11. 9. 2003
Kupujte výrobky, z nichž budete mít největší radost |
Opravdu snížíte nezaměstnanost, když si koupíte český výrobek namísto zahraničního, který by se vám více líbil? Na první pohled by se zdálo, že peníze zaplacené za výrobek (či službu) skončí v české továrně, která díky tomu bude moci vyplatit mzdy a nepropouštět zaměstnance. Tato úvaha má ovšem i druhou stranu. Zahraniční továrna prodala méně výrobků a některé své zaměstnance tudíž propustí. Ti si pak nebudou moci dovolit jet na dovolenou například do Čech a neutratí tady své peníze. Česká ekonomika je relativně malá a otevřená. Její stav je tedy do značné míry závislý například na ekonomice německé. Neměli bychom pak kupovat také německé výrobky? U apelů na patriotismus a protekcionismus je vůbec důležité ptát se, kde jsou hranice. Co kdybych si například řekl, že bydlím v Čechách, budu podporovat českou produkci a místo moravského vína si tudíž koupím české? Co takhle si jako hrdý obyvatel hlavního města kupovat především pražské výrobky? A vůbec nejlépe bude podporovat přímo zaměstnanost své rodiny? Podle teorie pánů Hoška a Ruska bylo v roce 1992 zcela v pořádku koupit si slovenský sýr. O rok později však už bylo vlastenecké preferovat mléčné výrobky výhradně ze západního břehu Moravy. Připadá mi absurdní měnit spotřebitelská doporučení na základě území, za které se počítají makroekonomické statistiky. Merkantilistům zasadil těžkou ránu Adam Smith jednoduchou úvahou. Řekněme, že v Anglii se lépe pěstují ovce než chmel a v Čechách je tomu naopak. Pro obě země je v takové situaci výhodnější se specializovat a vzájemně obchodovat. Anglie bude pěstovat jen ovce a dovážet z Čech pivo, Češi budou pro změnu pouze obdělávat chmelnice a dovážet z Anglie vlnu. Později ukázal David Ricardo, že dokonce i země, které nedokáží vyrobit žádné výrobky efektivněji než ostatní, mohou mít prospěch z mezinárodního obchodu. Stačí, když se budou snažit specializovat na výrobu, v níž je jejich zaostávání nejmenší a dovážet produkty, jejichž výroba je u nich nejméně efektivní. Relativně stravitelný výklad myšlenek zmíněných ekonomů je dostupný například na stránkách Sdružení obrany spotřebitelů ČR. Podle mého názoru je nejrozumnější strategií při nákupu vybrat výrobek, z něhož budete mít největší radost. Pokud vám dělá radost nakupovat české výrobky, přestože jsou dražší nebo horší než zahraniční konkurence, pak není co namítat. Je však nesmyslné zaštiťovat se přitom ekonomickými důvody. Žádné nejspíš neexistují. |