4. 7. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Návrat domů - 1978 Hal Ashby, Jane Fonda, Jon Voight
5. 7. 2005

Návrat domů jako deja vu zmrzačené genereace

Recenze Emmy Čulíkové na americké "nezávislé" filmy v Karlových Varech je pikantní v důsledku autorčiny neznalosti americké filmové a literární historie. Jinak by ji musely napadat v souvislosti s filmem Homecoming různé asociace. Film režiséra Hala Ashbyho z roku 1978 Návrat domů (Coming Home, Metro-Goldwyn-Mayer) s Jane Fondovou, Jonem Voigtem, Bruce Dernnem, Penelope Milford jako vzor after effects - paralýzy společnosti i jednotlivce po skončení vietnamské války. Srovnání se nabízí samo a nejspíše byl i název filmu o situaci rodiny reagující na válku v Iráku inspirován názvem protiválečného manifestu Hala Ashbyho.

Luke, navrátivší se z vietnamské války na vozíčku - chromý, ale nezlomený - je deprimován neschopností společnosti ocenit jeho oběť a nakonec se stává karikaturou sebe i svých předchozích ideálů - živým pomníkem a idolem zděšením ochromené a zmatené společnosti, protiválečným aktivistou. Chuť zemřít je nakonec silnější než oběť života s lhostejnými spoluobčany za situace, kde zmrzačení veteráni jsou nevítanou připomínkou selhání vrcholných politiků i celé společnosti. Mrzák Ron Kovic v dramatu Narozen 4. července (Born on the Fourth of July, 1989, režie Oliver Stone) je na tom stejně - i jemu návrat domů způsobuje trauma. Taxikář (Taxi Driver, 1975, režie Martin Scorsese) trpící nespavostí po návratu z války jezdí nočním New Yorkem tak dlouho, až se jej rozhodne očistit od kriminální špíny. Násilím. Vztah násilí a traumat z něj u nábožensky vychovávaných synů a dcer kolébky svobody a demokracie je námětem řady děl dalších. Jákobův žebřík (Jacob's Ladder, 1990, režie Adrian Lyne) je film o dalším vietnamském veteránovi, který se stále více propadá do halucinací, způsobovaných flashbacky drogy, kterou armáda používala u vojáků pro zvýšení jejich agresivity a potlačení pudu sebezáchovy.

Leaving Home, Coming Home (režie Gerald Fox, The Southbank Show, Británie 2005) je zase celovečerní dokument o životě a práci legendárního filmaře a fotografa Roberta Franka (1924, Zürich). Tulák umělec vidící Ameriku a Američany, Paříž, Londýn či Wales byl ve své době ikonou. Jeho nejznámější film Pull My Daisy, který vytvořil spolu s kameramanem Alfredem Leslieem za spolupráce s Jack Kerouacem jako scénáristou (1959, 16 mm, G-String Enterprises) byl filmovou epopejí o "The Beat Generation", připomínkou jmen jako Allen Ginsberg, Peter Orlovsky, Larry Rivers či Gregory Corso, kteří ve filmu hrají. Na Rotterdam Film Festivalu v roce 1983 byly kopie tohoto filmu dokonce ukradeny přímo z projekční kabiny...

Coming Home od Ashley Cary (2000) je zase portét tří žen a dvou mužů a jejich cesty k přiznání sobě i rodičům prosté věty "Jsem homosexuál". Coming home, coming out.

Always Coming Home od Ursuly K. Le Guin (Bantam Books 1987) s podtitulem Kalifornská fikce je fenoménem smyšlené etnografie či antropologie - ne nepodobné Tolkienovu Silmarillionu. Smyšlený svět Kesh - lidí, kteří obývají údolí v daleké budoucí Kalifornii, smyšlený svět budoucnosti bez historie. Ne-euklidovský pohled na budoucnost. Má dnešní, liberální společnost budoucnost? I to je jedna z otázek, která čtenáře napadne - a to nejen při čtení recenze na sci-fi, která není jen "sci", ale nemusí být ani "fi" - v New York Times Book Review .

Homecoming z roku 1998 (Charlene Gilbert. Video, 56 minutes. California Newsreel) je provokativní dokumentární vizualizací minulosti afroamerických farmářů a jejich stěhování na sever. Vstříc novým domovům, nové budoucnosti a zaslíbeným občanským svobodám. Komentář historiků Marshy Darlingové a Pete Daniela dokresluje osvobození černých otroků a jejich 150 let trvající touhu po tom být v Americe doma. Mít rodinu v zemi, kde pozvolný rozkol společenství a rodiny tvoří součást archetypu iluzorní svobody jednotlivce. Iluzorní modernosti.

