Kalousek jako vítěz od Lipan

26. 7. 2012

O všestrannosti pana ministra Kalouska pochybuje málokdo, píše Roman Laml. V nedávné době se skromně přihlásil ke své znalosti historie a postavil se na stranu vítězů bitvy u Lipan. "My, kteří se věnujeme historii, víme, že u Lipan jsme to vyhráli." ZDE.

Tato nenápadná věta může vysvětlovat i jeho jeho vidění světa a současnou politiku. Jak se u Lipan chovali vítězové, popsal ve své Historii české Enea Silvio Piccolomini, pozdější římsky papež Pius II. Nechme ale promluvit autoritu, pro katolíka Kalouska nezpochybnitelnou. Na základě lsti: "Vešlo do stodol...mnoho tisíc Táboritů a Sirotků, lidé to černí, otužilí sluncem a větrem, ohyzdných tváří a hrozní, kteří žili v táboře okolo ohňů, orlích očí, nečesaných vlasů, rozcuchaného vousu, vysokých postav s hřmotnými údy a kůže tak tvrdé, že meč od ní jako od krunýře odskakovati se zdál. Ihned byla vrata zavřena a stodoly zapáleny, kterýmžto ohněm onen vyvrhel a sběř lidská a hanebné stádo bylo upáleno po zločinech jež páchali; tehdy vytrpěli trest za potupené náboženství." (Piccolomini, Historie česká, Dialog 2010, s.98-99).

Stodol už tolik není a upalování je historickým přežitkem i u katolíků. Kalouskova politika ale může být pojímána jako trest pro nevěřící Čechy za tupení náboženství a malé nadšení pro církevní restituce. Historia magistra vitae...

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 26.7. 2012