27. 1. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
27. 1. 2005

ANALÝZA dlouhodobého programu ČSSD v oblasti zdravotnictví

Zvažování je "zajímavý" program pro vládní stranu

Podle průzkumů veřejného mínění byl program silnou stránkou ČSSD sílící v polovině devadesátých let. Byla to pravda jen napůl, jenže veřejnost takto ČSSD vnímala. Obecně ve všech stranách platí, že přechod z opozice k vládnímu kormidlu rychle mění priority vedení strany. Jsou potlačováni odborníci, kteří připravili odborné zázemí. Do vládních funkcí pak většinou přicházejí politici - správci klientského systému a jejich špičkoví klienti, chráněnci. Kvalifikací ministra dopravy může být záliba v cestování, odborná způsobilost ministra školství může být odvozena z absolvování školní docházky, ministr zdravotnictví je možná zdráv, ministr financí je zvyklý na velké peníze atd.. Politika se neřídí zájmy voličů vládní strany, ale zájmy vlivných finančních skupin a lobbyistických skupin způsobilých činit politikům a jimi uvedeným hostům blaho nebo působit prostřednictvím médií velké potíže.

Program se nutně stává nicneříkajícím, aby ho nebylo nutno dodržovat a strana se dostává do potíží vyplývajících z absence použitelného programu, z podpory zájmů s nimiž program nepočítal, nebo z nezájmu program naplňovat. Tím se partajní cyklická krize blíží bodu obratu. Veřejnost rozpoznala nezájem a neschopnost plnit program. Opozice přichází s programem, který působí lákavě tím spíše, čím méně mu veřejnost rozumí. Nepoučitelná veřejnost totiž opět předpokládá, že změna může být jen k lepšímu, změnu k horšímu si neumí představit, dokud nenastane a netrvá tak dlouho, aby ji pochopila nadkriticky významná část populace.

Volby tak může vyhrát opozice s úmysly pro voliče horšími než dává tušit program. K tomuto bodu se nyní blíží vývoj v ČR. Současné vedení ČSSD zjevně není schopno či ochotno angažovat odborníky schopné napsat program smysluplný ve všech významných kapitolách. Politicky vybraní "odborníci" nejsou schopni kritické analýzy programu svého hlavního politického oponenta ("Modrá šance"). Místo toho ČSSD přichází s návrhy, které kopírují nápady ODS. Má to snad být vstupenka do příští široké protikomunistické koalice (jiná opozice než KSČM by nebyla)? Tuto hypotézu podporuje výčet "generalizátorů nápadů" v čele s bezpartijním odeesákem M. Jahnem. Manévr k vstupu do příští koalice se vůbec nemusí podařit, znechucení bývalých voličů se však daří, jak patrno z volebních preferencí.

Od "programu" je obvyklé žádat definici smysluplných cílů, popis cest k cílům směřujících a aspoň přibližný postup řešení. Cíle nemohou být příliš obecné, neboť by se celý program mohl zredukovat na konstatování "chceme dobro" ("za nás bude lépe"). To vládnoucí strana udělat nemůže, protože občané ve své většině nejsou dost dementní, aby nepostřehli, že vládnoucí strana vládne. Nemůže to udělat ani ve vládnutí úspěšná strana, pokud má oponenta schopného věrohodně znějícími argumenty úspěchy zpochybnit a média proti sobě. Veřejnost je stále netečná a věří médiím.

