19. 11. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
19. 11. 2003

Svět otevřený pouze těm, co umění prodávají, a těm, co ho kupují

Na okraj rozhovoru s Georgem Novotnym

V době, kdy výtvarné umění bylo součástí kultury pro většinu národa, visely i v bytech relativně chudých lidí hotové poklady. Autentické, i když mnohdy s dobrodružnými historikami o svém původu, jak vystřiženými z napínavého filmu. Zchudlí šlechtici, rabovací gardy, nacističtí důstojníci či osvoboditelé. Majitelé neměli důvod se svých zamilovaných obrazů a soch zbavovat, neb jim dávaly zapomenout na "svět tam venku" a přenášely je svou magičností do "časů bohémy" či do krvavých dobrodružství a romantiky mládí...

Sběratelství nebylo vášní intelektuálů, ale i duší citlivých, písmáckých, romantiků či znalců. A pouze v několika málo případech bylo i záležitostí snobů té doby. Trh skomíral, ale lidé žili. Stát financoval galerie a sbírky po celé republice. Československo se mnohokrát bálo zničení děl na výstavách v galeriích či při výstavách v zahraničí, a tak mnohokrát opouštěly archivy dokonale vytvořené duplikáty od nejlepších restaurátorů té doby. Skandály s rozřezáním či politím nenahraditelných obrazů kyselinou ve slavných galeriích světa byly příliš čerstvé. Utajení podobných operací bylo tak dokonalé, že mnohdy o něm nevěděl ani ředitel galerie. Mnohdy ani znalec, který osvědčil pravost falza v upřímném domnění, že se jedná o originál, protože se nemůže jednat o nic jiného. Tak získávala některá falza své rodokmeny. Nahradila originály, které zmizely v zákoutí neevidovaných depozitářů. Vznikaly duplikáty obrazů, grafik, soch či známek a mincí. Vznikala ale i dokonalá falza pro potěchu, vytvářená z profesní hrdosti a ješitnosti mistrů restaurátorů. Ne na prodej, ale třebas jen do soukromých sbírek, ukazovaná nejlepším přátelům a pak schovaná za skříň. Tam přežila až do smrti svých tvůrců, aby příjemně překvapila dědice.

Se sametovou revolucí a otevřením hranic vtrhl svět západních hodnot do Československa plnou silou a mnozí si v tu chvíli uvědomili, že na zdi jim visí či v arboru leží poklad, po jehož zpeněžení se jejich život může stát jedním z barvotiskových inzerátů na dokonalé štěstí. Někteří si uvědomili, že teprve teď uplatní své schopnosti a léta řehole. Některým důchodcům, kteří donedávna pracovali v kriminalistickém ústavu došlo, že se tak stanou mstiteli na novém systému. Navíc vymírala generace, pro kterou obrazy a sochy znamenaly hodnoty a vzpomínky, přibývalo těch, kteří si museli dodat společenské prestiže okázalým vlastnictvím. Třebas slavného obrazu či sochy. Vznikl trh s uměním, který zanedlouho zničil umění, aby zbyl jen trh. Umění se stalo zbožím, muži s kufříky peněz, obcházející starožitnictví, se stali sběrateli či galeristy a málokým kontrolovaný legální a nikým nekontrolovaný nelegální vývoz do zahraničí kvetl. Kvetl i vývoz nového starého umění.

Kokoschkové, Špálové, Šímové, Čapkové či jen vyřezávané kříže, kostelní sošky nebo kamenné patníky se proměňovaly mávnutím čarovného proutku ve vily, auta, zahraniční dovolené. V hostinu pro nenažrané. Restaurátoři, do té doby žijící skomně ale poctivě ze zakázek státních galerií a muzejí, byli rázem bez práce, neb ministra kultury trápila otázka, proč by měl stát mít nějaké ministerstvo kultury... Trh vznikal.

Co naplat, jíst se musí, a tak etika profese ustoupila penězům. Vznikala mnohá "stará" díla, dodnes viděná v pracovnách advokátů či kapitánů průmyslu, a malíři s rukama od barvy se ve vinárnách smáli novým zbohatlíkům. Do důchodů odcházející galerijní a muzejní pracovníci, ministerští úředníci i policisté občas také neodcházeli s prázdnou. Jako jediní věděli, co se desítky let bez zájmu kohokoliv skrývá na půdách zámků, hradů a galerií a ve skladištích muzeí. Neroztříděná, nezkatalogizovaná minulost. V chemii barev či v mikrovlnném stárnutí organických látek jsou Češi mistry už od šedesátých let, kdy se tento výzkum prováděl pod přísným armádním utajením jako vedlejší produkt vývoje nestandardních zbraní a speciálních radarů... Od účinků mikrovlnných zbraní na člověka k falšování olejomaleb není tak daleko. Věda vstupila do služeb trhu bez přívlastků. Know-how k nezaplacení...

