13. 11. 2001
Po nové katastrofě v New Yorku jsou letecké společnosti v obrovské kriziOkamžitě po katastrofě letadla Airbus 300, při níž v New Yorku zahynulo 250 osob, poklesla ostře hodnota akcií největších evropských leteckých společností. Hodnota akcií firmy British Airways, největší evropské letecké společnosti, klesla o 5,4 procent, Air France o 3,1 a Lufthansy o 5,5 procent. Akcie italské leteké společnosti Alitalia byly suspendovány poté, co přišly o více než 10 procent své hodnoty. Akcie podniku EADS, který vlatní 80 procent konsorcia evropského Airbusu, poklesly o 8,7 procent.
|
"Důležité bude, jestli se ukáže, zda to byl terorismus. Pokud ano, akcie leteckých společností budou dál klesat. Pokud ne, dál to klesat moc nebude," uvedl jeden makléř. Letecký průmysl je už nyní v největší krizi ve své historii. Před deseti lety, během války v Perském zálivu, došlo k poklesu v letecké dopravě, avšak tentokrát je situace pro letecké společnosti daleko horší. Na obou stranách Atlantiku byly propuštěny desetitisíce zaměstnanců leteckých společností a americký Kongres musel schválit dotaci ve výši 15 miliard dolarů pro americké letecké společnosti. Belgická letecká společnost Sabena udělala bankrot. Jediné letecké společnosti, které na krizi vydělaly, byly firmy, nabízející lety, zejména britské easyJet a Ryanair. Ty se snaží nyní agresivně získávat cestující obrovskými slevami (některé letenky Glasgow - Londýn, to je vzdálenost 600 km, se prodávají za 5 liber, tedy v přepočtu 250 Kč). Avšak pro většinu leteckých společností nastaly nyní velmi těžké doby. Společnost British Airways propouští 7000 zaměstnanců a očekává, že letos zaznamená ztráty ve výši 775 milionů liber. Podle údajů z 12. listopadu poklesl počet cestujících, používajících britských letišť v říjnu 2001 ve srovnání s říjnem 2000 o 12 procent. Nejvíc byly postiženy lety přes severní Atlantik (do Spojených států), na kterýchžto trasách ve srovnání s dobou před rokem poklesl počet cestujících o 31, 3 procent. |