Návrh dlouhodobého programu v oblasti zdravotnictví pro zdravotnictví smysluplné cíle nedefinuje, proto ani nemůže popisovat cesty k nim směřující. Návrh by bylo nutno zásadním způsobem přepracovat. Současná ústřední zdravotní komise ČSSD disponuje nejméně jedním členem, který by toho byl schopen. Nemyslím tím samozřejmě sebe. Já zřejmě nejsem členem této komise. Nejsem zván, bylo mi opakovaně řečeno, že jsem "vypadl z evidence". Přesto budu usilovat o změnu programu tak, aby obsahoval konkrétní smysluplné cíle a postup řešení relevantních problémů zdravotnictví. Jsem totiž členem orgánu, který má návrh posoudit. Návrh nelze změnit vypouštěním a vkládáním vět, je nutno ho nahradit zcela jiným textem. To není na "mimořádném zasedání ÚVV ČSSD k programovým otázkám" možné. Budu tedy navrhovat zásadní přepracování textu pod vedením někoho, kdo je způsobilý takový úkol splnit. Nyní navrhovaný text je důkazem toho, že jeho autoři toho schopni nejsou.

Hned v první větě se konstatuje, že "Naše zdravotní politika vychází z poznání, že vinou postupu pravicových vlád došlo k vážným deformacím transformace zdravotnictví po listopadu 1989". Autor chce patrně chce sdělit, že transformace zdravotnictví byla dobrá, pokud se na ní sám podílel, dále pak byla "deformována". V čem byla dobrá a v čem byla deformována nelze v textu najít, právě tak není žádná zmínka dokládající jak a v čem se "opírá se o naše národní tradice, o evropský program Světové zdravotnické organizace "Zdraví pro všechny v 21. století" a o nároky vyplývající z členství ČR v EU". Program se odvolává na text kteří čtenáři znát nemusejí. Východiska nejsou tedy nijak popsána. Úplně totéž by do svého programu mohla napsat i ODS, opíraje se o jiné "tradice". Navíc "nároky vyplývající členství v EU" byly již naplněny přijetím zákonů, které bylo podmínkou vstupu do EU. Žádné další nároky EU nemá. Zatím.

Dále se uvádí, že "ČSSD prosazuje, aby rovnost v přístupu ke zdravotní péči všem občanům garantoval stát", neboť jeho role je nezastupitelná. Problém je v tom, že v posledních 4 letech ČSSD předáním nemocnic krajům značně omezila možnost, aby stát tuto svoji úlohu plnil, podobně například prosazením návrhu zákona o "kvalifikaci ve zdravotnictví" ČSSD pomohla kodifikovat privatizaci postgraduálního vzdělávání atd., V dalších normách dále omezila možnost, aby stát svoji úlohu plnil. Nevím ani o jednom případu, kdy by ČSSD prosadila návrh (který by byl dosud platný), jímž by se "nezastupitelná úloha státu více uplatnila". Marně vzpomínám na "dlouhodobě koncipovanou zdravotní politiku", nebo nějaké její náznaky. Ministři Špidla nebo Fišer se o žádnou koncepční politiku ani nepokusili, pokusy Součkové a Kubinyiho byly velmi krátkodeché a určitě ne "dlouhodobé". Bude-li ČSSD nadále stát jeho "nezastupitelné úlohy" zbavovat, nemá toto heslo v programu žádnou váhu. Návrhy některých činitelů ČSSD takovému postupu nasvědčují, nejvíce však výroky místopředsedy vlády M. Jahna nominovaného za ČSSD.

Také jsem si nevšiml žádného použitelného pokusu organizovat "systém zdravotnických zařízení", krom mého vlastního návrhu, který byl ministrem Špidlou vzápětí stažen z připomínkového řízení. Je ovšem pravda, že "prosazovat" takovou politiku je "nutné". "Vysokou informovanost občanů o zdraví a nemoci a o vzdělávacích a preventivních programech" bych určitě za významné prvky prosazování "rovnosti ve zdraví" nepokládal.