Nezájem státu o kulturu a památky v prvních letech po "sametu" dal vzniknout trhu, stojícímu na nohách gentlemanského zločinu. Výprodej národní kultury nebyl nikým odsuzován, krádeže v kostelích nebyly stíhány, o evidenci se nikdo řádně nestaral. Hranice se otevřela všem. Význam českých a slovenských autorů byl v mnoha případech zpochybňován z politických či ziskuchtivých důvodů. Spory o některé autory v depozitářích Národní galerie přetrvávají dodnes. Mnozí jsou ze sbírek prodáváni pod záminkou "nevýznamnosti", jako by dnešní "odborníci" nevěděli, že vkus trhu se mění... Akademismus kvete. Teoretikové a znalci si mezi sebou hrají mocenské či ideologické hry a noví gauguinové někde za rohem hryžou suchý rohlík. Doba z kloubů vyvrácená šílela a stále ještě šílí. Uměním je všechno a nic. A mnozí zbohatli a bohatnou. Nebo si to myslí. Protože třeba drží v rukou nové staré umění. Přesto je to umění, nebo ne?

                 
Obsah vydání       19. 11. 2003
19. 11. 2003 Jan Urban dostal výpověď z Českého rozhlasu
19. 11. 2003 "Vydán zatykač" na Michaela Jacksona
19. 11. 2003 "Mou celoživotní vášní je umění" Jan  Paul
19. 11. 2003 "Maluj a neser se, do čeho ti nic není!" Jan  Paul
19. 11. 2003 Svět otevřený pouze těm, co umění prodávají, a těm, co ho kupují Štěpán  Kotrba
18. 11. 2003 Donath tvrdí, že Železný před vyšetřovací komisí nemluvil pravdu Štěpán  Kotrba
19. 11. 2003 Prezident Bush přiletěl do opevněného Londýna
19. 11. 2003 Majitel listu Daily Telegraph donucen odejít uprostřed skandálu
3. 12. 2003 Pozor! Nekupujte to! Nový knižní výbor z BL neobsahuje žádné informace o milostných aférách českých hereček!
19. 11. 2003 Jsme s vámi, buďte s námi Štěpán  Kotrba
19. 11. 2003 Strategie pro ně prospěšná Rudolf  Hegenbart
18. 11. 2003 Nechť pan Baubín neklame veřejnost
18. 11. 2003 Tak, a je tu zase toho sedumnáctýho.... Petr  Kužvart
18. 11. 2003 17. november v Bratislave -- po 14 letech opäť demonštrácia za slobodné voľby Juraj  Marušiak
18. 11. 2003 Lze vůbec mluvit o historii? Josef  Trnka
18. 11. 2003 Vrah nebo oběť? Josef  Vít
18. 11. 2003 Brzeziński: Amerika se musí vzdát paranoidní politiky
18. 11. 2003 Výlet na východní ostrovy Indonésie Jaroslav  Kováříček
15. 11. 2003 Digitalizace na rozcestí - vidět dopředu znamená i vědět Štěpán  Kotrba
15. 11. 2003 BBCi: internetové stránky společnosti BBC Jan  Čulík
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
1. 11. 2003 Hospodaření OSBL za říjen 2003

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
19. 11. 2003 "Mou celoživotní vášní je umění" Jan  Paul
19. 11. 2003 Jsme s vámi, buďte s námi Štěpán  Kotrba
19. 11. 2003 Svět otevřený pouze těm, co umění prodávají, a těm, co ho kupují Štěpán  Kotrba
19. 11. 2003 Strategie pro ně prospěšná Rudolf  Hegenbart
18. 11. 2003 Poplatkové tanečky aneb daně jsou stejně daně, ať je nazvete jakkoliv Petr  Baubín
18. 11. 2003 Výlet na východní ostrovy Indonésie Jaroslav  Kováříček
18. 11. 2003 Lze vůbec mluvit o historii? Josef  Trnka
18. 11. 2003 Tak, a je tu zase toho sedumnáctýho.... Petr  Kužvart
18. 11. 2003 Brzeziński: Amerika se musí vzdát paranoidní politiky   
18. 11. 2003 17. november v Bratislave -- po 14 letech opäť demonštrácia za slobodné voľby Juraj  Marušiak
18. 11. 2003 Žádost o případné restituce škod vzniklých po r. 1989 František  Nevařil
15. 11. 2003 BBCi: internetové stránky společnosti BBC Jan  Čulík
15. 11. 2003 Digitalizace na rozcestí - vidět dopředu znamená i vědět Štěpán  Kotrba
14. 11. 2003 Návštěva u Dostála: pocit absolutní beznaděje a studu, něco jako v případě domácího násilí   
14. 11. 2003 O pádu komunismu: Jak jsem zažil dobu před čtrnácti lety Jan  Čulík