bonda, tak kdo jiný by
měl hrát jeho otce? Díky onomu jedinečnému nadhledu, s nímž se Connery přehrál
do role roztržitého knihomola Henryho Jonese, i Conneryho jedinečné souhře s
Harrisonem Fordem se Indiana Jones a Poslední křížová výprava (1989)
stal pro mnohé fanoušky nejlepším dílem celé „jonesovské“ série.
Connery nestárnoucí, pouze
zrající
Ani s přibývajícími lety
neztrácel Sean Connery nic ze svého kouzla. Na vrcholu popularity se dokázal
udržet i po celá 90. léta. Ve špionážním thrilleru Johna McTiernana Hon na
ponorku (1990) si zahrál postavu kapitána sovětské ponorky, aby se jen o
dva roky později s týmž režisérem sešel při natáčení ekologické romance Šaman
(1992). V tomto nádherném snímku, který sám produkoval, hrál svérázného vědce,
jemuž se podařilo objevit lék na rakovinu. Šaman ale není jen nezapomenutelnou
filmovou podívanou, je také apelem za ochranu životního prostředí a
nemilosrdnou kritikou konzumní společnosti.
Jakousi starší verzi Jamese Bonda
si pak Connery zahrál v akčním hitu Skála (1996) a nezapomenutelný byl
také coby lupič-gentleman v romantickém thrilleru Past (1999). Právě Past
ale byla jedním z posledních filmů, ve kterých se Sean Connery objevil. Po ní
už následovalo jen melodrama Osudové setkání (2000) a již zmíněná Liga
výjimečných. Conneryho odchod do hereckého důchodu mnohé filmové fanoušky
nepříjemně zaskočil. Tolik doufali, že se vrátí ve čtvrtém dobrodružství
Indiany Jonese, tolik doufali, že společně s Milošem Formanem přeci jen ještě
zfilmuje novelu Svíce dohořívají od Sándora Máraie. A kdo ví, třeba by byla
výsledkem daleko lepší filmová adaptace, než jakou byl historický thriller Jméno
růže (1986)! Ten je pozoruhodný už tím, že zatímco Connery jej považuje za
jeden ze svých nejlepších filmů, autor stejnojmenné knižní předlohy, italský
spisovatel Umberto Eco, se k němu – z pochopitelných důvodů – příliš nehlásí...
Naposledy dal o sobě Sean Connery
vědět v loňském roce, když vyzval své krajany, aby v referendu hlasovali pro
odtržení Skotska od Velké Británie. Navzdory svému věku působil Sir Sean (do
šlechtického stavu byl povýšen v roce 1999) velmi svěže a spokojeně. Nezbývá
tedy než doufat, že se mu zdraví a spokojenosti bude dostávat i v dalších
letech!
Vytisknout