23. 4. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 4. 2008

Kvalitní cyklostezky: Do Paříže nebo za domem?

Rádi bychom reagovali na kritický článek "Cyklisté všech zemí, spojte se!" autora Františka Řezáče, který Britské listy zveřejnily dne 17. 4. 2008. Františku Řezáčovi vadí, že jsou české dálkové cyklostezky málo kvalitní, tedy jejich povrchy nejsou tak rovné a hladké, aby cyklisté mohli jet velmi rychle, a zároveň mu vadí i přítomnost dalších uživatelů cesty, například maminek s kočárky, píší Hanka Hermová a Tomáš Kvasničkaz České mountainbikové asociace.

Hanka Hermová, Tomáš Kvasnička, Česká Mountainbiková Asociace (www.cemba.cz, cemba@cemba.cz)

I my se připojujeme ke kritice současného přístupu k rekreační cyklistice, avšak z naprosto opačného směru. V tomto textu bychom chtěli upozornit, že novým trendem v cykloturistice není "trhání kilometrů", ale zážitky z přírody a krajiny, a radost z ovládání kola. Mottem rekreační cyklistiky nemá být "projet krajinou co nejrychleji", ale "pobyt v přírodě i krajině si užít".

Přesto se podpora rekreační cyklistiky v České republice soustřeďuje téměř výhradně na vybudování dálkových koridorů. Mluví se o "cyklostezce" Praha - Paříž, Praha - Vídeň, propojení Baltského moře a Jadranu. Připusťme si však otázku: Jaké procento cyklistů opravdu chce a bude využívat tyto trasy? Kolik lidí opravdu naloží kolo bagáží a pojede po vlastní ose do Paříže? Domníváme se, že většina lidí, kteří takové dobrodružné výpravy touží realizovat, se na ně ochotně vydá i bez cyklostezky.

Absurdní je ale to, že se při plánování dálkových cyklistických koridorů argumentuje tím, jak jsou prospěšné zdraví populace. Rádi bychom upozornili na to, že pokud jde o zdraví, podpora by měla směřovat spíše do krátkých rekreačních okruhů, na které může cyklista vyrazit pravidelně po práci, po vyučování, nebo o víkendu. Naproti tomu vydat se jednou za rok o dovolené s bagáží na kole k Jadranu nebude mít na zdravotní stav tak pozitivní vliv jako pravidelný pohyb.

Tvrdíme, že česká krajina je příliš křehká na to, abychom ji špikovali dalšími asfaltovými a betonovými pásy, po kterých se bude moci hrstka cykloturistů rekreačně na cestovním silničním kole projíždět rychlostí 40 km/h. Česká krajina je ještě stále propletena krásnými polními a lesními cestami, které však nedostatečnou údržbou a nevhodným zacházením chátrají. Naprostá většina lidí v Česku vlastní trekkingové nebo horské kolo, a nejsou tedy omezeni jen na jízdu po rovném živičném povrchu. Podle aktérů činných ve stávající podpoře cyklistiky (zejména Centra dopravního výzkumu a Programu Greenways Nadace Partnerství) však mnozí lidé - senioři, handicapovaní, rodiče s dětmi - na kolo bez "kvalitního" (myšleno zpevněného, nejlépe betonového či asfaltového) povrchu nesednou.

Otázkou však je, zda je skutečně rozumné nutit malé děti k dlouhým (a z jejich pohledu nudným) monotónním vyjížďkám po dálkových cyklostezkách, když je pro ně mnohem atraktivnější pohybovat se s kolem na malém prostoru poblíž domova, zkoušet svoje dovednosti (například jízdu bez držení, projíždění louží...) či závodit. A zároveň mnozí starší lidé se na přeplněných cyklostezkách cítí ohroženi ostatními uživateli, protože si uvědomují, že již nemají tak pohotové reakce, a dávají proto přednost klidné lesní cestě, kde mohou jet svým tempem. Pro takové uživatele přívlastek "kvalitní" nenabývá podobu živičné stezky z jednoho konce Evropy na druhý.

Problém souvisí se zatím nevyslyšeným požadavkem na kvalitní podmínky pro rekreaci v přírodním prostředí. Cyklostezky, jak se dnes staví, připomínají spíše městské komunikace, leckdy jsou dokonce vybavené i obrubníky a zábradlím. Je to mimo jiné proto, že v Česku jsou soustavně směšována řešení dopravní a řešení rekreační cyklistiky. Zatímco dopravní cyklisté technické prvky vítají, zvlášť když jim umožní rychlý a bezpečný přesun při každodenním dojíždění, rekreační cyklisté před nimi ve svém volném čase na kole prchají do lůna přírody. Měli bychom připustit, že lidé navštěvují přírodu kvůli přírodě. Proto by cesty, prostřednictvím kterých lidé přírodu vnímají, měly budit co nejpřírodnější dojem, nikoli připomínat silnice.

