Petr Uhl: O zločinech a chybách minulosti se v ČR musí tradičně mlčet
23. 12. 2013
Ukázka z knihy Petra Uhla Dělal jsem, co jsem považoval za správné. Torst, Praha, 2013
Už jste o své práci zmocněnce řekl, že se to nedalo vydržet a že
jste využil první možnosti a funkce se vzdal. Proč?
Nešlo jen o to, že se lišil můj pohled na lidská práva od pohledů
členů vlády v čele s Milošem Zemanem, ale hlavně o to, že se jejich představy hodně lišily od zásad, které přinesla Listina práv
a svobod.
Jak se to projevovalo?
Ve vládě nebyla po celé čtyři roky jediná žena, bujel tam misogynní sexismus. Vláda byla sborem starších pánů. Už v roce 1999
mě Zeman požádal, abych s ním šel na setkání k Mezinárodnímu dni žen, to jsem mu pochválil, ale on se tam postavil a začal
vyprávět košilaté vtipy. Strašně jsem se tenkrát za něj styděl.
Potěšilo mě, že mě postupně asi tři ženy (z těch několika set) pak
na té oslavě vzaly stranou a apelovaly na mne, abych Zemana
nějak kultivoval, dnes bychom řekli "džendrově". Tradiční národovecko-sociální orientace sociální demokracie se projevila i ve
sporu o národnost. Jen s velkým úsilím se nám ve Federálním
shromáždění v roce 1990 podařilo prosadit, že národnost není
povinná, že ji člověk "mít" prostě nemusí. Problém byl s úřednickým vynucováním.
Narážel jsem na naprosto odlišné pohledy,
na znásilňování právního myšlení, na starou zásadu, že všechno
je povinné a státní... To na tom řídicím aparátu i na právnících
leželo tak, že se mi opravdu nepracovalo dobře.
Částečná vládní rehabilitace chorvatské menšiny na jižní
Moravě se mi povedla jenom proto, že zcela náhodou o rozptýlení chorvatského obyvatelstva ze tří vesnic na jižní Moravě ---
byly to Jevišovka (Frélichov), Dobré Pole a Nový Přerov --- po
celé Moravě rozhodl Moravskoslezský zemský národní výbor až
11. června 1948, tedy po únoru, i když se perzekuce a konfiskace
majetku --- o tu šlo především --- připravovala a reálně i uskutečňovala už od května 1945. Chorvati se stali podezřelí z "němčení"
a trochu později ze sympatií k démonizovanému Titovi.
Kritériem pro perzekuci bylo oficiálně to, jak se která rodina za nacistické okupace hlásila k německému jazyku, k německé národnosti a do jaké školy chodily děti.
Několik chorvatských rodin,
v nichž žili lidé, kteří se "provinili proti českému národu", bylo
po květnu 1945 vyhnáno do Rakouska. Chorvatů byly v těchto
třech vsích jen necelé dva tisíce a za první Československé republiky byli násilně počešťováni, po nacistickém záboru v roce
1938 zase poněmčováni.
Většinou byli rovnou trojjazyční, život
je naučil.
O počešťování jsem musel při "rehabilitaci" Chorvatů mlčet. Mlčelo se i o chorvatském nacionalismu, tentokráte
kvůli sponzorským a zároveň protijugoslávským Chorvatům
z Rakouska a Maďarska a také kvůli stále ještě dost tuðmanovskému Chorvatsku, jehož velvyslanectví se na slavnostním aktu
na jevišovském hřbitově podílelo.
Mnoho se toho kritizovat nesmělo, o zločinech a chybách
minulosti se tu musí tradičně mlčet. A kvůli mé konzervativní
vládě se už vůbec nesmělo mluvit o poměrech první republiky.
Nemáme to s tím národovectvím v naší části Evropy vůbec lehké.
Jménem vlády jsem ale na tom hřbitově veřejně vyjádřil nejen
politování nad osudem Chorvatů, ale i názor, že za takové akty
ze strany státu by se měla vláda jeho právního nástupce omluvit. Zeman mi pak na schůzi vlády ostře vytkl, že se nemůžu za
vládu omlouvat.
Koncepce integrace Romů mi prošla po značných peripetiích.
