16. 11. 2001
Jak reaguje ČT na rychle se měnící svět: Bude Nemocnice na kraji města!Vracíme se ještě k rozhovoru, který poskytl v pondělní Mladé frontě Dnes ředitel ČT Jiří Balvín Jindřichu Šídlovi. Nehoráznost Balvínových odpovědí je pozoruhodná: "Ať nám platí občané více, budeme je bavit seriály z českého prostředí." [Jak přesně jejich peněz budeme užívat, to je nemusí zajímat, to je tajné.] "A co zpravodajství? Naše první zpráva trvá tři minuty, to je příliš dlouhé. Chce to větší dynamiku." - Byl skutečně tento člověk jmenován ředitelem České televize, aby zlikvidoval její veřejnoprávní funkci, zakonzervoval ji v dnešním stavu, vyhovujícím jejím interním strukturám, a přivedl ji stagnací k likvidaci?
|
Některé citáty z rozhovoru s Jiřím Balvínem jsou naprosto výmluvné:
Česká televize upustí od experimentů typu Pra, pra nebo Duch český a vrátí se k tomu, co na ní diváci vždycky oceňovali,: k původní dramatické tvorbě, seriálům dlouhé, šedesátiminutové stopáže, z českého prostředí, s českými hrdiny a starostmi. (...) Po pětadvaceti letech bude mít pokračování Nemocnice na kraji města. (...) Její scénář se teď ještě dopisuje, na jaře se začne točit, na podzim 2002 se bude stříhat a na obrazovku se dostanne v roce 2003. Je tedy možné, že do konce příštího roku se ještě některé starší pořady budou opakovat. (...)
"...Problém je, že podobně kvalitních a atraktivních dokumentů prostě nejsou spousty." Žádné veřejné konkurzy v ČT nebudou, a basta!(Budete vybírat vedoucí pracovníky ČT veřejným konkursem?)
"Taková praxe není obvyklá. Opakuji. Není to obvyklé a nebudu to dělat ani já."
"Vadí mi třeba, když náš otvírák, první zpráva, trvá tři minuty. (...) Je to moc dlouhé, chtělo by to větší dynamiku. (...) Některé změny už jsme rozjeli. Možná jste si všiml naší nové grafiky, je moderní. A ještě to není definitivní verze, pan šéfredaktor Klepetko a jeho lidé budou upravovat typy písma." Není k tomu asi co dodat. Tomáš Pecina je přesvědčen, že věc České televize je mrtvá a nemá smyslu bičovat mrtvého koně, nemá smyslu už se tím zabývat. Je to pubertální hračka pro nezralé jedince, odsouzená k likvidaci. Je opravdu velkým zklamáním, že se od pádu komunismu prokázalo, že jsou sdělovací prostředky, a mezi nimi zejména televize, v českém prostředí tak obrovským problémem. Balvínovy výroky jen potvrdily to nejhorší. Ten člověk televizi absolutně nerozumí a byl jmenován jenom proto, že byl interním strukturám nejpřijatelnější. Veřejnoprávní televize v České republice odumřela. Jen stručně k jednotlivým bodům, protože to obšírněji asi skutečně nemá cenu: 1. Česká televize má z komunismu a i z mathéhovského období první etapy postkomunismu falešnou představu, že jejím hlavním úkolem je diváka bavit. Za komunismu odváděla zábavnými pořady diváka od skutečnosti, balvínovská ČT to chce dělat i nadále. Plaťte nám vyšší koncesionářské poplatky, říká Balvín veřejnosti, a my vás za to odměníme obnovenou verzí seriálů z osmdesátých let, jako byla Nemocnice na kraji města. Vrací se česká společnost skutečně tímto k esenci svého moderního bytí, jak ji nevyvratitelně definoval husákovský komunismus? Chce tím Jiří Balvín skutečně dát najevo, že za Husáka před obrazovkou u Nemocnice na kraji města nám bylo nejpříjemněji a nejbezpečněji? Hlavní rolí veřejnoprávní televize v demokracii je být kritickým partnerem politiků a vlády a analyzovat a zpochybňovat jejich činnost, jménem občanů, které má veřejnoprávní televize povinnost zastupovat, nikoliv jim poskytovat utišující prostředky formou únikových pořadů. Ano, dobrá televize musí přinášet inteligentní program rozmanité struktury, v němž hraje roli i kvalitní zábava. Jenže hlavním raison d'etre veřejnoprávní televize v demokracii jsou investigativní pořady o záležitostech, které ovlivňují život obyčejných lidí, a to jako jednotlivců. Každý dobrý novinář a veřejnoprávní televize zejména, má povinnost vystupovat jménem obyčejných občanů a hájit jejich zájmy vůči byrokracii a politikům. Veřejnoprávní televize má také poskytovat inteligentní, přístupnou a zábavnou formou orientaci o světě, o kulturní historii, o vědeckých objevech, o globálních problémech, jichž si diváci nejsou dosud vědomi, avšak které jejich život silně ovlivní - předvídat. Jiří Balvín navrhuje - Nemocnici na kraji města... 