2. 1. 2004
Nemlčet o špatnostiPokračování diskuse od tohoto článku
Vážený pane Wagnere, obávám se, že jste nepochopil podstatu mého článku. Nepoukazuji na to, že učitelé mají nízké platy proto, že bych si myslel, že kdyby měli z ničeho nic více, tak by horlivěji pracovali. Poukazuji na to, že v mé třídě je 24 lidí. Mají různý přístup ke studiu a různou schopnost provádět různé úkoly. Z těch opravdu dobrých míří na pedagogiku jen jedna dívka, ostatní co tam míří, tam jdou prostě jen proto, že nepředpokládají, že by je někde jinde přijali, nebo se jen pojišťují, aby v případě neúspěchu svého primárního cíle nebyli rok na sociálce (v nejhorším případě). A po roce na "pajdáku" by zase zkusili štěstí někde jinde. Jsou dva stěžejní faktory, které vedou k této situaci - jednak "způsoby" dnešní mládeže (srandovní, že Vám to píše 18-tiletý, že? ;o) a společenské postavení učitelů v důsledku nízkých platů. |
Těch 23 lidí se kterými jsem strávil posledních 8 let se chce uplatnit, jak nejlépe to jde, a nějakých 10-13 tisíc čistého mi po 17 letech píle (od ZŠ po promoci) nepřipadá jako správná odměna. Jim taky ne, takže tam končí především ti, kteří té píle tolik nevyvíjeli. Omlouvám se, pokud to bylo v mém původním článku nastíněno nezřetelně. Zdravotníky jsem použil jen jako další příklad, možná že trochu nešťastně. Věta, kterou jsem napsal vycházela ze shlénutí Událostí, v nichž mimo jiné hovořili o tom, že v nějaké nemocnici (omlouvám se že nejsem schopen bližší specifikace) ve středních Čechách (?) dali zaměstnanci půlku svého 13-tého platu na chod zařízení. Tohle je v pořádku? Za bordel který vedl k tomuto opatření by měl být někdo popraven (politicky) - buď ve vládě nebo managementu nemocnice (či snad jiný viník...). Místo toho jsou heroizováni lékaři (a právem) a nikdo se nepozastavuje nad samotnou podstatou problému. Vaše námitky jsou v naprostém pořádku, domnívám se ale, že nereagují na to, o čem jsem psal já. Plně souhlasím s tím, že kvalitu se nedá udělat za jeden den. Jenže dobrým lékařem/učitelem nemůže být každý. Současný systém almužny místo platu (alespoň ve školství) přispívá k tomu, že nadaní absolventi míří jinam a do škol se dostává stále větší procento takových defektních jedinců, jak je ve svém článku popsal Hanke ("Začněme třeba učitelským sborem. Je to taková divná sešlost lidí, kteří šli učit proto, že si netroufli v daném oboru opravdu dělat, ne proto, že by učit chtěli, důchodců, kteří vykládají už čtyřicet let zpaměti ty samé nesmysly, idiotů, kteří se cítí jako ti nejdůležitější lidé na světě a dávají to všem znát, neschopných hlupáků, které už chtěli dávno vyhodit, ale neudělali to proto, že nebylo koho přijmout místo nich"). A to se pak nutně odráží na kvalitě výuky. I když to tak možná TABULKOVĚ nevypadá... Poslední poznámka - nevím jak to funguje u Vás v nemocnici, ale já ze své pozice studenta mám lepší vyhlídky ve psaní "galaktických" článků, než ve snahách v maturitním ročníku reorganizovat kantorský sbor. S pozdravem Tomáš "Gadžo" Gawron
Petr Wagner:Vážený Tomáši, Nemyslím, že jsem nepochopil, oč Vám jde, ale záměrně jsem se snažil posunout diskusi jinam. Bezpochyby i v našem zařízení je jednoduší kritizovat obecně, ale to bude vždy a všude. Vystoupit proti konkrétnímu lékaři či sestře, že dělá špatně svoji práci je mnohem obtížnější a nepříjemnější. Jistě i kritizovat konkrétního profesora, že říká to, co si můžete přečíst, a to Vás nezajímá, je velmi obtížné. A souhlasím, že v maturitním ročníku takřka na hranici rizika. Ale přesto, možná lehce anarchisticky, věřím, že to je ta cesta. Stát nám v lepším případě neuškodí ale jistě nám nepomůže. A příliš velké úkoly a cíle vedou k nečinnosti. To, co jsem měl na mysli, je snaha dělat věci okolo nás zítra o kousek líp než dneska. A pozítří zase o kousek. Začít u sebe a pokud vidím špatnost nebo nepravost, nemlčet o ní. Mluvit o ní s přáteli, kolegy zveřejnit ji a snažit se o nápravu. A hlavně dělejme věci dobře My a nespoléhejme na to, že někdo to udělá za nás. Stát je daleko, ale do školy chodíte každý den a ovlivní Vás příští osud. Ano mne je 44, věkový rozdíl je značný, ale přesto bych rád, aby moji víru, že věci jde dělat lépe, ale že to neudělá nikdo za nás, jste sdílel i Vy. petr wagner
Tomáš "Gadžo" Gawron:Dobrý den,S tímto Vaším názorem plně souhlasím. Máte pravdu, že některé změny musíme dělat především my sami. Na druhou stranu ale považuji otevřenou diskusi za jeden z prostředků, jak vyvíjet tlak na opravu chyb ve státní správě demokratického státu. A systém, který vede k tomu, že pedagogové jsou "rekrutováni" především z horších absolventů středních škol, je bezpochyby velmi špatný. PF 2004 |