15. 4. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 4. 2004

Mluvčí ČSA: Letadla ČSA patří k nejbezpečnějším na světě

Ve středu dopoledne 14.4. jsme obdrželi reakci tiskové mluvčí ČSA Dany Dvořákové na tento článek, kterou zveřejňujeme níže. Jde o původní, nezkrácenou oficiální reakci paní "ředitelky pro komunikace" ČSA. Redakčně zkrácená verze vyšla v Lidových novinách dne 8. 4., tu publikujeme pro srovnání také.

Reakci Jana Čulíka na tento pozoruhodný oficiální dopis od ČSA publikujeme ZDE.

Původní, nezkrácená verze oficiální reakce od ČSA

Kladu si otázku: Co vede v poslední době domácí média k tomu, že věnují tolik zájmu každé závadě na letounech Českých aerolinií?

Přestože statistiky neomylně ukazují, že počet technických incidentů je od ledna do března 2004 srovnatelný s počtem incidentů prvním čtvrtletí 2003, česká média zvýšila počet informací trojnásobně. Jestliže podle monitorovací agentury Newton bylo za první kvartál roku 2003 publikováno 55 zpráv, od začátku roku letošního roku jich agentura napočítala na téma technické incidenty 157.

Snažím se na tuto otázku odpovědět a napadají mne tyto možné důvody: Zvýšila se za rok atraktivita informace o tom, že kvůli poruše na hydraulice měla letecká linka xy zpoždění několik hodin? Nebo jsme postaveni před mediální kampaň srovnatelnou se záplavou informací o poruchách na Temelíně, či o útocích psa na člověka? Možná, že odborníci kalibru Jana Čulíka (autor článku: Jak jsem náhodou nezemřel v letadle, LN 5.4.2004) znají pravdu.

Všichni v ČSA si velmi dobře uvědomují, že pro cestující může být stresující situace, kdy se letadlo z technických důvodů vrací. To byl případ Boeingu 737, kterým letěl i pan Čulík v neděli ráno do Amsterodamu. Nicméně jeho emotivní reakce ve včerejších Lidových novinách mne vede k tomu, odpovědět na jeho otázky, případně uvést na pravou míru některé informace, které bych velmi decentně nazvala "nadsazenými".

Všichni v ČSA dbají na to, aby byla dodržována maximální bezpečnost leteckého provozu. O tom, že se to společnosti daří svědčí i to, že ČSA již pětadvacet let neměla žádný závažný incident. Titulek pana Čulíka proto pokládám za vysoce neférový.

Také parametry poruchovosti našich letounů se ctí obstojí v nejpřísnějším světovém srovnání. Podíváme-li se například na technickou spolehlivost Boeingů 737 dosahují ČSA 99,4% což je srovnatelné s celosvětovým průměrem a předstihnou tak mnohé renomované světové letecké společnosti. Stejně tak závadovost Airbusů A-310 je dokonce hluboko pod světovým průměrem. Jestliže celosvětově tato letadla vykazují zhruba 70 technických závad na 1000 hodin letu, Airbusy opečovávané mechaniky Českých aerolinií mají těchto závad pouze 20 na 1000 hodin letu. Dlouhodobě se trend poruchovosti letadel ČSA snižuje a to i přesto, že díky poslední expanzi letecké dopravy stále roste počet letů, které naše společnost uskutečňuje.

Ráda bych se dotkla kritiky komunikace pracovníků Českých aerolinií. Velmi těžko lze polemizovat s emotivními názory pasažéra Jana Čulíka, protože to, jak každá osoba vnímá nepříjemné situace či pocit ohrožení je ryze individuální. Vycházím-li nicméně z ohlasů ostatních pasažérů, musím konstatovat, že drtivá většina z nich situaci pochopila, zvládla a po přistání na letišti v Ruzyni velmi výrazně ocenila přístup jak posádky, tak pilotů.

Komunikaci k cestujícím vedla zkušená vedoucí kabiny, která prošla pravidleným výcvikem pro nestandardní situace naposledy před měsícem a postupovala zcela v souladu s přísnými pravidly, která platí právě pro dodržení největší možné bezpečnosti na palubách ČSA.

Podle nich je v případech, kdy se letadlo vrací neobvyklým způsobem, posádka povinna učinit některé předepsané kroky: Například vyzvat aby se mezi cestujícími přihlásili ti, kteří pracují pro jinou leteckou společnost.