Následuje věta, která je nebezpečně nepravdivá: "Rovný přístup ke zdravotní péči je zajišťován i systémem povinného veřejného zdravotního pojištění, které zatěžuje jednotlivce platbou příspěvků úměrně jeho možnostem a je tak nástrojem realizace solidarity zdravých s nemocnými, mladších se staršími, bohatších s chudými." Systém povinného veřejného zdravotního pojištění rovnost v přístupu ke zdravotní péči rozhodně nezajišťuje. Při snížení výše pojistného bude "systém" existovat dále, rovnost nezajistí. To je možné jen za podmínky, že zůstane zachována pouze jedna kategorie pojištěnců a solidárně bude hrazena veškerá racionální zdravotní péče. To samotný systém povinného veřejného zdravotního pojištění nezaručuje a není tedy nástrojem solidarity. Platba "příspěvků úměrně jeho možnostem" je realizována samozřejmě i při komerčním pojištění. Rozdíl je v tom, že péče je pak poskytována "úměrně platbě" a hlavně "úměrně riziku". Solidarita existuje i v komerčním pojištění. Jde o solidaritu těch, kteří dospěli k pojistné události a těmi, kteří toho byli ušetřeni. Solidarita není napříč společností ale uvnitř pojištěnců pojištěných v rámci téhož pojistného "produktu".

Následují epiteta "zdravotní politiky", na prvním místě je uvedena srozumitelnost. Té se však právě v tomto dokumentu nedostává. Opakuje se požadavek "informovanosti" atd., Tvůrci však nesdělují, co se má od ČSSD očekávat. Následuje výčet "teoretických konceptů a nástrojů", obsah konceptů a využití nástrojů se však nenaznačuje. Místo toho se uvádí, že každý jednotlivec má být chráněn proti "nepatřičnému využívání vědeckého výzkumu". Chráněn je ovšem nejméně 30 let a neznám případ, kdy by byl "jednotlivec" ohrožen vědeckým výzkumem. Taková věta je spíše šířením poplašné zprávy.

Jako hlavní cíl je uvedeno "snižování nemocnosti". To je z laického pohledu zdánlivě logický cíl, ovšem může se týkat jen některých kategorií nemocí, nehledě na to, že nemoc se ze statistického hlediska objevuje, je-li deklarována. Intenzivnější a dostupnější zdravotní péče vede zdánlivě k větší nemocnosti. (Více lékařů konstatuje více nemocí.) K ní vede i prodlužování "střední délky života" stejně jako nezaměstnanost. To je zjevně pro autora programu neznámá abeceda lékařské sociologie. Program slibuje dosažení "kompatibility hodnot základních ukazatelů" s EU. Dále dlouhodobý program ČSSD po 6 letech vlády sděluje, že hodlá "dořešit legislativu". Hodlá také ovlivnit životní styl. Rovněž chce "zakotvit" systém ucelené rehabilitace, nenaznačuje však jak. Pokud vím, zakotvuje se řadu let. Podobně není ani uvedeno, jak hodlá podporovat "české lázeňství". Má se "řešit síť veřejného zdravotnictví" a to dokonce "organizovanou veřejnou správou". Dosud ji patrně řešila neorganizovaná veřejná správa. Aspoň to tak vypadá.... Jsou vyjmenovány různé druhy zdravotní péče a prý se má vytvořit jejich vzájemně provázaný systém. Co v tom vlády ČSSD provedly dosud? Pokud vím, tak zásluhou nejvyšších funkcionářů ČSSD byla zařízení dosud nezprivatizovaná převedena na kraje, které je zprivatizují. Jak potom vznikne "provázaná síť"a uplatní se "nezastupitelná úloha státu", to věru nevím, provázáni asi budou majitelé těchto zařízení. Ti už se o "hospodárnost" této péče postarají. Nevím proč se tedy umožnilo budování dalších zbytečných zařízení, když do budoucna je záměr opačný.

Uvádí se "posílení role praktického lékaře jako koordinátora péče". Pokud se tím například míní systém "gate keeping", s tím už ODS přišla před 10 lety. Je to dobrá cesta jak snížit dostupnost specializované zdravotní péče. O "další snížení počtu akutních nemocničních lůžek" se místo ČSSD postarají akciové společnosti, půjde-li o nevýnosnou péči. Výnosnou ovšem rozšíří.

