14. 1. 2008
Skutečně je 9 MJ energie pro mobilitu málo? Jak kde a pro kohoMinimálně o problematičnosti a odkládané realizaci projektu MDI Air Car není sporu, chtěl bych jen krátce polemizovat se souvisejícím názorem Jaroslava Lesáka, že s energií 9 MJ na palubě člověk údajně daleko nedojede! V mnohem efektivnějším a méně znečišťujícím světě elektrické trakce lze ovšem i za 9 MJ, tedy cca 2,5 kWh pořídit následující. |
V dosud historicky nejmodernějším produkčním počinu automobilového průmyslu, lehce sportovním elektromobilu GM EV1 druhé generace až 22 km segment z celkového max. dojezdu 240 km, kde plný objem "nádrže" NiMH akumulátorů činil 26,4 kWh. V plug-in, tedy externí nabíjení umožňující verzi známého serio-paralelně pracujícího hybridu Prius - hybridního vozu (benzín-elektřina) upraveného pro volitelný režim plného elektromobilu, lze takto za stejnou energii docílit vzdálenosti kolem 16 km. Mimochodem s podobnou efektivitou (MJ/km) ustanovil Jaromír Vegr nový domácí rekord loni v rámci "Evropského týdne mobility" s dojezdem 180,3 km na jedno nabití ve svém elektromobilu P106. Dále, v připravovaných vozidlech úsporné koncepce, elektrických ultralightech jako Loremo či Aptera můžeme hovořit o ujeté vzdálenosti minimálně 45 km, výměnou za tento relativně skromný příděl energie. V oblasti nejlehčí mobility, jako např. el. hybridní jízdní kola by za 9 MJ bylo možné získat 150 km asistované jízdy a hodně přes 50km v autonomním režimu. Jistě, 9 MJ energie není na letní cestu k moři či přesun z jednoho konce republiky na druhý, ale jak ukazuje statistika, drtivá většina objemu individuální dopravy (auty) se vykonává právě na krátké vzdálenosti uvnitř a v okolí měst. |