V roce 2000 mi ji vrátili, musel jsem ji udělat přísnější a dát tam
více intervencí státu, pak ji vláda přijala. Pryč musela jít hlavně
romská kulturní samospráva. Ale kvůli Radě Evropy a novému
domu, do něhož se Česká republika chystala stěhovat, tedy kvůli
Evropské unii, mi nakonec prošla, dodnes slouží a je základem
pro všechna další opatření.
V čem byl největší problém?
Integrace neboli začleňování Romů znamená přece asimilaci
jenom tam, kde si ti lidé přejí být asimilováni, kde si přejí zcela
nebo do velké míry vzdát se svých tradic, historie, jazyka. Ale
ten, kdo si svou kulturu chce ponechat, tak v míře, která je co
nejméně konfliktní --- protože konflikty jsou vždycky ---, si ji
ponechat má a stát je povinen to podporovat, aspoň podle Rámcové úmluvy o ochraně národních menšin.
Ta je od 1. dubna 1998
závazná i pro ČR z jejího svobodného rozhodnutí, protože ji ratifikovala.
A proto raději mluvíme o emancipaci Romů. V tomhle
případě o emancipaci romské skupiny obyvatel v rámci české
společnosti. Emancipační prvek byl jablkem sváru u naprosté
většiny úředníků a právníků. Nicméně ustoupit jsem z něj nemohl, a protože mi nahrávala evropská a světová úprava, tak
s tím nemohli nic dělat.
Vládní koncepci projednával ve Sněmovně výbor petiční
a výbor pro lidská práva, představoval ji tam můj nástupce Jan
Jařab za přítomnosti místopředsedy vlády Pavla Rychetského.
Výboru předsedal lidovec Cyril Svoboda, lidovci byli za Zemanovy menšinové vlády v opozici. Svoboda přišel na schůzi výboru
pozdě a hned si udělil slovo. Koncepci pochválil, ale dodal, že se
mu přece jen zdá, že Romy bude příliš nutit k asimilaci, příliš je
bude svazovat.
Nato odpověděl Rychetský, že koncepce vznikla
v době, kdy byl zmocněncem vlády pro lidská práva Petr Uhl
a ten tolik zdůrazňoval cestu emancipace Romů a tolik se bránil
jejich odnárodňování a asimilaci, že mu to vláda dala přepracovat,
což on učinil, a vláda pak přijala novou verzi, kde je možnost
asimilace postavena už vyváženě vedle možnosti emancipace.
Svoboda zalapal po dechu a pak mlčel. Pavel Rychetský se mi
touto humornou historkou nepochlubil, vím to od jiného účastníka schůze výboru.
Vy jste se ale také podílel na koncepci úřadu ombudsmana.
Ano. Když se sestavovala vláda Miloše Zemana, někdo mě navrhoval na ministra vnitra, ale nakonec se jím stal Václav Grulich.
Byl to hodný člověk, ale měl jeden nedostatek --- on nedokázal,
stejně jako třeba babička mé ženy, rozlišit státní příslušnost
a národnost. Takže když ho nahradil Stanislav Gross, považoval jsem to za dobrou změnu. Rychetský mi to oznamoval a já
vítal, že do té funkce jde mladý člověk. A Rychetský říká: "Abys
ještě nevzpomínal na Grulicha, jakej byl hodnej... Víš, on Standa
Gross vopravdu hodnej není..." A ve vládě a v sociální demokracii kolovalo tehdy takové úsloví, že ve Středočeském kraji není
žádný tunel, na jehož konci by nebyl vidět Standa Gross. Tohle
já nevěděl, ale myslím, že Zeman to vědět musel...
Účastnil jste se jako zmocněnec zasedání vlády?
Někdy. Když se projednával nějaký bod, který jsem dostal předtím od vlády jako úkol nebo k němuž jsem měl podle Rychetského podat vysvětlení, čekal jsem v předpokoji, až ten bod přijde
na jednání.
Obvykle jsem tam čekával ještě s Edvardem Outratou, který
byl tehdy předsedou Českého statistického úřadu, a Danou Drábovou, předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.
