Jízdní kola v Kodani
17. 5. 2014 / Jan Čulík
Jiný způsob řešení dopravy v centru města naleznete v Amsterodamu, anebo třeba v Kodani, viz fotografie, které jsem tam pořídil v dubnu. Obyvatelé Kodaně jezdí doslova po tisících po městě jízdními koly. Ta jsou zaparkována všude. (V Amsterodamu mají pro jízdní kola i podzemní parkoviště.) Většina ulic v Kodani má vedle chodníku pro chodce dva až tři metry široké cyklotrasy, po nichž jezdí v každou denní či noční dobu obrovské množství cyklistů. Automobilové zácpy ve městě nejsou. Všimněte si na snímcích prázdné vozovky.
Mimochodem, v Kodani mají metro, které je v provozu čtyřiadvacet hodin denně a jeho vlaky jsou zcela automatické, jezdí bez řidiče. Je to prostě jiný svět. Dánové jsou nejspokojenější národ na světě a je jeden z nejbohatších. V minulých letech naprosto ovládli světovou televizní kulturu svými vynikajicími thrillery se sociálním podtextem, seriály, které jsou v ČR zcela neznámé, avšak po celém světě vyvolaly diskusi a snahu napodobovat. Dánů je něco málo přes pět milionů - nepotřebují být velmoc k tomu, aby si dokázali řídit vlastní věci inteligentně.
Určitě mi někdo ze čtenářů zase přesvědčivě vysvětlí, že "Čechům vůbec nerozumím", že nechápu "česká specifika", a že prostě něco takového se v Praze realizovat nedá.
Obsah vydání | Pátek 16.5. 2014
-
18.5. 2014 / Jak se dělá interview18.5. 2014 / Helmut Schmidt: Evropa ukrajinskou krizí náměsíčně směřuje k situaci před 1. světovou válkou17.5. 2014 / Modi chrání domácí trh a bojuje proti globalizaci17.5. 2014 / Na Krymu byla zakázána demonstrace krymských Tatarů17.5. 2014 / Vítězství mainstreamu nad demokracií16.5. 2014 / Jan ČulíkKonzervativní Londýn vybírá poplatek od aut za vjezd do centra - proč ne Praha?16.5. 2014 / Protest proti podvádění zákazníků v pojišťovnictví15.5. 2014 / V eurozóně dál trvá hospodářská krize18.4. 2014 / Hospodaření OSBL za březen 2014