POZNÁMKA NA OKRAJ:

O rozpoznání podvodného triku výrobců, neboli Proč se člověk o zvýšení cen někdy málo dozví

10. 2. 2010 / Uwe Ladwig

Jsou věci, které jsou lidem dostatečně známy, a jejich změny zřídkakdy poznají. Například bývaly časy, kdy hmotnost tabulky čokolády byla 100 gramů, ale také tyto časy jsou od dubna 2009 za námi -- a kdo by se divil, že je s tím spojena vítaná možnost často nezjištěného zvýšení cen...

Nevím jak Vy, ale já se normálně pokaždé, když něco nakupuji, dívám na obal toho, co bych si chtěl koupit, ale o hmotnosti a obsahu jen zřídka něco zjistím. Když byly v roce 2009 na nátlak EU zrušeny některé dosud existující předpisy ohledně velikosti a objemu balení, některé organizace zabývající se ochranou spotřebitelů varovali, že by to mohlo být využito k těžko zjistitelnému zvýšení cen -- a to podle Spiegelu Online asi dobře odůvodnitelnému...

V hamburské Centrále ochrany spotřebitelů (Verbraucherschutzzentrale) mezitím vznikl seznam více než 60 produktů, u nichž výrobci při stejné velikosti obalu změnili hmotnost obsahu, takže se v těchto případech hovoří o takzvaných podvodných baleních (Mogelpackungen).

Když jsem o tom v neděli četl, poznal jsem, že jsem o této možnosti věděl už předem, ale při nákupu jsem na to stejně zapomněl. Můj problém ale je, že v případě těch čokolád vím, kolik kdysi muselo být v tom standardním balení. Ptám se ale: Vy byste poznali, kdybyste najednou za stejnou cenu dostali čehokoliv méně, když to na velikosti obalu není poznat?

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 10.2. 2010