Slibuje se "zlepšení pravidel kritérií rozhodovacích procesů v oblasti investiční výstavby". Žádná pravidla dosud zavedena nebyla a interní norma, která je měla zavést byla zrušena ihned po mém odchodu z ministerstva a to právě proto, aby se mohlo rozhodovat bez pravidel.

Bude se prý usilovat o "dlouhodobě vyrovnané financování zdravotnictví". Jak si však lze snadno ověřit, největší deficit za poslední léta vznikl právě v době působení ministra Fišera, který je nyní předsedou ústřední zdravotní komise. Příjmy pojištění byly záměrně nadhodnocovány, aby se mohlo odůvodnit zvýšení výdajů bez ohledu na deficit, který se samozřejmě vytvořil...

Základním principem má být "financování z více zdrojů". Není naznačeno, jaké zdroje kromě dosavadních mají autoři na mysli. Žádnou "optimální alokaci finančních prostředků založenou na důkazech" jsem v minulých letech nepozoroval u žádné vlády. Není pochyb, že je žádoucí, jen není naznačeno, jak se k ní dospěje. Rozhodovacích pravidel jsem se jako poslanec domáhal zcela marně. Ta, která jsem jako ministr stanovil, byla brzo zrušena.

Prezentuje se záměr "upravení sociální klauzule". To je zatím zcela zbytečné, protože stále ještě je zajištěna solidarita bohatých s chudými prostřednictvím zdravotního pojištění zahrnujícího skoro celé spektrum racionální péče. Má se to změnit? Nebo jde o to, aby se z veřejných zdrojů hradila chudým nadstandardní péče, která není medicínsky odůvodněna? Má to přinést zisk poskytovatelům této péče a výrobcům drahých léků, nebo jde o to pustit žilou veřejným rozpočtům?

Má se "zvážit možnost" propojení fondů pojištění zdravotního a nemocenského. Pokud se pamatuji, "zvažuje se to" nejméně od roku 1993 a v roce 1999 to tehdejší první místopředseda vlády striktně odmítl. Zvažování je zajímavý program...

Počítá se s "rozvojem poznávání... ve vzdělávání". Je dobře, že vzdělávání nebude zrušeno, když už byly v roce 2003 položeny základy pro jeho rychlou privatizaci.

Navržená "demokratizační opatření" už dávno existují. Autor návrhu programu to asi neví.

Nakonec se dozvídáme, že zdravotní politika se má opírat o analýzy a výzkum. Nevšiml jsem si, že by se v posledních 15 letech analýzy a výzkum ovlivnily zdravotní politiku. Je to však jistě velmi žádoucí cíl.

Celý návrh dlouhodobého programu ČSSD je málo srozumitelný a rozpačitý. Některé cíle v něm uvedené jsou velmi žádoucí (ač se k nim dosud nesměřovalo), některé sporné nebo nežádoucí (ač vypadají nenápadně nebo pozitivně, jako například "sociální klauzule" atd.)

Je evidentní, že autoři programu si nejsou vědomi ani rizik, která vyplývají z jejich návrhů, tak jako neodhadli riziko privatizace nemocnic po jejich převedení na kraje nebo podcenili růst deficitu veřejného pojištění při neúměrném zvyšování výdajů, stejně jako důsledky schválení návrhu zákona o způsobilosti k výkonu zdravotnických povolání apod.

Je třeba nejenom odstranit ze současné verze návrhu dlouhodobého programu chybné teze, ale klást hlavní důraz na odstranění libovůle, na standardizaci (s tím garanci kvality , dostupnosti a rozumné přiměřenosti), kontrolu kvality , kontrolu hospodaření s veřejnými prostředky a dostatečné nástroje na účinnou nápravu nedostatků.

Nemám možnost se na programu ČSSD podílet, ale nikdo mi nemůže zabránit v analýze "Modré šance" ve zdravotnictví a ukázat, jak blízko k ní má místopředseda vlády Martin Jahn. Přestože jsem k návrhu programu ČSSD zaujal velmi kritický postoj, je Modrá šance ODS mnohem horší jak odbornou úrovní, tak i důsledky, které z ní vyplývají.