2. "Kvalitních a atraktivních dokumentů nejsou zrovna spousty." Dovoluji si Jiřímu Balvínovi oponovat. Kvalitních a atraktivních dokumentů o evropské i světové historii, politice a kultuře jsou po světě právě spousty. Nechci pořád dělat reklamu televizi BBC, avšak kdyby Česká televize zakoupila a nadabovala či otitulkovala např. jen zlomek pořadů, které nyní BBC opakuje na své digitálním okruhu BBC Knowledge, stačilo by to. Jen na mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Academia Olomouc v letošním roce, kde jsem byl v porotě, by se našlo nejméně deset, ne-li patnáct pozoruhodných zahraničních snímků (jistě, nejsou to seriály), které Česká televize měla bezpochyby odvysílat. A kdyby se vedení ČT zahraniční dokumentární seriály z nějakého důvodu nelíbily - proč není možno, aby ČT sama vyráběla takové seriály, světové kvality? - Ne, bude se dělat Nemocnice na kraji města... 3. "Tříminutová zpráva je moc dlouhá, chtělo by to dynamiku." Tak tento výrok věstí zřejmě úplný konec zpravodajství České televize. Zpravodajství České televize nepůsobí - proboha - nudně snad proto, že jsou jeho jednotlivé příspěvky dlouhé. Naopak, jak to komentují všichni zahraniční pozorovatelé, jimž se nahrávka Událostí ČT předloží, zprávy ČT - pod vlivem Novy - jsou už nyní nesmyslně nervní, povrchní a krátké. Zpravodajství ČT má problém, že se skládá z krátkých povrchních štěků, které jsou však zároveň nudné, protože jsou zprávy vyrobeny neprofesionálně a zmateně - jsou koncipovány nelogicky, zvuk protiřečí obrazu, je to chaos. Naopak je potřebí jednotlivé zpravodajské reportáže prodloužit, avšak to by bylo možno udělat pouze s profesionály, kteří dokáží připravit pětiminutovou reportáž, která bude jasná, srozumitelná a tak dramatická, že divák nebude vnímat minuty a bude o ní hovořit ještě za týden. Kdo však něco takového umí v Balvínově České televizi? Rozumným rozhodnutím, které lze u Jiřího Balvína pochválit, je jeho snaha získat do ČT jako moderátora Václava Moravce, který nyní pracuje v české redakci BBC. Moravec je skutečně jedním z nejlepších, ne-li nejlepších českých moderátorů. Otázka je však, co by si počal v ČT bez řádného profesionálního zázemí reserarcherů a pomocných pracovníků, bez nichž se nedá řádný televizní rozhovor realizovat? Podmínky profesionální televizní práce nemůže bohužel Moravcovi ČT v nynějším stavu nabídnout. Není vyloučeno, že by se případnou prací v balvínovské ČT Moravec jen zdiskreditoval, stejně jako se - také bez zázemí - diskredituje Jana Bobošíková v ukradené televizi Nova. |
Obsah vydání | 16. 11. 2001 | ||
---|---|---|---|
16. 11. 2001 | BBC záměrně nenazývá útoky z 11. září "terorismem" | ||
18. 11. 2001 | BIS slibuje: nástupní plat 15 tisíc a "dobrou partu" | Tomáš Pecina | |
17. 11. 2001 | "Ne všichni američtí reportéři podporují nekriticky Bushe" | ||
16. 11. 2001 | Opakované vysílání záběrů WTC kritizováno jako "pornografie" | ||
16. 11. 2001 | Američané vybombardovali kancelář televize al Jazeera | ||
17. 11. 2001 | Osvobození neznamená konec obavám | Luboš Kreč | |
16. 11. 2001 | Jak reaguje ČT na rychle se měnící svět: Bude Nemocnice na kraji města! | Jan Čulík | |
17. 11. 2001 | Úřad vlády: Zákon o svobodném přístupu k informacím pro nás neplatí! | Tomáš Pecina | |
16. 11. 2001 | O nejnovější české próze | Lubomír Machala | |
15. 11. 2001 | O strachu s výtvarníkem Janem van Paulem | Petr Pokorný | |
14. 11. 2001 | Ostrov antraxu | Krzszytof Keciek | |
14. 11. 2001 | On-line LOBKOWICZ: Cesta změny, nebo změna cesty? |