S Outratou jsem se poměrně spřátelil. Rozhovory s Danou Drábovou mne přivedly k úvahám, že jaderná energetika v sobě nese
ještě trochu jiné riziko než jen to jaderné, že totiž prosazování
jaderné energetiky v sobě má hrozbu totalitarizujícího uvažování. Předtím jsem byl v postoji k jaderné energetice na vážkách,
k jejímu odmítání jsem měl jen náběh, ale těmi rozhovory jsem
se dostával postupně k jejímu odmítání. To byla taková moje
škola, škola Dany Drábové.
Asi prvního půl roku mě Zeman, vždycky když mě viděl čekat v předpokoji jednacího sálu, zval na oběd s vládou. To jsem
samozřejmě využíval. Tak jsem například zjistil, že v Zemanově
vládě byl jediný člověk, který schvaloval bombardování Jugoslávie, na něž měla vláda kývnout, když Kavanovi v noci volal Javier
Solana. Zeman hned svolal schůzi vlády.
Panovala tam naprostá frustrace z toho, že Česká republika je týden členem NATO,
a hned přišlo tohle. Schůze vlády trvala do rána a nakonec se
zaťatými zuby schválila možnost přeletu přes české území, ale
nic víc. A současně dal Zeman Kavanovi právo hledat mírové
řešení, což nakonec vedlo k uzavření česko-řecké mírové dohody
v květnu 1999, která ovlivnila jak pozdější dohodu o příměří, tak
i text Paktu stability pro jihovýchodní Evropu.
Tuto Kavanovu
iniciativu česká pravice Kavanovi nikdy nezapomněla, považovala ji za důkaz sabotování české poslušnosti vůči americké jestřábí politice velkého klacku.
Noční schůze vlády jsem se neúčastnil, co o tom vím, pochází
hlavně ze společného oběda následující den, kdy byla schůze
vlády.
Tou výjimkou byl kdo?
No, nerad to říkám, ale Pavel Dostál. Považoval bombardování
za správné.
Oni o tom nehlasovali, mluvilo se o tom jen dodatečně, při
obědě. Říkám to proto, že jsem byl od začátku velkým odpůrcem
bombardování, takže jsem se tam cítil mezi svými.
V otázkách
války a míru nemusíte mít nějaké politické přesvědčení, proti válce
buď jste, nebo nejste ze všeobecně lidských důvodů. Podobně je
to v případě ochrany lidských práv.
Pavel Dostál byl ale krajním
případem nedotčenosti zkušenostmi z jiných zemí. Pochvalně
mi líčil svou dovolenou v Tunisku a zjistil jsem, že neví, že jsou
tam jako vězni svědomí žalářováni aktivisté z tamní ligy lidských
práv, která je členem Mezinárodní federace lidských práv FIDH.
Divil se, že třeba v Maroku či Alžírsku je autoritářský režim volnější než v Tunisku. Jistěže i ministr vlády demokratického státu
může cestovat do takové diktatury, ba i na dovolenou, ale měl by
se přitom pokoušet ovlivnit místní vládce, aby represi zmírnili.
Zeman postupně polovinu lidí z vlády vyhodil a vyměnil, podle jeho názoru za schopnější. To posoudit nemůžu, vím jen trochu víc o tom, jak místo Grulicha přišel Gross, což byl "zástupce"
Středočeského kraje. Ty další výměny byly možná k lepšímu,
ale podle tolerance Miloše Zemana k různým problematickým
jevům se mi zdálo, že se vláda posouvala ke klientelismu.
Z druhé strany: já jsem jako zmocněnec vlády opoziční smlouvou vůbec netrpěl. Vážně si už nevzpomínám, ač je to v té dlouhodobé kritice české pravice na adresu Zemana a Klause kvůli
opoziční smlouvě s podivem, zda jsem ji četl, studoval, nebo jen
tak přelétl. Ani si neuvědomuji, zda měla nějaký tajný dodatek.
Pokud šlo o mne, žádné ovlivňování politických věcí, které by se
mne jako zmocněnce týkaly, ze strany ODS tam nebylo, nebo jsem
ho aspoň nezaznamenal. Trafiky ve státní správě a v diplomacii
pro vysloužilé ódéesáky jsem ovšem s nelibostí zaznamenával.
