12. 6. 2002
Příště už volební telefonát politické strany nepřekvapíPtal se mne skrze mail jeden známý, jaké jsou reakce na předvolební telefonát ODS
a Václava Klause. Snad bude odpověď zajímat i ostatní.
ODS se rozhodla v závěru předvolební kampaně použít přímé telefonické oslovení občanů a pomocí třicetivteřinové smyčky ve čtyřech dnech před volbami do sněmovny volá na 2,5 milionů telefonních stanic, jejichž čísla jsou veřejně dostupná v telefonním seznamu Zlaté stránky.
|
Podle statistiky celé sdělení Václava Klause vyposlechne 98,8 % osob. Suchá čísla nic neříkají o pozitivní či negativní reakci. Pozitivní reakce do regionální kanceláře občanských demokratů byla zatím jedna. Negativní reakce na sebe také nenechaly čekat. Ostravský novinář M. Kubíček se vyděsil, že mu krátce po osmé volá předseda ODS, a svůj úžas vyjevil na stránkách internetových novin. Ozvali se občané, kteří měli pocit, že jim ODS sáhla do soukromí. ODS nikomu do soukromí zasahovat nechce. Kdo takový pocit má, tomu se omlouváme. ODS telefonuje podle veřejného telefonního seznamu a oslovuje podobně, jako to činí marketingové agentury do dopisních schránek. Způsob tohoto oslovení je běžný v zahraničí (zejména v USA), kde dobrovolníci volebních štábů podle seznamů vytáčejí čísla a žádají o podporu pro svého kandidáta. V republice jsou občanští demokraté prvními, kteří tento způsob předvolebního marketingu zvolili. Kdo je první, vždy nějakou tu ránu slízne. Ani v České republice tomu není jinak. Při příštích volbách však už telefonát domů nikoho nepřekvapí. Kdo předvolební telefonické oslovení ODS poslouchat nechce, může položit sluchátko. Ten, kdo si oslovení vyslechne až do konce, snad najde chvilku a zamyslí se nad jeho obsahem. Autor je manažerem severomoravské ODS. Poznámka JČ: Stejně jako mnozí moji spoluobčani ve Velké Británii považuji tzv. "telemarketing", tj. telefonování na soukromá čísla občanů ve snaze nabízet jim různé produkty za hrubé porušování občanského soukromí - je to na úrovni internetových spamů. Takové hovory pokládám během pěti-deseti vteřin poté, co dám volajícímu jasně najevo, aby se jeho firma již nikdy nepokoušela na toto soukromé číslo telefonovat. Telefonáty politických stran na soukromá telefonní čísla naštěstí ve Velké Británii neexistují. O tom, z jakých zdrojů pochází současná marketingová manipulace voličstva od politických stran se dočtete v tomto shrnutí závažného dokumentárního pořadu televize BBC z letošního jara. |