17. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
17. 1. 2006

Pražský dopravní podnik: cestující jsou tu pro nás, nikoliv my pro ně

Na to, aby člověk zažil dobrodružství, nemusí jezdit do exotických míst. Stačí jezdit pražskou HROMADNOU dopravou. Už jsem si zvykla na bezdomovce, jejichž domovem je tramvaj, kterou zútulňují nesnesitelným pachem a občas i produkty své látkové výměny. Zvykla jsem si na to, že revizora sice neobyčejně zajímá, zda já mám jízdenku, ale opilého bezdomovce raději obejde obloukem. Pokud obtěžují agresivní opilci na autobusové zastávce cestující, také to nikoho nezajímá. Policie zasahuje sice proti kuřákům v bláhové naději, že je odnaučí kouřit, ale hulákající podivné postavy s krabicemi vína i ona obchází obloukem. Nedivím se. Otevřené bércové vředy a choroby všeho druhu odstraší každého.

Ale všem "normálním" cestujícím přináší Dopravní podnik i jiné radosti -- jejich vlastní řidiče.

Jak je vybírá, to opravdu nevím, ale mám-li soudit podle toho, co jsem zažila ve čtvrtek 12. 1. 2006 večer na zastávce u Národního divadla, pak je patrně filosofie dopravního podniku vyjádřena jednou větou -- zbavte se těch cestujících.

Kolem desáté večer bývá u Národního divadla na zastávce dost plno -- lidé jedou z právě končících představení či z kavárny Slavia. Zhruba ve 22.05 přijela tramvaj číslo 9. Otevřela dveře a nastal klasický rituál výstupů a nástupů. Asi v polovině nastupování -- u každých dveří stál ještě hlouček -- řidič zazvonil, zavřel dveře a odjel. Přede mnou se pokoušely nastoupit dvě starší dámy, z nichž jedna byla o holi. Ta již se držela za madlo dveří. Ve chvíli, kdy řidič dveře zavřel, tak tak ruku vytrhla. Tramvaj odjela kosmickou rychlostí -- měla totiž zelenou, což byl patrně důvod spěchu. Strnule užaslý hlouček jen zíral na vzdalující se světla. Po pěti minutách přijela tramvaj číslo 6, na voze měla označení 8227. Ještě poněkud konsternovaní cestující nastoupili (pro neznalce, šestka jezdí stejným směrem jako devítka, totiž na Smíchov) a na Arbesově náměstí se jim dostalo podobného zacházení - tento řidič pro změnu nenechal lidi ani vystoupit a na zvonění na pohotovostní zvonek a výkřiky -- ještě jsme nevystoupili - drze prohlásil, že on už je mimo zastávku a ven nikoho nepustí. Na dotaz starší invalidní cestující, co teď má dělat, když příští zastávka je u Anděla a ona pěšky zastávku zpět prostě nezvládne, odpověděl, že je už na křižovatce (u Carrefouru - daleko široko nebylo jediné auto) a že jej to nezajímá. Na Andělu pak na dotaz, cože si to dovoluje, řidič pravil, že on cestující nevidí a když chce někdo vystoupit -- zvlášť je-li pohybově omezen, má se doplazit přes celou tramvaj k předním dveřím. Jak, to ho nezajímá a vůbec.... Nic ho nezajímá a co si dovolujeme se na takové věci ptát. Zavřel dveře od své kabiny, zavřel dveře od tramvaje a odjel.

Chápu, že do veřejná služba je v tomto čase v této zemi popelkou. Chápu, že Dopravní podnik patrně nemá řidičů nazbyt, ale to, co jsem zažila v rozmezí deseti minut se DVĚMA z nich, mi stačilo. Když jsem do Dopravního podniku volala, sdělil mi anonymní ženský hlas, že si to mám vyřídit ve vozovně. Patrně je to novější verze lampárny.

