4. 7. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 7. 2005

Filmový festival v Karlových Varech

Americké nezávislé filmy o válce v Iráku nepřesvědčily

Před hlavním filmem nedělního večera (dne 3.7.) snímkem Homecoming (Návrat domů) (USA, 2004) se promítal jiný americký film z téhož roku, The Confession (Doznání), jehož režisérem byl muž, známý pouze pod přízviskem "Ash". Tento krátký film v Karlových Varech s nesmírným nadšením uvedla jeho koproducentka, módní návrhářka Manny Mashoudová. Ve filmu Doznání se svěřuje mladý a (tragicky) krásný voják s tím, že krutě mučil jednoho Iráčana, své (tragicky) krásné mladé manželce, která ho přijela do vězení navštívit. Samozřejmě, že měl ten krátký film všechny dobré úmysly. Bohužel však tu situaci zromantizoval a zidealizoval a zbavil ji veškeré upřímnosti. Vyjadřoval se prostřednictvím otřepaných frází a klišé. "Dělal jsem to, k čemu jsem dostal výcvik... Udělal bych to znovu."

Filmu velmi prospělo, že byl krátký a trval jen patnáct minut. To mu zabránilo, aby působil více než jen částečně nepřesvědčivě. Hned poté následoval snímek Homecoming:

Film Homecoming byl uveden do kin loni a autorsky je to dílo, které celé vytvořil sám John Jost. Ve filmu se odvíjí příběh jedné rodiny žijící v městě Newport ve státě Oregon. Všichni členové této rodiny mají vážné problémy. Syn Chris je nezaměstnaný a všichni ho ze všech stran neustále kritizují. Jeho křesťanská, dobrá matka, Mattie, je jím zklamána a také má strašlivé starosti o svého druhého syna, Steva, který slouží u armády v Iráku. A Stevův otec, který je zároveň Chrisovým nevlastním otcem, je také s Chrisem vysoce nespokojen.

Jak film pokračuje, život všech postav se podstatně zhoršuje. Chrisovy (přiznejme si) polovičaté pokusy najít zaměstnání nevyhnutelně selžou. Jeho (nepřívětivá a neatraktivní) dívka Jamie se s ním rozejde a vyhodí ho ze svého domu, kde s ní Chris žil, hned poté, co ji svede psychiatr, k němuž Chris musí na příkaz soudu pravidelně chodit.

A pak se ukáže, že jeho bratr v Iráku zahynul, což, samozřejmě, je strašlivou ranou matce, která, jak jsme zjistili už předtím, se utěšovala sklenicemi whisky.

I nevlastní otec, hmotařský Jeff, zažije velké neštěstí. Než se dozví zdrcující zprávu o smrti svého syna, jeho firma přijde o padesát tisíc dolarů, když jeho manželka, která je zároveň jeho sekretářkou, zapomene dát na poštu dokumenty týkající se prodeje určité nemovitosti.

Ke konci filmu jsou všechny postavy zbaveny všeho, co kdy měly. Žádná z nich však nevyvolává v divákovi sympatie. Například Chris má sice jistě strašlivé potíže, avšak je zcela neochoten naslouchat jakýmkoliv radám jiných lidí, je neuvěřitelně lenivý a zároveň krutý vůči těm, kdo ho milují. V divákovi to vůči němu nutně vyvolává antipatie, které se ke konci filmu zmenší jen mírně.

Pouze ženské postavy diváka aktivně neštvou, jenže nejsou zároveň ani dostatečně sympatické, aby nás jejich problémy začaly vážněji zajímat. Zoufalství matky Mattie nad ztrátou jejího syna není vůbec podrobněji ukázáno, a tak její utrpení necítíme. Celý film je naprosto nepřesvědčivý. Toto údajně vážné zkoumání dopadu irácké války na americké maloměsto vyvolávalo u diváků ve festivalovém kině salvy smíchu a potlesku. Příliš dlouhé scény, které zkoušely divákovu trpělivost, způsobily, že se prostě o příběh přestal zajímat. Střídaly se záběry silničního povrchu, křoví, silničních ukazatelů a to se opakovalo po celý film, stejně jako velmi dlouhé záběry dvojic filmových postav, které mlčenlivě civěly do prostoru.