Návrh "Dlouhodobého programu ČSSD" - zdravotnictví

6.3. Rozvoj moderního systému zdravotní péče

6.3.1 Základní východiska

Naše zdravotní politika vychází z poznání, že vinou postupu pravicových vlád došlo k vážným deformacím transformace zdravotnictví po listopadu 1989 a opírá se o naše národní tradice, o evropský program Světové zdravotnické organizace "Zdraví pro všechny v 21. století" a o nároky vyplývající z členství ČR v EU. Je zřejmé, že rovnost v přístupu ke zdraví není dosažitelná volným trhem a že role státu při vytváření zdravých životních podmínek, v organizaci péče o zdraví i vlastní zdravotní péče je nezastupitelná.

ČSSD prosazuje, aby rovnost v přístupu ke zdravotní péči všem občanům garantoval stát. K zajištění rovnosti ve zdraví je nezbytně nutná promyšlená, dlouhodobě koncipovaná zdravotní politika, k jejímž hlavním nástrojům patří organizovaný systém zdravotnických zařízení a vysoká informovanost občanů o zdraví a nemoci a o vzdělávacích a preventivních programech. Rovný přístup ke zdravotní péči je zajišťován i systémem povinného veřejného zdravotního pojištění, které zatěžuje jednotlivce platbou příspěvků úměrně jeho možnostem a je tak nástrojem realizace solidarity zdravých s nemocnými, mladších se staršími, bohatších s chudými.

Zdravotní politika musí být snadno srozumitelná široké odborné a laické veřejnosti. Státní správa i další zúčastnění aktéři tvorby této politiky se musejí veřejně podílet na vymezení cílů péče o zdraví z hlediska řešení existujících problémů a také z hlediska mezinárodních zkušeností a doporučení Světové zdravotnické organizace. Od takové cesty je možno očekávat, že i u občanů povede k větší míře odpovědnosti jejich jednání, které ovšem musí být založeno na větší informovanosti.

Mezi základní teoretické koncepty a nástroje je nutné z tohoto hlediska řadit koncept zdraví, omezenost zdrojů a potřebu jejich efektivní alokace, postupy pro ekonomické hodnocení efektivity programů a zejména léčebných postupů s využitím standardů odborné zdravotní péče i technických standardů, organizovaného systému zdravotnických zařízení všech druhů a stupňů a práva pacientů. Praktické uplatňování zdravotní politiky musí být zajištěno legislativně. V souladu s Úmluvou na ochranu lidských práv a důstojnosti lidské bytosti v souvislosti s aplikací biologie a medicíny musí být zajištěno, aby byl každý jednotlivec chráněn proti jakémukoliv ohrožení v důsledku nepatřičného využívání vědeckého výzkumu.

6.3.2. Cíle

Hlavním strategickým cílem je zlepšení zdravotního stavu a uchování zdraví. Obsahem tohoto cíle je postupně snižovat nemocnost a prodloužit střední délku života a tím zkvalitnit život všech generací při snížení potřeby a spotřeby zdravotní péče. Během 10 -- 15 let pak dosáhnout v základních ukazatelích zdravotního stavu kompatibility jejich hodnot s průměrem zemí EU. Nástrojem realizace tohoto strategického cíle se stane průběžně rozvíjený Národní program zdraví občanů.