Dennodenně poslouchám plky o tom, jak se dopravní podnik snaží za dvacet korun jízdného zvyšovat komfort cestujících a jak za pouhých čtyřicet korun (no nekupte to), budu moci jezdit v noci čisťoučkými, bezdomovcůprostými tramvajemi -- nastojte -- s průvodčím!! Po tolika letech znovu průvodčí... Jen šňůrku ke zvonku v prvním voze už prý nebude mít koženou a tvrdá kartonová jízdenka nebude stát padesát haléřů...

Jednak nevím, proč bych měla platit čtyřicet korun za to, že mohu jet tramvají, jejíž běžná sazba je dvacetikoruna a pak -- to budou průvodčí chránit cestující s obuškem v ruce nejen před agresivními opilci, ale i před řidiči? Milý magistrátní dopravní podniku a milý radní Steinere (ODS), odpovědný za dopravu, pokud si veřejné služby představujete takto, pak mne napadá jedině jediné, co si s nimi můžete udělat. A to nejde napsat.

Začnu jezdit taxíkem a účty budu posílat primátoru Bémovi (ODS) či řediteli DP a.s. k proplacení. Jako vyjádření díků za veřejnou službu, zvanou MHD.

P.S. Slušným řidičům -- jichž je zajisté většina -- se tímto omlouvám. Řidič tramvaje č. 9 z 12. 1. a řidič následující tramvaje č. 6 / 8227 jsou určitě výjimkami. Za sebou jedoucími.

                 
Obsah vydání       17. 1. 2006
17. 1. 2006 James Lovelock: Životní prostředí na Zemi je už zničené
17. 1. 2006 Jaderná energetika "nemůže být řešením pro klimatické změny"
17. 1. 2006 Národní strana bojuje za práva českých zvířat Karel  Dolejší
17. 1. 2006 Pražský dopravní podnik: cestující jsou tu pro nás, nikoliv my pro ně Irena  Ryšánková
17. 1. 2006 Povede americká invaze k rozpadu Iráku?
17. 1. 2006 Kinkorovo obětování se pro druhé nelze tolerovat Zdeněk  Bárta
17. 1. 2006 Na Šumavě chybí schopný manažer Ivona  Matějková
17. 1. 2006 SRN: Euro není teuro Richard  Seemann
16. 1. 2006 Zrušme záchytku, aneb řádný křesťan nikdy nepije přes míru Karel  Dolejší
17. 1. 2006 Pár poznámek ke zdravotnictví Boris  Cvek
16. 1. 2006 Tržní řešení Lubomír  Prokeš
17. 1. 2006 Sociální "diktatura" státu? Stanislav A. Hošek
16. 1. 2006 Tvrdě nacistické stránky v češtině Jan  Čulík
17. 1. 2006 Je to normální...?! Ladislav  Žák
16. 1. 2006 Západním firmám vyhovuje čínský totalitní režim
16. 1. 2006 Když nás nikdo nepochválí, musíme se pochválit sami Josef  Vít
16. 1. 2006 Penzionovat Bohumil  Kartous
16. 1. 2006 Boj novodobých Jánošíků Luboš  Zálom
16. 1. 2006 Prezident všech občanů chce víc, než může Štěpán  Kotrba
17. 1. 2006 Dinosaurs prowl in the leftist jungle Irena  Ryšánková
13. 1. 2006 Snahy zavádět demokracii zvnějšku vyvolávají krveprolévání
16. 1. 2006 Čtvrtina německé elektřiny z OZE? Nestrašte! Vítězslav  Novák
13. 1. 2006 Britský důstojník: Americká armáda v Iráku je obětí institučního rasismu
13. 1. 2006 Psycholožka: Počet milostných vztahů v zaměstnání je obrovský
13. 1. 2006 Jak Komenský zabloudil v Amsterodamu Adam Samuel Hartmann
13. 1. 2006 Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí -- úvaha nad banalitou jednoho filmu Bohuslav  Binka
6. 1. 2006 Mlčení ministrů Jan  Čulík
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce