8. 12. 2008
Elektrický nápadJedete vlakem či autobusem a dojde Vám baterie v mobilu, práce na laptopu je možná jen po dobu, jakou umožňuje baterie. Dostat se v takových případech k elektrické zásuvce může být problém, stejně tak i v řadě čekáren či studoven. Jak ušetřit elektrickou energii - zaváděním zásuvek? Zvyšování komfortu veřejné dopravy či např. školních studoven je obecně žádoucí , vyloučit nelze ani právě pozitivní ekologické dopady celé rozvinuté myšlenky. |
Vývoj elektrických akumulátorů pro různá mobilní zařízení byl nepochybným přínosem potažmo i např. pro využití elektromobilů. Problém využívání akumulátorů je spojen s jejich opotřebováváním neustálým nabíjením a vybíjením (=výroba stále nových a nutnost recyklace starých, někdy i pomíjená potřeba likvidace jako nebezpečného odpadu), se ztrátami energie při její přeměně (nabití akumulátoru a uvolnění energie při pracovní činnosti elektrického zařízení). Lidé potřebují elektrické zásuvky ve vlacích, v čekárnách, studenti s laptopem mohou ve škole potřebovat nikoli další počítač, ale zásuvku. Problém dostupných elektrických zásuvek se u nás koncepčně neřeší, otázkou je i platba energie z případně veřejně dostupné elektrické sítě. Předně vyřešit dostupnost elektrických zásuvek by neměl být nějak neřešitelný technický problém. Např. zdroje elektřiny jsou jak v elektrických vlacích, tak dieselelektrických. Otázkou pak již zůstává jen normovaný systém elektrického rozvodu s bezpečným vyústěním pod sedadlem či na boční stěně kupé. Problém v řadě čekáren by mohly řešit i nějaké prodlužovačky z mnohdy třeba jen hůře dostupných zásuvek. Ve školách jde hlavně o pracovní místo, ostatně zásuvka, stoleček a přípojka k internetu může stačit i tam, kde už nezbývají peníze ke koupi počítače (do kterého stejně musí student před vlastní prací obvykle nahrát data, které má ve vlastním laptopu). Ve veřejném zájmu jsou úspory energie (která se ztrácí při vybíjení a nabíjení baterií), omezení produkce odpadu (navíc i nebezpečného), umožnění práce lidem v jinak promarněných chvílích. Bez pobídky se ovšem nic dít nebude - už tedy nezbývá než prověřit realizovatelnost nápadu v praxi a získat politickou podporu nejen v sociální demokracii. Ekonomicky: Sice se zásuvky např. v nových vlakových vagónech dělají, jenže proces zlepšení dostupnosti zásuvek je pomalý - je to běžný případ i u hlavních spojů, kde lze počítat s větším zájmem a ochotou zaplatit např. drobný příplatek ve vozech i druhé třídy. Čerpání elektrické energie ze zásuvky třeba v čekárně např. u lékaře lze zaplatit v kasičce v ordinaci např. paušálem pětikoruny nebo neplatit vůbec (dá se přirovnat ke standardu, jako když využíváme časopisy v čekárně). Dále ve školách stejně spotřebovávají elektřinu školní počítače, kdy by díky nové možnosti pro studenty mohlo být počítačů v jedné budově i více než nyní. Opomenout nelze ani příležitost nabít si mobilní telefon v případě akutní potřeby, kdy jinak elektrické zásuvky nejsou dostupné. I kdyby lepší dostupnost elektřiny vedla k jejímu většímu využívání, přínos by mohla mít práce, kterou by beztak bylo nutno udělat při jiných příležitostech než při čekáních, zvýšila by se též žádoucí atraktivita hromadné dopravy proti dopravě osobní. Samozřejmě nápad těžko ocení ti, kteří volné chvíle chtějí využívat k odpočinku či ke čtení knih, ti kteří nepracují s laptopy běžícími na baterky. Shrnuto podtrženoPopsané záměry mohou vést ke zvýšení atraktivity veřejné dopravy, efektivnějšímu využití studoven, ušetřit energii v současnosti se ztrácející při přeměně v akumulátorech, eliminovat problémy akutní potřeby dobití různých elektrických mobilních zařízení a umožní využít čas čekání k pracovní činnosti. I s ohledem na možnou nevýhodu - spotřebu elektrické energie k účelům, ke kterým by jinak nebyla spotřebovávána (nepracovní činnost), může být celkový efekt pozitivní (např. člověk jedoucí ve vlaku či autobusu s puštěným laptopem má menší spotřebu energie než člověk v zácpě v osobním automobilu, ve studovnách lze kromě školních počítačů využívat i vlastní laptopy). Žádoucí je ovšem vytvoření přesné energetické a finanční kalkulace efektu realizace popsaného nápadu a monitoring poptávky veřejnosti na dostupnost elektrických zásuvek s možností pilotního projektu na úrovni nějaké tratě či kraje. |