V jeho rámci budeme usilovat o

  • dořešení zdravotnické legislativy; v této legislativě zakotvit jasně principy veřejného práva;
  • snižování vlivu odvratitelných rizik zdraví a podporu zdravého životního stylu; tento cíl vztahující se k determinantám životního stylu a životního prostředí je spíše realizační podmínkou a nástrojem k dosažení cíle zlepšit zdravotní stav obyvatelstva, je dlouhodobou investicí do zdraví občanů a souvisí s ním úkol aktivně zapojit všechny resorty státní správy do úsilí o ochranu a podporu zdraví občanů; spolu s tím je třeba dosáhnout aktivní participace občanů na podpoře, ochraně a návratu jejich zdraví;
  • zakotvení systému ucelené rehabilitace za účelem návratu zdraví a maximální možnosti zapojení do pracovního a společenského života;
  • podporu českého lázeňství jako specifické složky zdravotní péče;
  • řešení sítě zařízení veřejného zdravotnictví organizovanou veřejnou správou a zajišťující všechny druhy zdravotní péče (preventivní, ošetřovatelskou, diagnostickou, léčebnou, rehabilitační, hygienicko - protiepidemickou, posudkovou, pracovně lékařskou, lázeňskou a lékárenskou) na základě zákona; tato síť musí opět vytvořit vzájemně provázaný jednotný systém zajišťující místně, časově a ekonomicky dostupnou zdravotní péči poskytovanou kvalitně a hospodárně všem občanům ČR na úrovni současných medicínských poznatků a v souladu s ekonomickými možnostmi státu; tento systém zahrnující zdravotnická zařízení počínaje praktickými lékaři až po specializovaná unikátní vědecko-výzkumná pracoviště, vytvářený na principech veřejného práva, bude prosazovat zásady součinnosti a doplňování se při dodržování celostátně platných zásad a optimalizovat tak funkci a strukturu zdravotnického systému při restrukturalizaci a zlepšení nabídky péče; maximálně využívat výsledky výzkumu v praxi; přitom se zaměřit na rozvoj primární péče, posílení role praktického lékaře jako koordinátora péče, další snížení počtu akutních nemocničních lůžek a klást důraz na komplexní nemocniční péči na úrovni regionů, na řešení dlouhodobé lůžkové péče a zlepšení pravidel a kritérií rozhodovacích procesů v oblasti investiční výstavby; restrukturalizace a optimalizace zdravotní péče by měla zohledňovat vliv stárnutí populace (přibývání seniorů v populaci) a kvantitu a kvalitu péče, jakož i přihlížet ke změnám počtu a struktury obyvatelstva v regionech;
  • komplexní zajištění diferencované a vzájemně provázané zdravotní a sociální péče o seniory tak, aby jim bylo umožněno žít co nejdéle ve vlastním sociálním prostředí při zachování co nejvyšší míry soběstačnosti;
  • kvalitu a efektivitu zdravotní péče jako základního požadavku na její poskytování, hlavním kritériem pro jejich hodnocení pak maximální klinický efekt při racionálních nákladech;
  • dlouhodobě vyrovnané financování zdravotnictví zaručující pokrytí nezbytných nákladů a rovný přistup občanů všech sociálních skupin ke zdravotní péči; musí být kontrolovatelné veřejností a jí kontrolováno; základním principem financování veřejně prospěšných zdravotnických zařízení v síti veřejného zdravotnictví je financování z více zdrojů -- převážně pak ze zdravotního pojištění a veřejných rozpočtů;
  • upravení sociální klauzule, jež je v současnosti řešena opatřeními v kategorizaci léčiv, výjimkami uznanými revizními lékaři a systémem příspěvků ze státního rozpočtu pro občany s malým nebo žádným příjmem tak, aby se blížila zvyklostem v zemích EU;
  • zvážení vhodnosti postupné návaznosti veřejnoprávního zdravotního pojištění a veřejnoprávního nemocenského pojištění při dodržení oddělených fondů a orgánů obou druhů pojištění;
  • udržitelné mechanismy financování a úhrad zdravotní péče, optimální alokace prostředků mezi jednotlivé segmenty služeb, založené na objektivních důkazech, nikoli na vlivných zájmových skupinách a netransparentních rozhodnutích;
  • rozvoj poznání a jeho využití v pregraduálním, specializačním a dalším vzdělávání všech pracovníků ve zdravotnictví včetně manažerů, pracovníků pojišťoven, veřejné správy;
  • další demokratizaci správy péče o zdraví (účast volených zdravotních komisí samospráv na tvorbě zdravotní politiky kraje či obce, účast pojištěnců ve správních orgánech zdravotních pojišťoven, účast pacientů v řídících systémech zdravotnických zařízení a zdravotního pojištění (dohodovací řízení) a další mechanismy veřejné kontroly činnosti zdravotnických zařízení);
  • zajištění organizace odborného vzděláváni všech zdravotnických pracovníků, jež je základním předpokladem pro zajištění co nejkvalitnější zdravotní péče o všechny občany; promyšlený systém postgraduálního a kontinuálního celoživotního odborného vzdělávání s podporou telemedicíny, multimediálních technologií a zapojením zahraničních pracovišť do vzdělávání, vědy i lékařského výzkumu je podmínkou k získání mezinárodních parametrů naší medicíny;
  • zajištění rozvoje telemedicíny, registrů a informačních systémů ve zdravotnictví jako součásti informačních systémů veřejné správy a předpokladu pronikavých ekonomických úspor i zvýšení účinnosti diagnostiky i léčby.

