18. 11. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
18. 11. 2003

Vrah nebo oběť?

Proces s řidičem autobusu, kdy při havárii zahynulo 19 většinou mladých lidí, se chýlí ke konci. Rozhořčená společnost vybičovaná médii žádá tvrdý trest - naštěstí už u nás není trest smrti, jinak by ho všichni žádali. Nenávist otce jedné oběti, který na internetu nazývá řidiče vrahem, je toho výsledkem.

Jenže je řidič jediným viníkem tragedie? Já se domnívám, že ne. Tragedie je výsledkem selháním dnešní společnosti, jejíž jediným cílem je zisk. Přepravci nutí řidiče k vysokým přesčasům. Kolik řidičů pracuje 160 hodin měsíčně podle zákonem stanovené pracovní doby? Řidiči, aby uživili rodiny, musí pracovat 200 až 250 hodin měsíčně. A oni tak pracují, pod strachem ze ztráty zaměstnání. Výsledkem je přetížení organismu, únava a nakonec havárie.

Na poptávku těchže dopravců se začaly ve snaze po snížení nákladů vyrábět patrové autobusy. Jeden řidič, jeden autobus - dvojnásobné množství cestujících a dvojnásobný příjem a zisk. Výrobci rádi vyhověli. Na silnicích jezdí velké množství patrových autobusů. Na dálkových jízdách do zahraničí jsou to vlastně všechny.

Ale jaké jsou to stroje - jak jsou bezpečné? Sledujete-li zprávy o haváriích těchto autobusů, rychle zjistíte, že většina mrtvých a zraněných je z horního patra těchto autobusů.

Jak je možné, že papírová střecha neoplanu se tak lehce při převrácení autobusu rozmačkala a utrhla? Jsou ty autobusy bezpečné? Kdo je kontroloval? Osobní automobily v posledních desítkách let procházejí obrovskými úpravami a dnes zajišťují vysokou bezpečnost cestujících při havárii. Na začátku zpravodajství se objevilo pár zpráv o bezpečnosti (spíše nebezpečnosti) autobusu. Rychle však utichly. Jenže tady je vidět obrovské selhání kontrolních orgánů států, které připustí výrobu patrových autobusů, kterým se při převrácení utrhne střecha. Při havarii obyčejných autobusů se to nestává.

Je ovšem jednošší zavřít chudáka řidiče, než se soudit s velkou nadnárodní společností. Otec výše uvedené oběti by udělal více, kdyby místo pomsty se staral o to, aby se podobná neštěstí už nemohla opakovat.

                 
Obsah vydání       18. 11. 2003
18. 11. 2003 Tak, a je tu zase toho sedumnáctýho.... Petr  Kužvart
18. 11. 2003 17. november v Bratislave -- po 14 letech opäť demonštrácia za slobodné voľby Juraj  Marušiak
18. 11. 2003 Lze vůbec mluvit o historii? Josef  Trnka
18. 11. 2003 Žádost o případné restituce škod vzniklých po r. 1989 František  Nevařil
18. 11. 2003 Brzeziński: Amerika se musí vzdát paranoidní politiky
18. 11. 2003 Tony Blair obhajoval nadcházející Bushovu návštěvu v Británii
18. 11. 2003 Prezident Bush kritizován, že poskytl interview bulvárnímu listu
18. 11. 2003 Vrah nebo oběť? Josef  Vít
18. 11. 2003 Okupace Iráku pokračuje -- co bude dál? Petr  Kužvart
18. 11. 2003 Výlet na východní ostrovy Indonésie Jaroslav  Kováříček
18. 11. 2003 Poplatkové tanečky aneb daně jsou stejně daně, ať je nazvete jakkoliv Petr  Baubín
18. 11. 2003 Nechť pan Baubín neklame veřejnost
18. 11. 2003 Lidi, proboha, probuďte se! Milan  Krčmář
15. 11. 2003 Digitalizace na rozcestí - vidět dopředu znamená i vědět Štěpán  Kotrba
15. 11. 2003 BBCi: internetové stránky společnosti BBC Jan  Čulík
14. 11. 2003 První nevynucené a strategicky správné mediální rozhodnutí poslanců po mnoha letech
15. 11. 2003 Sporné rozhodnutí parlamentní komise o budoucnosti veřejného rozhlasu a televize Jan  Čulík
18. 11. 2003 Donath tvrdí, že Železný před vyšetřovací komisí nemluvil pravdu Štěpán  Kotrba
18. 11. 2003 Vzhůru s Českým telecomem do EU! Petr  Šafránek
3. 12. 2003 Pozor! Nekupujte to! Nový knižní výbor z BL neobsahuje žádné informace o milostných aférách českých hereček!
14. 11. 2003 Kde jste byli, když padla berlínská zeď? Martin D. Brown
14. 11. 2003 O pádu komunismu a zmařených nadějích v Rusku
14. 11. 2003 O pádu komunismu: Jak jsem zažil dobu před čtrnácti lety Jan  Čulík
13. 11. 2003 Historie: Co vedlo k pádu komunismu: 1988 - Československo na rozcestí? Jan  Čulík
14. 11. 2003 Historie: Co vedlo k pádu komunismu: Vánoce v Praze roku 1988 Jan  Čulík
14. 11. 2003 Z historie rozkladu komunismu v Československu: Pražská zima 1989 Jan  Čulík
14. 11. 2003 Mravní pluralismus kapitalismu Oskar  Krejčí
1. 11. 2003 Hospodaření OSBL za říjen 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech