Monitor Jana Paula:

Komentovaná prohlídka výstavy Kurta Gebauera v Roxy NoD Praha

28. 1. 2014 / Jan Paul

Ve středu 29. ledna proběhne od 17 hodin v experimentální prostoru Roxy NoD, Dlouhá 33, Praha 1 komentovaná prohlídka výstavy Kurt Gebauer - Letmý průnik & Modré plavkyně z Petynky. Pro mě je tato výstava, sestávající se ze tří částí, příjemným osvěžením v poněkud nudném konceptuálním ovzduší pražských výstav, především proto, že bývalý dlouholetý profesor na VŠUP Kurt Gebauer zůstal i po mnoha desítkách let důsledně věrný svému tématu a uměleckému programu, jímž je lidská figura. Mnozí pamatují legendární výstavu Malostranské dvorky v roce 1981...Gebauer, Jetelová, Kafka, abych vyjmenoval ty, kteří mě tehdy zaujali. Gebauer tím, že si v podstatě s figurou dělal to, co chtěl.

Kurtův svébytně stylizovaný výtvarný jazyk, jak v plastice či v malbě a kresbě, je po těch letech stále hravý, a decentně groteskní. V době totalitní i s tím měl problém. Nyní žádná ošklivost, explicitnost, jen trochu cudného voyeurství, radost z pozorování ženského těla, objevování jeho zákoutí a křivek, a převedení spatřených dojmů třeba do svěže stylizovaných, a příjemně lehce erotických kreseb, jak to dokládají Modré plavkyně z Petynky, vystavené v Café NoD. Kurtovy favoritky nejsou žádné modelky z Playboye , ale obyčejné holky či ženy, které navštívily koupálko. Ostatně i autor sám je už ve věku, v němž spíše hledí na život dobrosrdečně s notnou dávkou odstupu, než mladicky emotivně a vzrušeně.

V hlavním sále je pak k vidění výběr z jeho tvorby od šedesátých let po současnost. Gebauerova výstava v NoD je sice koncipována kurátorem Jiřím Machalickým jako retrospektivní, ale zdaleka neobsahuje všechna díla, vystavena jsou ovšem ta, která přesně vyjadřují jednotlivé etapy autorovy tvůrčí cesty. Kresby, malby, objekty, fotografie a video. To je mi sympatické, nezahustit prostor přílišnou snahou ukázat celé dílo, ale jen naznačit to, co je v něm podstatné. Gebauer je dostatečně znám na české výtvarné scéně, a divák si analogie jistě vytvoří sám. O něčem vypovídá i to, že jeho retrospektiva probíhá právě v experimentálním prostoru Roxy NoD, který je spíše zasvěcen mnohem mladším tvůrcům. Takže Kurte, tentokrát zvedám palec nahoru.

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 28.1. 2014