17. 4. 2009
Hybridní automobily nejsou v Kanadě finančně nijak výhodnéHybridní auta na benzin a elektřinu se začala v poslední době ve větší míře objevovat na ulicích - první byl Prius japonské automobilky Toyota. Automoblovému komentátorovi Brianu Turnerovi v novinách Ottawa South EMC položil jeden čtenář otázku, zdali se dá očekávat, že si vbrzku budou mladí lidé kupovat jako svá první auta ojeté hybridy. Turner se zamyslel a usoudil, že by to mohlo být možné - kdyby někdo dal na trh zařízení, které by umožnilo, aby taková auta jezdila výhradně na benzin. |
Snad každý starší řidič si vzpomíná na své první auto, i když to byly pozdější modely než Opel Olympia z roku 1937, kterým jsem jezdil až do svého odchodu do Kanady v roce 1966. Brian Turner je zřejmě mnohem mladší, neboť vzpomínal na svůj malý nákladní Datsun, který si koupil jako -náctileté auto. Tehdy se dal uvést automobil do provozu pomocí dostupných součástek, sady klíčů, šroubováků a jiných nástrojů a vlastního důvtipu. Dnes je situace jiná a řidiči, kteří si troufali na opravy u starších aut, stojí bezradně nad těmi nejnovějšími. Automechanici musí být dobře vybaveni, aby mohli zjistit závady, k nimž přibyly ty počítačové. U hybridů přibyl elektrický motor, ale snad nejzřetelnější jsou objemné baterie pod zadními sedadly nebo pod ložnou plochou. Jejich cena asi vyrazí mnohému řidiči dech. Turner upozornil, že všechny hybridy na kanadských silnicích mají 8-letou záruku na elektrické vybavení včetně baterií, což je údajně velice příznivé. Pro hydridy druhé generace firmy Toyota jsou baterie nejlevnější ze všech druhů baterií na kanadském trhu - v dubnu 2009 stály 2890 dolarů. Baterie pro auta firmy Honda (2009 Civic Hybrid) přijdou na 4770 dolarů. A potom je velký skok k firmě Chrysler. Baterie pro Aspen Sport Utility stojí 11,680 dolarů a to ještě není nejdražší. Nejvyšší cenu 12,088 dolarů účtuje pro vůz Escape firma Ford. Turmner připomíná, že k těmto cenám je nutné přičíst různé poplatky na ochranu životního prostředí včetně recyklování starých baterií a tedy z toho všeho vyplývá, že se nedají hybridy nazvat nejoblíbenějšími auty dneška. Zde se autor obává, aby ho nepovažovali za dinosaura, který je proti pokroku. Právě naopak, je proti tomu, abychom záviseli na fosilních palivech - jenže podle jeho názoru nejsou elektrické hybridy tím nejlepším řešením. Jejich cena je o mnoho vyšší než jejich starších bratranců na benzin nebo na naftu, takže by musela být cena těchto paliv hodně nad 2 dolary za litr (dnes je v Kanadě kolem 80 centů za litr), aby mělo smysl takové hybridy kupovat. Skutečný problém nastává při amortizaci. Jakmile vyprší záruka na baterii, zbytek auta bude pod cenou i té nejlevnější náhradní baterie. Situaci by mohla zlepšit výroba baterií jinými firmami než původními automobilkami. K tomu by ale došlo jen v tom případě, že by dnes bylo na silnicích opravdu mnoho hybridů, jejichž počty by šly do statisíců. Teprve potom by se to mohlo vyplatit specializovaným firmám, aby daly na trh baterie levnější než výrobci aut. Jako alternativu připomíná možnost, že by automobiloví nadšenci (s pomocí elektronických modifikací jiných firem) odstranili baterie a jezdili s hybridy pouze na benzin nebo naftu. Související informace: Hybrid cars in Canada: Will going green save you money? ZDE |