23. 2. 2009
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 2. 2009

Z výstavy starověkého egyptského hrobnictví

Hana Tomšů

Stejně jako mnozí Brňané, i já jsem podlehla představě, že by byl hřích nevidět velkolepou výstavu pokladu nalezeného v hrobce faraona Tutanchamona, když už ji mám téměř za domem. Zážitek to byl skutečně velkolepý. Snad i za ty peníze to stálo (vstupné o víkendu je 350 Kč pro dospělé a studentská vstupenka se slevou je za 320 Kč). Pravda je, že mnoho mých dojmů nebylo v ceně vstupenky a byly přidány jako bonus místního personálu.

Hned u vchodu mě pobavila podoba "čtecího zařízení" na čárový kód vstupenky. Usměvavá paní čtečka si čarový kód očima zběžně naskenovala a ručně ho ze vstupenky odtrhla. Můj první zážitek uvnitř haly byl totální chaos u šaten. Dvě vynervované šatnářky se snažily oddělit členy velké skupiny a jejich kabáty od kabátů sólových návštěvníků. Můj svrchník se proto objevil střídavě v rukou obou dam, vystřídal tři různá ramínka a ze všech stran se poválel po pultě, než jsem konečně dostala "ouško" s číslem. V takové situaci jsem vděčná za jakékoliv instrukce od pověřených osob a ráda je okamžitě vyplním. Šaten chtiví návštěvníci ale dostávali pokyny od jedné paní a následně vynadáno od druhé, přestože se opravdu snažili. Stejně jako se snažily ze všech sil i ženy za pultem a to byly v práci ten den teprve hodinu.

Výstava sama o sobě má originální uspořádání. Na začátku jsou umístěny informační panely se stručným přehledem o vývoji situace ve starověkém Egyptě. Následují na třech obrazovkách volně přístupné filmy, na které se může podívat nejvíce čtyřicet lidí najednou. Jsou ovšem kratičké a promítají se postupně pořád dokola, takže je tu možnost počkat a vidět postupně všchny tři. Za promítáním krátkých filmů pokračuje expozice dalším tentokrát trojnásobně velkým kinosálem, v němž se film opakuje každých deset minut a není možné přijít v půlce. Proto se před dveřmi nahromadí lidé a sledují obrazovku s nápisem "Další show začíná za". Čekání si krátím přemýšlením o významu slova show a nedočkavě se těším na cirkusové představení s Karlem Gottem.

Show má ale podobu krátkého filmu o objevení Tutanchamonovy hrobky a končí přesně ve chvíli, kdy archeolog a objevitel hrobky Howard Carter zapálí svíčku a prostrčí ji malou skulinkou v kamenné stěně. Chválím záměr filmu motivovat diváky. Najednou jsou lapeni i návštěvníci, kteří předchozí panely obcházeli se zívajícími ústy.

Z kinosálu se všichni ženou za poznáním. Z bezpečí brněnského domova chceme zažít to, co zažil zoufalý archeolog na mizině po nekonečných letech marného hledání. Nacházíme velké vitríny, které simulují místnosti hrobky ve stavu, v němž byly objeveny. Zážitek je to ohromující, zvláště pro ty, kteří stojí v první řadě. Ze třetí řady už není vidět skoro nic. Vitrína se rozsvítí a mužský hlas komentuje v první osobě všechno, co se uvnitř nachází. Jako by tu stál sám archeolog. Po skončení výkladu vitrína zhasne, takže naděje, že si vše prohlédnu později, je pryč. Nevím proč je předchozí kinosál tak velký, když jsou další expozice vytvořeny pro mnohem menší počet lidí. Ale už je to tak a návštěvníci jsou k sobě docela ohleduplní.

Výstava se líbí, je to vidět i na tom, že lidé začínají vytahovat fotoaparáty a sem tam vše oslní blesk. Uvědomuji si, že na výstavu s tak nákladnou reklamou, chodí i návštěvníci, kteří do muzea nevkročí, pokud jim někdo v televizi neřekne, že tohle prostě musí vidět. Někdo blesk zapomene, někdo ani neví, jak ho vypnout. Jakmile fotoaparát bleskne, ze tmy v koutě vyběhne vousatý hlídač a na celou místnost zařve, ať si ty blesky "laskavě" vypneme. To se opakuje několikrát. Z jeho hlasu lze vyčíst vztek a zoufalství. Je celý den schovaný ve tmě, už padesátkrát od rána zakřičel, že fotit se smí jen bez blesku. A ti plantážníci to pořád ještě nepochopili. Ještě do dalších výstavních sálů slyším z dálky jeho křik. Vzdáleně mi připomíná hlídacího psíka vycvičeného na blesky. Klidnější personál v dalších sálech vždy tiše přistoupí k fotícímu, decentně ho upozorní a zkontroluje, jestli padla jeho rada na úrodnou půdu. Tento způsob protibleskové ochrany je mnohem účinnější a mám pocit, že ve velkých zahraničních galeriích již zcela zdomácněl.