Není to dramatické, ale pragmatické: lidé od leteckých společností mají trénink a znalosti, kterými skutečně mohou v případě nutnosti pomoci. Stejně tak nácvik přistání s rukama nad hlavou nepovažuje zkušený cestovatel za nepřiměřenou histerii (sic!) , je to prostě předpis, podle kterého musí být cestující v dané situaci instruováni co nejpodrobněji.České aerolinie se snaží o to, aby byla jejich komunikace co nejotevřenější a to jak k cestujícím, tak k médiím.

V případě nedělního letu nebyla hned příčina závady letadla jasná a proto jsme informovali o poruše na motoru. Během dne jsme informaci pro média upřesnili až do detailu: šlo o závadu v elektroinstalaci ovládající levý motor.

Pan Čulík se ptá, co by se stalo, kdyby závada postihla i druhý motor? Přestože je to otázka z oblasti velmi hypotetické, lze odpovědět, že by letadlo přistálo. Ale trochu statistiky: závada motoru tohoto typu je druhá za třináct let, co ČSA provozuje letadla Boeing 737, která nalétala 350 000 letových hodin. Pravděpodobnost, že by se na jednom letadle stala hned dvakrát takováto závada je nulová. Nicméně letadlo tohoto typu, kterému by nefungoval ani jeden motor má takové technické a bezpečností vybavení, které umožňuje přistání.

Považuji ze velmi neférové zpochybńovat úroveň technické údržby a kontroly ČSA. Naši odborníci a jejich práce procházejí přísnými audity evropských leteckých úřadů včetně Úřadu pro civilní letectví ČR. Od konce loňského roku jsou ČSA certifikovány americkým leteckým úřadem FAA. Veškerá údržba letadel ČSA probíhá v souladu s evropskými i americkými předpisy. O tom, že práce našich mechaniků je hodnocena na světové úrovni svědčí mimo jiné i fakt, že jejich servisu využívají renomované světové letecké společnosti.

Mrzí nás každá technická závada, každé zpoždění a omlouváme se cestujícím, kteří měli v poslední době jakékoli potíže na linkách ČSA. Snažíme se naše služby zlepšovat, přísně dbáme na bezpečnost leteckého provozu a pohled do statistik říká, že doprava letecká je doprava nejbezpečnější. Ujišťuji, že u ČSA tomu tak není náhodou.

Dana Dvořáková

Ředitelka komunikace ČSA

Profesionálně zredigovaná verze, jak vyšla v Lidových novinách péčí tamější redakce:

Lidové noviny Čulíkova zpráva o letu ČSA byla absolutně nefér 08.04.2004

Horizont - Autor: Dana Dvořáková - Strana: 09

Čulíkova zpráva o letu ČSA byla absolutně nefér

POLEMIKA

Všichni v ČSA si velmi dobře uvědomují, že pro cestující může být stresující situace, kdy se letadlo z technických důvodů vrací. To byl případ Boeingu 737, kterým letěl i pan Čulík do Amsterodamu. Nicméně jeho emotivní reakce (Jak jsem náhodou nezemřel v letadle společnosti ČSA, LN 6. 4.) mne vede k tomu, odpovědět na jeho otázky a uvést na pravou míru informace, které bych velmi decentně nazvala "nadsazenými".

Všichni v ČSA dbají na to, aby byla dodržována maximální bezpečnost leteckého provozu. O tom, že se to společnosti daří, svědčí i to, že ČSA již pětadvacet let neměla žádný závažný incident. Titulek pana Čulíka proto pokládám za absolutně neférový. Parametry poruchovosti našich letounů se ctí obstojí v nejpřísnějším světovém srovnání. Podíváme-li se například na technickou spolehlivost Boeingů 737, dosahují ČSA 99,4 procenta, což je srovnatelné s celosvětovým průměrem, a předstihnou tak mnohé renomované světové letecké společnosti.

