Monitor Jana Paula:
Komentovaná prohlídka výstavy Kurta Gebauera v Roxy NoD Praha
28. 1. 2014 / Jan Paul
Ve středu 29. ledna proběhne od 17 hodin v experimentální prostoru Roxy NoD, Dlouhá 33, Praha 1 komentovaná prohlídka výstavy Kurt Gebauer - Letmý průnik & Modré plavkyně z Petynky. Pro mě je tato výstava, sestávající se ze tří částí, příjemným osvěžením v poněkud nudném konceptuálním ovzduší pražských výstav, především proto, že bývalý dlouholetý profesor na VŠUP Kurt Gebauer zůstal i po mnoha desítkách let důsledně věrný svému tématu a uměleckému programu, jímž je lidská figura. Mnozí pamatují legendární výstavu Malostranské dvorky v roce 1981...Gebauer, Jetelová, Kafka, abych vyjmenoval ty, kteří mě tehdy zaujali. Gebauer tím, že si v podstatě s figurou dělal to, co chtěl.
Kurtův svébytně stylizovaný výtvarný jazyk, jak v plastice či v malbě a kresbě, je po těch letech stále hravý, a decentně groteskní. V době totalitní i s tím měl problém. Nyní žádná ošklivost, explicitnost, jen trochu cudného voyeurství, radost z pozorování ženského těla, objevování jeho zákoutí a křivek, a převedení spatřených dojmů třeba do svěže stylizovaných, a příjemně lehce erotických kreseb, jak to dokládají Modré plavkyně z Petynky, vystavené v Café NoD. Kurtovy favoritky nejsou žádné modelky z Playboye , ale obyčejné holky či ženy, které navštívily koupálko. Ostatně i autor sám je už ve věku, v němž spíše hledí na život dobrosrdečně s notnou dávkou odstupu, než mladicky emotivně a vzrušeně.
V hlavním sále je pak k vidění výběr z jeho tvorby od šedesátých let po současnost. Gebauerova výstava v NoD je sice koncipována kurátorem Jiřím Machalickým jako retrospektivní, ale zdaleka neobsahuje všechna díla, vystavena jsou ovšem ta, která přesně vyjadřují jednotlivé etapy autorovy tvůrčí cesty. Kresby, malby, objekty, fotografie a video. To je mi sympatické, nezahustit prostor přílišnou snahou ukázat celé dílo, ale jen naznačit to, co je v něm podstatné. Gebauer je dostatečně znám na české výtvarné scéně, a divák si analogie jistě vytvoří sám. O něčem vypovídá i to, že jeho retrospektiva probíhá právě v experimentálním prostoru Roxy NoD, který je spíše zasvěcen mnohem mladším tvůrcům. Takže Kurte, tentokrát zvedám palec nahoru.
VytisknoutObsah vydání | Úterý 28.1. 2014
-
28.1. 2014 / Daily Telegraph vydal inzerát kritizující "prohomosexuální komentátorku" z deníku Times28.1. 2014 / Ukrajinský premiér nabídl rezignaci28.1. 2014 / Newyorské vodovodní nádrže obsahují nebezpečnou bakterii, svědci hovoří o holubích výkalech28.1. 2014 / Pýcha a předsudek v Rusku28.1. 2014 / Milionové pokuty aneb Neznalost zákona neomlouvá28.1. 2014 / Pět let od operace Lité olovo28.1. 2014 / Vladimír JuríkIný pohľad na život ľudí bez domova, alebo rok 2013 v Útulku sv. Lujzy de Marillac v Bratislave27.1. 2014 / Ukrajinská ministryně hrozí výjimečným stavem27.1. 2014 / Ad "Lékařem ne za paradajky, ale za vědomosti"27.1. 2014 / Jan ČulíkKulturní diplomacie prostřednictvím vysokého školství - pro české politiky věc neznámá?27.1. 2014 / Kongres v tichosti seškrtal fondy pro Afghánistán27.1. 2014 / Petr WagnerHospodárné a funkční elektronické zdravotnictví - tažení TOP 09 na státní peníze pokračuje27.1. 2014 / Hořící keř a absence svobody26.1. 2014 / Jaroslav Ungerman, Martin FassmannVývoj hospodaření státního rozpočtu za rok 2013 a jeho souvislosti s vývojem reálné ekonomiky České republiky v letošním roce25.1. 2014 / Druhé anglické vydání knížky o českém filmu14.1. 2014 / Hospodaření OSBL za prosinec 2013