Schopnost srovnání těchto a řady dalších filmů a knih, mapujících v americké kinematografii a literetuře hledání totožnosti, trauma heimweh, nenaplněné totožnosti, návratů domů "odněkud" - např. z války "někoho proti někomu" a navíc "tam někde daleko" do jiného světa s nepochopením prvotních cílů je schopností vidět v souvislostech historii i paměť současné postmoderní společnosti. Nepochopení politických předáků i vlastních aktérů řady mnohdy krvavých expedic za americkou vizí rodiny či společnosti, za americkým mýtem demokracie je leitmotivem všech návratů. Vystřízlivění. Deziluze. A toto krátké sdělení je i schopností recenzenta vidět dílo v souvislostech. I těch, které zůstanou jen naznačeny a jejichž poselství zůstane zamlčeno. Protože každý film vzniká v konkrétní době v konkrétní společenské situaci a ne vždy se režisér pustí na tenký led symbolických připomenutí filmové či literární historie. Ne každý tvůrce najde odvahu k zkoumání minulosti jako mementa pro budoucnost.

Recenzent by to ale měl učinit.

                 
Obsah vydání       4. 7. 2005
6. 7. 2014 Zpráva o smrti Mistra Jana Husa Petr z Mladoňovic
5. 7. 2013 Proglas
6. 7. 2005 Pavel z Tarsu, věrozvěstové Cyril s Metodějem a Jan Hus Boris  Cvek
3. 7. 2004 Konstantin a Metoděj mezi Římem a Byzancí Jiří  Ovčáček
3. 7. 2004 Proč pravoslavní neslaví svátek svatých Cyrila a Metoděje dne 5. července?
4. 7. 2005 ROMÁN V KOSTCE T. R. Field
6. 7. 2005 Olympijské hry v roce 2012 se budou konat v Londýně
6. 7. 2005 Skotsko: Policie zakázala protesty proti summitu G8
5. 7. 2005 Blair se domnívá, že "dojde k dohodě"
5. 7. 2005 Summit G8 bude zřejmě zklamáním
5. 7. 2005 Edinburk: Demonstranti proti summitu G8 stanuli před soudem
4. 7. 2005 Summit skupiny G8 je irelevantní
5. 7. 2005 Delicate relations painted intricately Ema  Čulík
5. 7. 2005 Jemné vztahy vylíčené složitě Ema  Čulík
5. 7. 2005 Hvězdy a festivaly Markéta  Sulovská
4. 7. 2005 American Indie Films Deal with the War on Iraq, but Fail to Convince Ema  Čulík
4. 7. 2005 Americké nezávislé filmy o válce v Iráku nepřesvědčily Ema  Čulík
5. 7. 2005 Návrat domů jako deja vu zmrzačené genereace Štěpán  Kotrba
4. 7. 2005 George Bush: Dám přednost americkým zájmům
5. 7. 2005 Ozdoba Krnova Boris  Cvek
3. 7. 2005 Proti globální chudobě: Jde o spravedlnost!
3. 7. 2005 Geldof se s tím nepáře Jiří  Staněk
2. 7. 2005 Británie: obrovská mediální akce proti africké chudobě
4. 7. 2005 Elton John: Skoncujte s globálním útlakem homosexuálů
4. 7. 2005 Politické informace a rady Michaela Moora Stanislav  Heczko
4. 7. 2005 Moc nočních můr v internetovém archivu
4. 7. 2005 Buďme sebevědomí! Jan  Paul
4. 7. 2005 Psychosociální vývojové krize v životě Martina Luthera Stanislav  Heczko
4. 7. 2005 Nemáte jasno, co o prázdninách? V létě do Milkovic ! Stanislav  Penc
4. 7. 2005 O vztazích asijských zemí
4. 7. 2005 Výborné divadlo, které nikdo nezná, protože "to není v Praze"
4. 7. 2005 Sladké mámení alternativ Milan  Černý
4. 7. 2005 Mezinárodní festival rozvojové spolupráce
4. 7. 2005 Hospodaření OSBL za červen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Filmový festival v Karlových Varech - 2005 RSS 2.0      Historie >
4. 7. 2005 American Indie Films Deal with the War on Iraq, but Fail to Convince Ema  Čulík
4. 7. 2005 Americké nezávislé filmy o válce v Iráku nepřesvědčily Ema  Čulík