Ráda bych se dotkla kritiky komunikace pracovníků ČSA. Velmi těžko lze polemizovat s emotivními názory pasažéra Jana Čulíka, protože to, jak každá osoba vnímá nepříjemné situace či pocit ohrožení, je ryze individuální. Vycházímli nicméně z ohlasů ostatních pasažérů, musím konstatovat, že drtivá většina z nich situaci pochopila, zvládla a po přistání na letišti v Ruzyni velmi výrazně ocenila přístup jak posádky, tak pilotů. Komunikaci s cestujícími vedla zkušená vedoucí kabiny, která prošla pravidelným výcvikem pro nestandardní situace naposledy před měsícem a postupovala zcela v souladu s přísnými pravidly. Podle nich je v případech, kdy se letadlo vrací neobvyklým způsobem, posádka povinna učinit některé předepsané kroky, například vyzvat, aby se mezi cestujícími přihlásili ti, kteří pracují pro jinou leteckou společnost. Není to dramatické, ale pragmatické: tito lidé mají trénink a znalosti, kterými skutečně mohou v případě nutnosti pomoci. Stejně tak nácvik přistání s rukama založenýma na temeni hlavy nepovažuje zkušený cestovatel za nepřiměřenou hysterii, je to prostě předpis. V případě nedělního letu nebyla hned příčina závady letadla jasná, a proto jsme informovali o poruše na motoru. Během dne jsme informaci upřesnili: závada v elektroinstalaci ovládající levý motor.

Pan Čulík se ptá, co by se stalo, kdyby závada postihla i druhý motor. Přestože je to otázka z oblasti velmi hypotetické, lze odpovědět, že by letadlo přistálo. Závada motoru tohoto typu je druhá za třináct let, co ČSA provozuje letadla Boeing 737, která nalétala 350 tisíc letových hodin. Pravděpodobnost, že by se na jednom letadle stala hned dvakrát takováto závada, je nulová. Nicméně letadlo tohoto typu, kterému by nefungoval ani jeden motor, má vybavení, které přistání umožňuje.

Asi jen nepoučený laik může zpochybňovat úroveň technické údržby a kontroly ČSA. Naši odborníci a jejich práce procházejí přísnými audity evropských leteckých úřadů. O tom, že práce našich mechaniků je hodnocena na světové úrovni, svědčí mimo jiné i fakt, že jejich servisu využívají renomované světové letecké společnosti.

Mrzí nás každá technická závada, každé zpoždění a omlouváme se cestujícím, kteří měli v poslední době jakékoli potíže na linkách ČSA. Snažíme se naše služby zlepšovat, přísně dbáme na bezpečnost leteckého provozu a pohled do statistik říká, že doprava letecká je doprava nejbezpečnější. Ujišťuji, že u ČSA tomu tak není náhodou.

                 
Obsah vydání       15. 4. 2004
15. 4. 2004 Paměť národa Bohumil  Kartous
15. 4. 2004 Jaký obraz Srbska kreslí týdeník Respekt Srdjan  Prtina
15. 4. 2004 Soudci a psi jezdí zadarmo Radek  Mokrý
15. 4. 2004 Článek Radka Mokrého o soudcích je věcně nesprávný
15. 4. 2004 Společnosti ČSA: Cestující nemusí být "odborník" Jan  Čulík
15. 4. 2004 Bush schválil "historický" Šaronův plán
15. 4. 2004 Bush kupuje židovské hlasy Tomáš  Gawron
15. 4. 2004 Bush jako "oživující prostředek pro americkou mládež"
15. 4. 2004 Terry Jones z Monty Pythonů: Tony (Blair) se opravdu musí snažit víc
15. 4. 2004 Prezidentova velezrada podle § 96 Zdeněk  Bárta
15. 4. 2004 Mluvčí ČSA: Letadla ČSA patří k nejbezpečnějším na světě
15. 4. 2004 Skandální chování Sněmovny Petr  Jánský
15. 4. 2004 Přátelství s ďáblem je někdy správné, jestliže účel světí prostředky Miloš  Kaláb
15. 4. 2004 Média bulvární a média seriózní Petr  Švec
15. 4. 2004 Zmatený výklad
14. 4. 2004 Daniel Cohn-Bendit: Předsednictvo českých Zelených potlačuje demokratickou diskusi
14. 4. 2004 Petr Uhl: Věřím v pád patočkovského sektářství
14. 4. 2004 Milana Horáčka můžeme i vyloučit!
14. 4. 2004 Bush: "Zůstaneme pevní"
14. 4. 2004 A znovu: Jsou mobilní telefony hrozbou lidskému zdraví?
14. 4. 2004 Problém, který zmizel Jan  Hanuš
14. 4. 2004 Televize BBC: Špatné zprávy pro prezidenta Bushe z Iráku
14. 4. 2004 Irácké otazníky Oskar  Krejčí
13. 4. 2004 "Dej mi čouda" - o rozpadu muslimských hodnot
7. 4. 2004 Chcete učit češtině na Glasgow University?
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
7. 4. 2004 Hospodaření OSBL za březen 2004