Nesouhlasíme se strategií, kterou prosazují stávající propagátoři takzvané dálkové cykloturistiky. Totiž nejdříve českou krajinu zpřístupnit cestovním kolům tím, že se rekreační koridory prolijí živicí, a následně přemlouvat české cyklisty, aby si cestovní kola pořídili, protože je zatím skoro nikdo nevlastní. Místo toho navrhujeme investovat finanční prostředky - šetrněji ke krajině i k veřejným rozpočtům - do poskytování kvalitní infrastruktury pro jízdní kola, které většina obyvatel Česka vlastní, tedy kola horská a trekkingová. Znamená to, že přívlastek "kvalitní" ve vztahu k rekreační cyklistice přestane být používán pouze pro sterilní cyklostezky připomínající miniaturu silnice. Vždyť i cesty s přírodními či přírodě blízkými povrchy mohou být realizovány kvalitně. Navíc mají tu výhodu, že podobně jako cesty, které nám zanechali předkové, dokážou s krajinou srůstat, místo aby ji jizvily.

Rádi bychom reagovali i na názor Františka Řezáče ke sdílení rekreačních stezek. Autor se domnívá, že by se na cestách pro cyklisty neměly plést maminky s kočárky, děti a psi. Notoricky známá je i vzájemná nevraživost mezi in-line bruslaři a cyklisty. Avšak máme v naší krajině dost prostoru na to, abychom mohli každému podle libosti dát jeho vlastní cestu? Nebylo by spíš řešením stavět rekreační cesty a jejich ucelené sítě tak, aby je bylo možné bezpečně sdílet různými uživateli? Tedy cesty, které donutí jet cyklisty tak pomalu, aby dokázali v případě potřeby zastavit a vyhnout se. Cesty, po jejichž přírodním povrchu bude příjemné jet na kole, chodit i běhat. Cesty, po jejichž trase se uživatelé rozptýlí tak, aby si nepřipadali jako na rušné magistrále.

Co je tedy podle našeho názoru potřebné dělat:

1. zapojit cyklistiku nejen do dopravních strategií, ale také do strategií podpory aktivní rekreace v přírodě

2. opravovat a stavět přírodě blízké cesty - a to s ohledem na přírodu a krajinu

3. místo investic do NĚKOLIKA dálkových tras investovat do toho, aby VŠECHNY cesty českou krajinou byly i pro budoucí generace prostupné.

                 
Obsah vydání       23. 4. 2008
23. 4. 2008 Amnesty International vydala šokující filmovou reklamu proti dušení vězňů vodou
23. 4. 2008 Polsko chce, aby byly Spojené státy třetím sloupem jeho bezpečnostní strategie
23. 4. 2008 Musíme tu mít Američany, protože tu nechceme Rusy
23. 4. 2008 Už nebudete moci podniku účtovat výdaje za návštěvu bordelu
23. 4. 2008 Hele, kámo, nemáš pár zbytečnejch drobáků?" Martin  Gřeš
23. 4. 2008 Jak se dělá sebevražedná politika? Miloš  Dokulil
23. 4. 2008 Koho zajímá osud Haiti? Daniel  Veselý
23. 4. 2008 Proč jsem pro vstup vojsk
23. 4. 2008 Co máte černé na bílém..., neboli Nerozumná víra ve "volný trh" Uwe  Ladwig
23. 4. 2008 Evropská Komise: ochrana před Gazpromem bude nutná
23. 4. 2008 Barroso a deväť komisárov smeruje do Číny
23. 4. 2008 "Neviditelní" projdou Prahou
23. 4. 2008 "Les invisibles" traverseront Prague
23. 4. 2008 Proč smlouva o radaru nebude platná? Jan  Tamáš
23. 4. 2008 Finanční krize - málo optimismu do budoucna
22. 4. 2008 Přísliby privatizace se vyplnily, neboli Pohádka o spravedlnosti tržního systému Uwe  Ladwig
23. 4. 2008 Slovenský arcibiskup Sokol sloužil oslavnou mši za válečného zločince Jozefa Tisa
23. 4. 2008 Ještěří výzva delegátům VII. sjezdu KSČM
23. 4. 2008 Paraguay na rozcestí: jak dál po volbách? Simone  Radačičová
23. 4. 2008 Nečasovo zlepšování prestiže rodiny Anna  Čurdová
23. 4. 2008 Ztracené zelené referendum
23. 4. 2008 Dějiny národa cikánského nejen v Čechách a na Moravě Adam  Votruba
23. 4. 2008 Immanuel Wallerstein: Francie zpět v NATO? Doopravdy? Immanuel  Wallerstein
22. 4. 2008 Pojmy, dojmy a neoliberalismus
22. 4. 2008 Jacques zmlácená v souladu se zákonem Štěpán  Kotrba
23. 4. 2008 ■ ■ ■ Egon  Bondy
23. 4. 2008 Většina řidičů kamionů jsou profesionálové na svém místě
23. 4. 2008 Kvalitní cyklostezky: Do Paříže nebo za domem?
22. 4. 2008 Kritiku amerického režimu nelze paušalizovat jako nadávání na Američany Jiří  Jírovec
22. 4. 2008 Cui bono? Petr  Wagner
22. 4. 2008 Britské listy dosáhly v březnu 2008 několika rekordů
21. 4. 2008 Lepší nevybíravá prostitutka... Egon T. Lánský
22. 4. 2008 Růst cen potravin na mezinárodním trhu Petr  Tuček
22. 4. 2008 Budeme se také bát? Boris  Valníček
21. 4. 2008 Wall Street a Washington giganticky selhávají - kam směřujeme?
17. 4. 2008 Glasgow University is looking for a new Lecturer in Czech Studies
21. 3. 2008 Hospodaření OSBL za únor 2008