Zeman pak zařídil, aby se lidskoprávní body při schůzi vlády
spojovaly tak, aby šly za sebou, takže jsem na vládu přišel tak
jednou za tři týdny. Na obědy už jsem s nimi nechodil, a když
jsem někdy ke konci mého působení potřeboval se Zemanem
mluvit, trvalo to pár týdnů, než mě přijal v Kramářově vile, a to
ještě za přítomnosti místopředsedů.
V úřadu, který byl součástí Úřadu vlády, jsem měl odborné
zázemí. Až na dva nebo tři administrativní pracovníky tam bylo
asi deset odborných, pracovalo se hlavně ve výborech, tehdy se
říkalo v sekcích. Prosazovali jsme výchovu k lidským právům,
vzdělávání.
Usnesení vlády, které naše rada, často na podnět
sekce, navrhla, mělo zavazovat, jak to bylo formulované například pro ministra školství: aby do šesti měsíců předložil koncepci výchovy k lidským právům na všech stupních škol. Ta
vzdělávací část, pokud šlo o resort školství, tam byla upřesněna,
mělo se učit i o historii, tradicích a kulturních perspektivách
příslušníků národních menšin v České republice. Ministrem byl
tehdy Eduard Zeman. Jé, ten křičel. Byl to národovec z přelomu
19. a 20. století.
Abych přiblížil poměry: v té vládě s výjimkou Jana Kavana
neseděl nikdo, kdo by měl nějakou zahraniční zkušenost, nikdo
z nich neuměl pořádně žádný cizí jazyk, snad u někoho s výjimkou ruštiny. Miloš Zeman uměl školskou angličtinu, byť byla
lepší než Havlova. Nevím, zda ostatní třeba aspoň četli anglicky.
Neměli k tomu vztah, angličtina či jiný jazyk nebyl pro nikoho
pracovním jazykem. Jedině Jan Kavan žil stále napůl v Anglii.
A tihle lidé připravovali český stát na vstup do Evropské unie.
Z toho jsem byl úplně nešťastný...
Opatrné porozumění jsem nalézal u Pavla Rychetského, ale
bohužel většinou jen to porozumění. Bez potíží se mi jednalo
s Milošem Kužvartem, ministrem pro životní prostředí. Byl dostatečně levicově liberální, duší byl zelený. Dobře jsem vycházel
s Pavlem Dostálem, byli jsme od dob poslancování ve Federálním
shromáždění kamarádi, poměrně dobře i s Vladimírem Špidlou.
Ale bez jakýchkoliv potíží jen s Janem Kavanem.
Špidla zastával a dosud zastává správné, tedy mně vyhovující názory, zvláště v oblasti politické a kulturní evropské
integrace, i když to často trvá, než se zbaví předsudků.
V oblasti
práce a sociálních věcí, včetně jejich "politických" rozměrů, tedy
nediskriminace, migrace cizinců, ochrany slabších sociálních
skupin (nejen žen) patří k evropské špičce, o českých špičkách
nemluvě.
Jako vládní zmocněnec jsem přemýšlel, zda nemám
vstoupit do ČSSD, tedy z mého hlediska do strany Jana Kavana,
Luboše Zaorálka, Oty Novotného či Richarda Falbra --- a později strany Jiřího Dienstbiera mladšího, s nimiž jsem si hodně
rozuměl.
Dokázal bych se přenést přes to, že v ní byli i členové
vlády Miloše Zemana a také Jaroslav Tvrdík, Miroslav Jansta,
Jiří Vyvadil a Petr Dimun, v nichž jsem nic socialistického či aspoň sociálnědemokratického neviděl, ale zaplašil jsem tuto ideu
poté, co mi Vladimír Špidla přesvědčeně řekl čtyři slova: "Odsun
byl zdrojem míru."
Měl tím na mysli vyhnání a jiné vypuzení tří
milionů Němců, civilního obyvatelstva. A to mi řekl krátce poté,
co v Jugoslávii skončilo několik "odsunových" válek.
Nevím
o tom, že by svůj národovecký postoj změnil. Od té doby jsem
přes deset let sociální demokracii nevolil, až po ukradení Strany
zelených Bursíkem jsem se k ní jako volič opatrně vracel. Špidlu
vystihuje dobře věta z Wikipedie, z její francouzské verze: "Patří
do levicového křídla strany. I když je zuřivě antikomunistický, je
proevropský a prosazuje další evropskou integraci."
Vytisknout