Nálepkování jako informační fenomén

3. 5. 2014

Anglické přísloví "Dej psovi špatné jméno a oběs ho" (Give a dog a bad name and hang him), je hrozivě aktuální v dějinách propagandy. Je to rychlý a účinný nástroj, jak oddělit "zrno od plev", jak rozdělit lidi na ty s nějakými právy a na ty, kteří žádná práva nemají. Funguje pochopitelně na bázi emocí, takže kdo se nám emocionálně nezamlouvá, označíme ho nějakým jménem s pejorativním nádechem a tím ho jakoby vyčleníme ze slušné společnosti, ze skupiny lidí s respektem, lidí, se kterými je třeba jednat jako s lidmi, píše Jaroslav Holeček.

V politice a ve zpravodajství resp. v novinařině je to starý a vyzkoušený nástroj, jak dehonestovat ideového protivníka a celé skupiny lidí, kteří se nechovají, jak bychom chtěli. Historie je krvavě psána, právě tímto inkoustem. Po označení vybrané skupiny za kacíře, nepřátele, židy a novodobě za teroristy nebo komunisty je už snadné opustit koncept nedělitelných lidských práv a "pak ho už můžeme i oběsit".

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 2.5. 2014