Likviduje Kalousek malé prodejce pohonných hmot a zvyšuje jejich ceny i ceny dopravy?
	    10. 11. 2012
            
	      
	      
	      
	      
	      
	    
	    
Pátého listopadu byl zveřejněn Kalouskův a Kubův plán na boj proti daňovým 
únikům v obchodech s pohonnými hmotami. ZDE
 
ZDE, píše Petr Novák.
 
 
Na první pohled to vypadá jako dobrý počin a dokonce i opozice tomuto kroku 
tleská, ale skutečnost bude jiná. 
Oba výše uvedení pánové tvrdí, že kauce 20 milionů Kč bude jasným prvkem, který 
zasáhne do řad nepoctivých obchodníků s pohonnými hmotami. Jenže jaká je 
situace? Pokud se podíváte na výsledovky a rozvahy těch opravdu poctivých 
obchodníků s pohonnými hmotami, tak zjistíte, že při obratu několika miliard
mají čistý zisk od pár do padesáti milionů korun.
 Z tohoto zisku splácí své 
investice do skladů, do dopravního parku apod. 
V případě, že budou muset dát
dárek státu  dvacet milionů korun, pak budou muset na tento dárek vydělat. 
To znamená větší marže. Snad to nebude takový problém, protože ti, co toto 
opatření přežijí, určitě zdraží své zboží. Asi bude i jakási kartelová 
dohoda těch největších hráčů.
 Ono už to je dokonce možné tušit z jejich 
prohlášení. 
Nebudu nikoho jmenovat, nechť si čtenář sám najde.
Tito lidé tvrdí, že nepoctiví obchodníci budou mít potíže dát dohromady 
dvacet milionů korun a to až pro pět firem (které se podle nich mají 
účastnit těchto obchodů). A že poctivý obchodník naopak tuto kauci někde 
najde vždy. 
Opak je pravda. Pokud si pamatujete o kolik peněz šlo v kauzách
s krácením daní např LTO, tak jistě tušíte, že sto milionů není pro tyto 
"obchodníky" problém.
Spíše by si jeden mohl myslet, že toto opatření je pomocnou rukou pro ty 
největší obchodníky, aby se jim zvětšil trh. A dále by z toho mohlo 
vyplynout, že tito obchodníci by mohli mít zájem toto opatření prosadit a 
případně zaplatit i za lobbing. Je to samozřejmě jen úvaha a nemohu na 
nikoho ukázat...
Co se stane, když menší obchodníci s PHM přijdou o licence? Určitě 
zkrachují. Hlavně menší dodavatelé dodávají svým zákazníkům na splatnost a  
ti jak zjistí, že jejich dodavatel už pro ně nemá levné PHM, tak asi také 
zkrachují nebo se dostanou do finančních nesnází, ze kterých se budou 
dostávat jen s velkými obtížemi. Proto svým dodavatelům budou splácet dluhy 
velmi obtížně.
V celkovém důsledku se toto opatření dotkne všech. PHM určitě podraží. 
Podraží doprava a z toho se odvine zdražení všech výrobků, které jsou 
závislé na dopravě. A velcí hráči? Ti naopak budou mít jistotu neomezeného 
trhu, kde si budou moct určovat ceny.
Kde jsou slova o neviditelné ruce volného trhu?
A co na to podvodníci s PHM? Ti se budou smát a budou pokračovat ve svých 
podvodech dál. 
Podvody s PHM se dají dělat i v malém. Stačí koupit topný olej a smíchat jej
s normální naftou. Dá se to dělat v garáži. Barva již nebude na první pohled
patrná a pokud nabídnete dopravci naftu bez "papírů" o pár korun levněji než 
koupí naftu u benzínky, tak určitě nebude váhat dlouho.
A jaké je opravdové řešení? Máme policii, máme státní zastupitelství, máme 
tajné služby, finanční úřady a strašnou spoustu kamer, které zaznamenávají 
SPZ a časy a místa průjezdu nákladních ale i osobních aut. A nejen na 
dálnicích.
Proč toto nefunguje? Nebo naopak: pro koho toto vše funguje a koho kdo 
kryje? 
Přeji hezký den.
Petr Novák
 
            
            
	    
	     Vytisknout