13. 2. 2003
Stát se s investorem ještě nedohodl o financování dálnice D-47V Ostravě ve středu probíhalo jednání o dalším osudu dálnice D-47. Zástupci kraje a investorů Housing & Construction (H&C) se shodli v tom, že je nezbytné se stavbou začít co nejdříve. Dálnice je pro tento nejvýchodnější region republiky, zmítaný vážnými sociální problémy způsobenými vysokou nezaměstnaností životně důležitá.
|
Smlouvu na výstavbu dálnice mezi Lipníkem nad Bečvou a česko-polskou hranicí uzavřela vláda s českým konsorciem H&C v minulém roce. Od té doby se na severní Moravě a ve Slezsku dále zhoršila situace na tamním trhu práce. Nová pracovní místa zde vzniknou jenom díky novým investorům. Ti do tohoto regionu podle názoru předsedy Regionálního sdružení pro rozvoj severní Moravy a Slezska a ostravského senátora Václava Roubíčka bez dálniční sítě nepříjdou. "Jsem zcela přesvědčen o tom, že tato dálnice je nezbytnou podmínkou proto, abychom zde už konečně přestali hovořit o příchodu investorů, ale aby sem nějací opravdu přišli," uvedl Roubíček před novináři. Konsorcium H&C získá necelých padesát miliard korun investovaných do výstavby zpět na tzv. stínovém mýtném. To zaplatí stát z prostředků vybraných za prodej dálničních známek. Předseda dozorčí rady konzorcia Jiří Šedivý uvedl, že i díky příznivému vývoji české ekonomiky budou celkové náklady o několik miliard nižší: "Dnes se hovoří asi o stopatnácti miliardách za výstavbu, pětadvacetiletý provoz, údržbu celého osmdesáti kilometrového úseku dálnice a následnou generální opravu předtím než ji stát převezme do svého užívání," vysvětluje šéf dozorčí rady. Podle Šedivého je třeba ještě dořešit několik sporných otázek. Mezi ně patří především financování a postup stavby dálnice D-47. Problematické jsou výkupy pozemků. S výkupy některých v oblasti mezi Bělotínem a Bílovcem a mezi Bohumínem a česko-polskou hranicí se ještě ani nezačalo. Za pozdní výkup pozemků, který by stavbu dálnice zdržel, má ale stát podle smlouvy zaplatit investorovi penále. "Šlo by o statisíce milionů korun," připouští Jiří Šedivý. "Zdůrazňuji, že není našim zájmem se do takové situace dostat," dodává. Podobné sankce, o kterých se podle Šedivého nepíše, může v případě zpoždění stavby uplatňovat vůči investorovi i stát. "Za každý den zpoždění budeme penalizováni částkou 300 tisíc Euro," říká předseda dozorčí rady H&C. Závěrečná jednání s vládou by měla být ukončena v první polovině března. O budoucnosti dálnice D-47 má defenitivně rozhodnout vláda 19. března, kdy bude posuzovat smlouvu. Všechny zúčastněné strany včerejšího jednání v Ostravě doufají, že se s výstavbou životně důležité komunikace začne rozhodně ještě letos. "Nevidíme zásadní problém, který by měl tento projekt zastavit, a předpokládáme, že úspěšně probíhající jednání s vládou ukončíme a že vláda dá zelenou tomuto projektu," uvedl Jiří Šedivý před ostravskými novináři. |