Bratři Kochové si pravděpodobně koupí příští prezidentské volby v USA
27. 1. 2015
Politická síť kontrolovaná bratry Kochovými, miliardáři dlouhodobě podporujícími a ovlivňujícími americké republikány, oznámila, že v kampani před nadcházejícími prezidentskými volbami v roce 2016 utratí 889 milionů dolarů. To je o 230 milionů více, než v posledních prezidentských volbách utratila celá Republikánská strana. Obří impérium Kochových, které sestává z think tanků, analytických center, lobbyistických i obchodních firem a organizací shánějících hlasy voličských skupin (např. Hispánců), reálně představuje jednu ze tří největších politických sil v USA. Celkově bude kampaň před volbami 2016 pravděpodobně výrazně nejdražší v historii. Informuje deník NY Times.
Skupina, kterou bratři Kochové organizují, čítá zhruba 300 donorů. O víkendu se sešli v Palm Springs na setkání, jehož cílem bylo ujasnit si strategii kampaně a potkat se s politiky na vzestupu. Zajímavé je, že ze špiček Republikánské strany nebyl pozván téměř nikdo. Konference se zúčastnilo minimálně pět potenciálních prezidentských kandidátů: guvernér Wisconsinu Scott Walker, senátoři Marco Rubio z Floridy, Rand Paul z Kentucky a Ted Cruz z Texasu. Konference byla také poprvé alespoň z části přístupná novinářům.
Mocná skupina okolo bratří Kochů představuje největší koncentraci politických finančních prostředků mimo politický establishment a v posledních letech získala v Republikánské straně nebývalou moc. Kochové a jejich síť plánují svůj vůbec nejsilnější tah, jehož cílem je vliv, jenž chtějí využít k ovlivňování legislativy na federální i státní úrovni. Jejich zájmem je deregulace, snižování daní a omezování moci vlády. V kampani v roce 2012 utratili Kochové na podporu republikánů 400 milionů dolarů. Jejich plán na kampaň pro rok 2016 je v podstatě podobný jako jsou rozpočty jednotlivých prezidentských kandidátů.
Snaha bratří Kochů vyvíjí velký tlak na demokraty a liberály. Podporovatelé Hillary Rodham Clintonové, jejíž kandidatura je pravděpodobná, odhadují, že bude muset získat více peněz než Obama, doposud nejúspěšnější prezidentský kandidát, co se fundrasingu týká. Její Super PAC (tým lidí shánějících peníze) chce v nadcházejících měsících sehnat 300 milionů dolarů.
Kochové jsou dlouhodobými oponenty zveřejňování rozpočtů politických kampaní. Jejich síť je převážně složená z neziskových organizací, které nemusejí zveřejňovat dárce. Je tedy téměř nemožné zjistit, kolik peněz vlastně poskytují přímo Kochové, jedni z nejbohatších lidí v USA, a kolik ostatní donoři.
Bratři Kochové začali uvolňovat striktní utajení, které jejich politické snahy obestírá. Poté, co se stali v roce 2012 oblíbeným „boxovacím pytlem“ demokratů, přislíbili Kochové sérii rozhovorů, aby vysvětlili jejich postoje a politickou filozofii. Jejich firma, Koch Industrie, spustila reklamní kampaň „We are Koch,“ ve které účinkují jejich zaměstnanci.
Kandidáti do republikánských primárek, kteří byli na konferenci pozváni, shodili ze stolu otázku, zda bohatí nemají příliš velký vliv na politiku. V podstatě se zdálo, že mluví zejména ke dvěma z nich: bratřím Kochům, v současnosti nejmocnějším lidem v zákulisí Republikánské strany. Ted Cruz prohlásil, že jsou bratři oběťmi nespravedlivých útoků ze strany demokratů a že vytvářejí pracovní místa, zatímco Marco Rubio tvrdil, že restrikce na financování politických kampaní podporují pouze demokraté, což prý posiluje jejich spojence v Hollywoodu a médiích.
Kompletní text v angličtině ZDE
Vytisknout