5. 3. 2008
Výzkumníci: Británie musí přesunout dopravu na železniciBritánie bude muset přesunout svou dopravu ze silnic na železnici, má-li být schopna omezit své emise skleníkových plynů. Vyplývá to ze zprávy Institute of Mechanical Engineers. Ten poukazuje na to, že je potřeba radikálních změn ve vládní politice při určování cen dopravy a energií a plánování měst. |
Cesta vlakem vede k emisím jen asi deseti procent uhlíku, který se vypouští při cestě letadlem. Zpráva argumentuje, že je v Británii zapotřebí podstatných investic do železniční dopravy. Pětaosmdesát procent emisí uhlíku pochází ze silniční dopravy a v boji proti globálnímu oteplování je nutno zasáhnout proti silniční dopravě. Institut vypočítal, že při průměrné cestě z Londýna do Paříže emitují lidé, cestující automobilem, dva a půlkrát více CO2 než lidé, kteří jedou vlakem, a lidé, kteří letí letadlem, desetkrát více. Británie by se měla poučit ze zemí, jako je Japonsko, kde vlaky běžně přijíždějí a odjíždějí přesně na minutu, málokdy dochází k selhání a železniční stanice jsou významnými místy v městech i v okresech. Je nutno radikálně změnit urbanistiku a plánování měst. Železnice by měla poskytovat standardně přístup k wifi internetu a zlepšit občerstvení, aby bylo pro cestující daleko příjemnější cestovat vlakem než automobilem. Autoři zprávy přiznávají, že ceny železničních jízdenek jsou často o hodně dražší než ceny letecké dopravy. To by se dalo napravit tím, že by se do ceny jízdenek a letenek započítala cena poškozování životního prostředí. Podle Institutu bude zapotřebí zcela radikálních změn v myšlení a změny v infrastruktuře. Bude nutno vybudovat nové vysokorychlostní železniční tratě, po nichž bude moci jezdit daleko více vlaků než v současnosti. Podrobnosti v angličtině ZDE |