4. 6. 2008
Proč je letiště tak zajímavou investicí, když světu dochází nafta?Výprodej České republiky pokračuje nevídaným tempem. Rodinné zlato a stříbro, jak politici nazývali podniky, (které si prý určitě ponecháme), protože přináší státu velké hodnoty finanční i často velmi odbornou zaměstnanost, je vesměs rozprodáno. Očekával jsem, že stát tehdy silně podpoří střední podnikání a rozhodně se nezbaví lukrativních podniků, často klíčových pro zaměstnanost celých regionů. Nicméně prodalo se téměř vše... Často několikrát, spekulativně, mnoho proosperujících firem zaniklo.... Střední podnikání se nejen nepodporuje, ale naopak se vytváří tak složitá agenda, která od tohoto, jinak zdravě opěrného systému podnikání odrazuje! |
Budiž, stalo se a Česko se ocitá ve zprostředkovaném vlastnictví často velmi podivných finančních skupin a negativně nadnárodního kapitálu. Neplačme nad rozlitým rodiným zlatem, ale zeptejme se, proč prodávat LETIŠTĚ? Řeklo by se, že letiště je opravdu strategická věc a to nejen ve vojenské, ale i civilní oblasti. Dnes je tedy na prodej za bratru 100 miliard korun, řádně sanované, letadla lítají jedna radost, ale..??? Už několik let běží na vědecké i amatérské úrovni minimálně na internetu diskuse o tom, že ropa jaksi dochází... Ti největší optimisté z řad odborníku hovoří o ropné krizi nejdéle v horizontu 15 - 25 let, a to velmi drastické ropné krizi. Automobilové koncerny zatím nereagují, ale předpokládejme, že za nějaký čas budou vydělávat na "předělávání" aut na alternativní způsoby pohonu, proč ne? Ovšem letadla kerosin opravdu potřebují? Těžko někdo, až tedy údajně dojde nafta bude předělávat Boeing na elektroletadlo, či vyměňovat nejdražší komponentu, složité agregáty na alternativní pohon.... Letiště vydělává, přesněji loni vydělalo něco přes miliardu korun. Předpokládejme při současném zdražování a poklesu reálných příjmů většiny obyvatel, že se mu podaři udržet ekvivalent tohoto výdělku oněch sto let, které jsou potřeba, aby se investice, bude-li jen deklarovaných základních 100 miliard vrátila... Přepodkládejme, že nebude potřeba oprav a údržby, jinak by návratnost této investice byla dobrých 150 let, neřku-li pokud by se zvedly mzdy zaměstnanců.... Někdo musí ukrutně milovat pasažéry, protože to ještě není všechno. Cena ropy stoupá, naleziště ubývají. Lze ocekávat cenový šok, ne-li mnohem horší scénáře. Poslední, co by šlo očekávat je zlevnění ropy, bez které prostě letiště provozovat nejde. Kdo tedy tak miluje občany, že zainvestuje letiště v době, kdy může očekávat oravdu drastické zvýšení cen pohoných hmot v krátké budoucnosti a do nějakých deseti - patnácti let mohou být auta výsadou opravdu pro bohatou klientelu a samozřejmě státní aparát, armádu..... "Kluci", kteří vlastní různá letiště, či fondy, připusťme jsou na peníze a dosti se v obchodu vyznají. Proč tedy investovat do odvětví, jeho zcela základní, podmiňující složkou je komodita u které můžeme očekávat v řádech desetiletí až absolutní nedostatek, dokonce tam kde je to možné přechod na zcela jiný druh paliv? Zájemci o letiště budou jistě zatrápeně dobří počtáři a připusťme, že budou také vědět více než my o energetické politice. Jsem jen laik, ale stále více se zde rýsuje obrys "nové" společnosti. Až pěkně vybudujeme globalizujícím firmám a jejich (údajně našim) zástupcům na zemi pěknou infrastrukturu zbudou tady dvě party. Jedna hodně malá, která se bude mít asi velmi dobře a jedna obrovská, která bude dělat servismany těm "vyvoleným". Letiště může v budoucnu sloužit jako vojenská základna, je to velmi strategické místo pouze s doplňkovým leteckým civilním provozem pro smetánku světa. Všichni vidíme, kdo se stává smetánkou světa a jak vlády čím dál tím otevřeněji ve prospěch této "smetánky" válčí s vlastními lidmi. Cynicky, krutě, iracionálně parcelují nejen naší republiku. To víme, ale proč někdo chce koupit letiště zcela odkázané na těžbu nafty, která velmi rychle se blíží ke konci, to by nám někdo měl říci? |