26. 1. 2006
Přehnal jste to s nabiflovanými faktyMilý pane Čulíku, tentokrát jste to poněkud přehnal s těmi "nabiflovanými fakty". Článek obsahuje směsici správných (ale zřejmých, dodal bych zlomyslně) tvrzení, polopravd, ustřelených generalizací, osobních dojmů...píše čtenář, jehož totožnost je redakci známa. Tak za prvé. Užasl jsem, jak špatná škola byl ve druhé polovině 60. let Váš gympl. (Ve skutečnosti začátkem sedmdesátých let, pozn. JČ, přesněji 1968-1972) Já chodil asi o 4 roky dřív na "Slaďárnu" a žádné takovéhle biflovací hrůzy jsme nezažili. |
Měli jsme nejméně tři kantory na úrovni a ostatek byla celkem slušná směs. Není to nakonec tím, že jste "obětí humanitní blbosti" a chodil do humanitních tříd? Za druhé, není to trochu nejenom lapsus linguae, ale hlavně soudnosti, když užijete titulek Špatná úroveň vysokých škol, ale mluvíte pak výhradně o literatuře, redaktorech, potřebě analytických schopností (ovšem u absolventů humanitních oborů) apod. ? Tohle všechno se málo týká technických VŠ, možná ještě tak ty vyjadřovací schopnosti. Tady prostě generalizujete ze špatného vzorku, spíš jen ze svých dojmů a zkušeností. Možná jste chtěl napsat Špatná úroveň vysokých škol HUMANITNÍCH SMĚRŮ. Klidně podepíšu, že ve škole se nemá biflovat, jenže trochu se musí..Jak jinak vycvičíte paměť? (Viz známé Vopěnkovo tvrzení, že sčítání trojmístných čísel zpaměti je prostředkem ke cvičení soustředění, ne cílem o sobě). Navíc biflovat je slovo s velmi negativním kontextem a stylista, který umí vyargumentovat svá tvrzení by s ním měl šetřit. Co třeba dělá to slovo v nadpisu, není tam nadbytečné? Máte námitky proti roztříštěnosti vyučovaných faktů? V pořádku, ale proč to forzírujete těmi 'nabiflovanými`? Sám si místy odporujete. Nemyslíte, že plynulé vyjadřování v provedení některých našich televizních hvězd je tak to jediné, co umějí? Proto kritizovat 'že někdo přemýšlel` v průběhu interview se mi nezdá to nejdůležitější. Zaplať bůh aspoň za to... Tady mícháte dvě rozdílné roviny. Taky tvrzení, že nikdo nemůže znát všechno A TUDÍŽ snaha o co nejobsáhlejší ... vědomosti (zde se opět "jistíte" nadbytečným přívlastkem) je pošetilá` by se těžko obhajovalo. Jak se pak budete bránit proti té bezbřehosti, o které mluvíte dál? Budete podporovat zrušení maturity z matyky? A co o dva roky později z češtiny? Prostě píšete moc rychle a pod tlakem dojmů. Je jasně pravda a navíc, stojí za to to připomenout, že v české veřejnosti je přehnaná úcta k faktografii encyklopedického typu. V čemž ji podporují TV kvízy, také typu britského - není-liž pravda? - Milionáře (a bez zadrhování hovořící spíkři). Taky je pravda, že NĚKTERÉ VŠ (práva), si zřejmě nevědí rady s přívalem přihlášek a snaží se o selekci přijímaných nesmyslnými a nedůstojnými detaily. Na VŠE, jak jsem pozoroval asi před 6 lety u syna, to ještě jakžtakž šlo. My na matfyzu jsme ten problém neměli, otázky byly až moc konkrétní. Samozřejmě, že se učí příliš faktů a navíc učitele kontrolují, zda je odučili. To souvisí s kvalitou učitelů i gypsových hlav na MŠ (či kde vymýšlejí osnovy). A jistě je pravda, že by se v našich školách měly pěstovat diskuse. Taky je ovšem pravda, že na fakulty typu FF se uchylují specifické osobnosti, které se snaží vyhnout právě analytickému myšlení. |