Bohužel divák k postavám tohoto filmu nepociťoval respekt, a tak během těchto dlouhých záběrů herci pouze nečinně a tupě hleděli před sebe. Nepociťovali jsme jejich vnitřní rozervanost, kterou údajně vyvolala mučivá situace, v níž žijí.

Když na konci filmu Chris skočí z útesu, poté, co ho s konečnou platností odmítla jeho dívka, vůbec to nevypadá tragicky - je to spíš třešnička na dortu všeho toho množství problémů, jimiž Chrise zahrnul Jost.

Tento film se snaží být velký, pozoruhodný a ušlechtilý - selhává však a působí absurdně a směšně.

Na válku v Iráku reagují lidé často velmi energicky. Jen málo umělcům se však dosud podařilo se tímto tématem zabývat úspěšně, aniž by jejich dílo nepůsobilo triviálně a sentimentálně. Bohužel, Jost není jedním z takovýchto umělců - a není jím ani "Ash".

                 
Obsah vydání       4. 7. 2005
6. 7. 2014 Zpráva o smrti Mistra Jana Husa Petr z Mladoňovic
5. 7. 2013 Proglas
6. 7. 2005 Pavel z Tarsu, věrozvěstové Cyril s Metodějem a Jan Hus Boris  Cvek
3. 7. 2004 Konstantin a Metoděj mezi Římem a Byzancí Jiří  Ovčáček
3. 7. 2004 Proč pravoslavní neslaví svátek svatých Cyrila a Metoděje dne 5. července?
4. 7. 2005 ROMÁN V KOSTCE T. R. Field
6. 7. 2005 Olympijské hry v roce 2012 se budou konat v Londýně
6. 7. 2005 Skotsko: Policie zakázala protesty proti summitu G8
5. 7. 2005 Blair se domnívá, že "dojde k dohodě"
5. 7. 2005 Summit G8 bude zřejmě zklamáním
5. 7. 2005 Edinburk: Demonstranti proti summitu G8 stanuli před soudem
4. 7. 2005 Summit skupiny G8 je irelevantní
5. 7. 2005 Delicate relations painted intricately Ema  Čulík
5. 7. 2005 Jemné vztahy vylíčené složitě Ema  Čulík
5. 7. 2005 Hvězdy a festivaly Markéta  Sulovská
4. 7. 2005 American Indie Films Deal with the War on Iraq, but Fail to Convince Ema  Čulík
4. 7. 2005 Americké nezávislé filmy o válce v Iráku nepřesvědčily Ema  Čulík
5. 7. 2005 Návrat domů jako deja vu zmrzačené genereace Štěpán  Kotrba
4. 7. 2005 George Bush: Dám přednost americkým zájmům
5. 7. 2005 Ozdoba Krnova Boris  Cvek
3. 7. 2005 Proti globální chudobě: Jde o spravedlnost!
3. 7. 2005 Geldof se s tím nepáře Jiří  Staněk
2. 7. 2005 Británie: obrovská mediální akce proti africké chudobě
4. 7. 2005 Elton John: Skoncujte s globálním útlakem homosexuálů
4. 7. 2005 Politické informace a rady Michaela Moora Stanislav  Heczko
4. 7. 2005 Moc nočních můr v internetovém archivu
4. 7. 2005 Buďme sebevědomí! Jan  Paul
4. 7. 2005 Psychosociální vývojové krize v životě Martina Luthera Stanislav  Heczko
4. 7. 2005 Nemáte jasno, co o prázdninách? V létě do Milkovic ! Stanislav  Penc
4. 7. 2005 O vztazích asijských zemí
4. 7. 2005 Výborné divadlo, které nikdo nezná, protože "to není v Praze"
4. 7. 2005 Sladké mámení alternativ Milan  Černý
4. 7. 2005 Mezinárodní festival rozvojové spolupráce
4. 7. 2005 Hospodaření OSBL za červen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Filmový festival v Karlových Varech - 2005 RSS 2.0      Historie >
4. 7. 2005 American Indie Films Deal with the War on Iraq, but Fail to Convince Ema  Čulík
4. 7. 2005 Americké nezávislé filmy o válce v Iráku nepřesvědčily Ema  Čulík