Poté, co si návštěvníci prohlédnou, jak vypadala hrobka vcelku, je vše rozebráno do nejmenších detailů. Popisky jsou stručné a dostatečně velké, i odbornější a obsáhlejší materiály jsou psané poutavě. Vystavené "zboží" lze obcházet ze všech stran. Jak bude personál reagovat, když se pokusím něčeho dotknout, jsem tentokrát nezkoušela. Nicméně pár materiálově zajímavých kopií, záměrně určených k dotyku, by podpořilo multimedialitu výstavy. Samotný faraónův hrob je rozebrán jako matrjoška od největší truhly, která zabírá celou místnost, až po zlatou rakev a všechny vrstvy jsou naskládány za sebe jako dílky stavebnice. Jsem laik a neumím posoudit dokonalost kopií, ale v každém případě působí celek nesmírně věrohodně a bohatě.

Nejsilnější stránkou výstavy je, podle mého názoru, její kompozice. Návštěvník jde od obecného ke konkrétnímu, od celku k detailu, a má tak z expozice strukturované informace a ucelený dojem. Tvůrci navíc nezapomněli, že pokud chtějí lidem předat informace, nejjistější cesta vede skrz příběh. Zvolili si jako hlavní postavu Howarda Cartera a umožnili návštěvníkům vžít se do jeho role, objevit nejprve předsíně hrobky, pak hrob, prozkoumat předměty uvnitř truhlic a nakonec faraonovu mumii.

Celá výstava mi ze všeho nejvíce připomíná zážitek dětské neudržitelné zvědavosti z babiččiny chalupy, když jsem poprvé objevila půdu plnou odložených, starých věcí. Ovšem s tím rozdílem, že u babičky jsme měly záchod samy pro sebe. U Tutanchamona jsou v celé hale dámské toalety jen dvě, takže lze zažít na vlastní kůži, jak se asi cítí James Bond, který si zachrání důstojnost a život vždy až v poslední vteřině.

Výstava v Brněnské Titanic hall trvá do 18. března.

                 
Obsah vydání       23. 2. 2009
23. 2. 2009 Amnesty International požaduje embargo na dodávky zbraní do Izraele
23. 2. 2009 Budou Lidové noviny vyšetřovat "Nečasovu fintu"? Zřejmě ne. Radek  Mokrý
23. 2. 2009 Z výstavy starověkého egyptského hrobnictví Hana  Tomšů
23. 2. 2009 Klausova poťouchlost, Šloufův formát a Kritický klub Jana Rejžka, jemuž chybí fašank! Josef  Brož
23. 2. 2009 Jak OSN definuje "východní Evropu"
23. 2. 2009 Anglicky se "střední Evropa" řekne "Eastern Europe". Schwarzenberg to musí vědět Jan  Čulík
23. 2. 2009 Moskva provokuje? Ivana  Klímová
23. 2. 2009 Potřebuje Rusko šíleného cara? Karel  Dolejší
23. 2. 2009 Nad Evropou poletuje Švejkův duch Richard  Seemann
23. 2. 2009 Těžko přesvědčovat k odchodu s hanbou Milan  Daniel
21. 2. 2009 O české výjimečnosti Karel  Dolejší
21. 2. 2009 Stav krize
22. 2. 2009 Nepovšimnuté technologie John Michael Greer
22. 2. 2009 Místo několika lodí jich připlují miliony
22. 2. 2009 Volnost, rovnost a bratrství potomkům otroků
23. 2. 2009 Antidotum pajánů Přemysl  Janýr
23. 2. 2009 Budoucnost tvoří veřejná služba a internet Irena  Ryšánková
23. 2. 2009 Vede pořád Sarkozy? Štěpán  Steiger
23. 2. 2009 Daňová politika musí vyjadřovat preference občanů Ilona  Švihlíková
23. 2. 2009 ODS: Protikrizové návrhy ČSSD jsou nekompetentní
20. 2. 2009 ČSSD: Jistota namísto nervů
23. 2. 2009 Novořeč ministra Kocába Jiří  Jírovec
20. 2. 2009 Michal Kocáb: Potřebujeme antidiskriminační zákon. Chci zakázat komunisty Pavel  Pečínka
21. 2. 2009 Ministr přiznal, že řešení existuje Štěpán  Kotrba
21. 2. 2009 Přeskupení priorit NATO
20. 2. 2009 Úkolem vzdělání je dosáhnout porozumění
20. 2. 2009 Francouzská vláda: víno způsobuje rakovinu
20. 2. 2009 Obamova administrativa už nespěchá s radarem ani s raketami
20. 2. 2009 Kdo má právo v 21. století reprezentovat Romy? Ivan  Veselý
20. 2. 2009 Čína začíná globálně investovat
31. 1. 2009 Hospodaření OSBL za leden 2009