Likviduje Kalousek malé prodejce pohonných hmot a zvyšuje jejich ceny i ceny dopravy?

10. 11. 2012

Pátého listopadu byl zveřejněn Kalouskův a Kubův plán na boj proti daňovým únikům v obchodech s pohonnými hmotami. ZDE ZDE, píše Petr Novák.

Na první pohled to vypadá jako dobrý počin a dokonce i opozice tomuto kroku tleská, ale skutečnost bude jiná.

Oba výše uvedení pánové tvrdí, že kauce 20 milionů Kč bude jasným prvkem, který zasáhne do řad nepoctivých obchodníků s pohonnými hmotami. Jenže jaká je situace? Pokud se podíváte na výsledovky a rozvahy těch opravdu poctivých obchodníků s pohonnými hmotami, tak zjistíte, že při obratu několika miliard mají čistý zisk od pár do padesáti milionů korun.

Z tohoto zisku splácí své investice do skladů, do dopravního parku apod.

V případě, že budou muset dát dárek státu dvacet milionů korun, pak budou muset na tento dárek vydělat.

To znamená větší marže. Snad to nebude takový problém, protože ti, co toto opatření přežijí, určitě zdraží své zboží. Asi bude i jakási kartelová dohoda těch největších hráčů.

Ono už to je dokonce možné tušit z jejich prohlášení.

Nebudu nikoho jmenovat, nechť si čtenář sám najde.

Tito lidé tvrdí, že nepoctiví obchodníci budou mít potíže dát dohromady dvacet milionů korun a to až pro pět firem (které se podle nich mají účastnit těchto obchodů). A že poctivý obchodník naopak tuto kauci někde najde vždy.

Opak je pravda. Pokud si pamatujete o kolik peněz šlo v kauzách s krácením daní např LTO, tak jistě tušíte, že sto milionů není pro tyto "obchodníky" problém.

Spíše by si jeden mohl myslet, že toto opatření je pomocnou rukou pro ty největší obchodníky, aby se jim zvětšil trh. A dále by z toho mohlo vyplynout, že tito obchodníci by mohli mít zájem toto opatření prosadit a případně zaplatit i za lobbing. Je to samozřejmě jen úvaha a nemohu na nikoho ukázat...

Co se stane, když menší obchodníci s PHM přijdou o licence? Určitě zkrachují. Hlavně menší dodavatelé dodávají svým zákazníkům na splatnost a ti jak zjistí, že jejich dodavatel už pro ně nemá levné PHM, tak asi také zkrachují nebo se dostanou do finančních nesnází, ze kterých se budou dostávat jen s velkými obtížemi. Proto svým dodavatelům budou splácet dluhy velmi obtížně.

V celkovém důsledku se toto opatření dotkne všech. PHM určitě podraží.

Podraží doprava a z toho se odvine zdražení všech výrobků, které jsou závislé na dopravě. A velcí hráči? Ti naopak budou mít jistotu neomezeného trhu, kde si budou moct určovat ceny.

Kde jsou slova o neviditelné ruce volného trhu?

A co na to podvodníci s PHM? Ti se budou smát a budou pokračovat ve svých podvodech dál.

Podvody s PHM se dají dělat i v malém. Stačí koupit topný olej a smíchat jej s normální naftou. Dá se to dělat v garáži. Barva již nebude na první pohled patrná a pokud nabídnete dopravci naftu bez "papírů" o pár korun levněji než koupí naftu u benzínky, tak určitě nebude váhat dlouho.

A jaké je opravdové řešení? Máme policii, máme státní zastupitelství, máme tajné služby, finanční úřady a strašnou spoustu kamer, které zaznamenávají SPZ a časy a místa průjezdu nákladních ale i osobních aut. A nejen na dálnicích.

Proč toto nefunguje? Nebo naopak: pro koho toto vše funguje a koho kdo kryje?

Přeji hezký den.

Petr Novák

Vytisknout

Související články

Kauza lehké topné tabáky

31.7. 2014 / Štěpán Kotrba

Před volbami hnutí ANO deklarovalo, že k odstranění deficitu veřejných financí není nutné zvyšovat daně, ale stačí je pořádně vybírat. Při projednávání novely zákona o spotřebních daních 30. 7. 2014 šéf ANO a ministr financí tuto filosofii veřejně po...

Obsah vydání | Pátek 9.11. 2012