26. 2. 2005
Není křesťanství odpovědné za nacismus i komunismus?Pokud chce být Boris Cvek ve své analýze Hegelova smyslu dějin důsledný, měl by vzít v potaz, že Hegel nedělá nic jiného, než že přebírá náboženskou tezi o spění, vyvrcholení a konci dějin, která vystřídala mýtický cyklus a kterou praktikuje také křesťanství. Dějiny "odpovídají záměrům Prozřetelnosti" (M.Eliade, Mýtus o věčném návratu). Hegel pouze odboural závěrečné kataklysma. Není tedy nakonec křesťanství odpovědné za nacismus a komunismus? I poslušnost Duchu naučilo Hegela pravděpodobně křesťanství. Zpropadené křesťanství. |
Stejně tak spojovat nacismus a komunismus na základě antisemitismu je dost pochybné. Nacismus a komunismus vyrostly tam, kde před nimi existoval antisemistismus již minimálně století. Obě ideologie v něm vyrostly jako v přirozeném prostředí. Dále není jasné, v čem spočívá materialismus nacismu. Hannah Arendt píše ve své práci o totalitarismu, že nic nebylo nacismu cizejšího než materialismus. Nacismus je plně postaven na ideji vyvoleného národa, čemuž Hitler "velkoryse" obětoval celé německé hospodářství. Ostatně, může být hegelovský Duch materiální? Nebo je to Marxův vliv na nacismus? Boris Cvek vůbec chvíli srovnává ideologie, ale mnohde bez upozornění přechází ve srovnání totalitních režimů. Ty jsou ale s ideologiemi spjaty jen částečně a jsou jim plně nadřazeny. Tam má určitě pravdu, neboť jejich struktura je skutečně velmi podobná, včetně absence jakékoli úcty k životu. Pokud by ale opravdu srovnával "ideologie", musel by dojít k dost rozdílným závěrům, bez ohledu na jejich historickou podobu. Komunismus se také původně za nic nevydával. Není možné mluvit o "komunismu" jako o uvědomělé a samostatně jednající bytosti. Je dobré upozorňovat na nebezpečí ideologické manipulace člověka, jakéhokoli druhu. Mělo by to ale být více objektivní a méně afektované a sugerující, jako v případě stále uhranutého veterána SS, na kterém Boris Cvek skrze obrazovku televize uviděl, že mu "krásná vize nacistického státu nejde z hlavy". |