Předpokladem dosažení hlavního cíle -- zlepšení zdraví občanů -- je tvorba zdravotní politiky založené na využití analýz a výzkumu, tvorba koncepcí a formulace strukturovaných cílů v rámci široké spoluodpovědnosti zúčastněných aktérů. K tomu je třeba vytvořit také informační a organizační podmínky ve všech krajích pro tvorbu regionální zdravotní politiky.

                 
Obsah vydání       27. 1. 2005
27. 1. 2005 Čtyřka z Guantánama "je stále hrozbou", tvrdí USA
27. 1. 2005 Britští vězni z Guantanáma byli v Británii propuštěni na svobodu
27. 1. 2005 Británie už nebude věznit bez soudu osoby "podezřelé z terorismu", uvalí na ně domácí vězení
27. 1. 2005 "V jaké to žijeme společnosti, která zadržuje lidi bez soudu na dobu neurčitou?"
27. 1. 2005 Jak se připravuje v BBC publicistický pořad Newsnight
27. 1. 2005 Ropné společnosti financují kampaň, popírající podnebné změny
27. 1. 2005 Do Iráku přichází demokracie
27. 1. 2005 Co si Iráčané myslí o volbách
26. 1. 2005 Michael  Marčák
27. 1. 2005 Evropský sociální model - evropské souvislosti české politiky Štěpán  Kotrba
27. 1. 2005 Globalizace funguje, ale s tržními principy by se to nemělo přehánět
27. 1. 2005 Stoupne teplota o víc než deset stupňů?
27. 1. 2005 Zvažování je "zajímavý" program pro vládní stranu Ivan  David
27. 1. 2005 Respekt ano, ale realita...? Stanislav  Křeček
27. 1. 2005 Konec časopisu Konec konců?
26. 1. 2005 Michael  Marčák
27. 1. 2005 Jak Brazílie dokáže snížit hlad na nulu
26. 1. 2005 Evropa: Třetí cesta -- Nový střed po šesti letech
26. 1. 2005 Leni Riefenstahl, žena bez tváře, umělkyně bez hranic Jan  Paul
26. 1. 2005 55 procent Američanů nevěří v evoluci
26. 1. 2005 Kluci nečtou
26. 1. 2005 Petice Jaroslav  Hutka
26. 1. 2005 Jiří "Monty Python" Vacek Josef  Provazník
26. 1. 2005 Podivuhodná vítězství Stanislava Grosse Oskar  Krejčí
26. 1. 2005 Podvodníci okrádají středoevropské uchazeče o zaměstnání
26. 1. 2005 Opozice nechtěla jít do vlády
26. 1. 2005 Oskar Krejčí: Komunisti museli disidentom moc doslova vnútiť
25. 1. 2005 Proč nepodporuje víc demokratů volby v Iráku?
27. 1. 2005 Světový tribunál o Iráku
26. 1. 2005 Setkání sociálních a ekologických hnutí
22. 11. 2003 Adresy redakce
22. 1. 2005 Hospodaření OSBL za prosinec 2004