Vídeň zavádí šrotovné pro cyklisty
12. 8. 2009
tisková zpráva Auto-mat
PRAHA/VÍDEŇ -- Diskuse o zavádění šrotovného rozděluje politiky a ekonomy. Jeden z argumentů odpůrců šrotovného zní, že podpora automobilové dopravy není příliš ekologická. Vídeňská radnice se nyní do diskuse zapojila zajímavou iniciativou: zavádí šrotovné pro cyklisty a dotuje nákup nových kol. Slibuje si od toho další rozkvět zdravé a pro životní prostředí příznivé dopravy v rakouské metropoli.
Vídeňský radní pro dopravu Rudi Schicker představil 10. srpna společnou iniciativu vídeňské radnice a automobilového klubu ARBÖ, takzvanou Eko-prémii na kolo 2009. Jedná se o podnět na podporu cyklistické dopravy v rakouské metropoli. Nákup nového jízdného kola bude při výměně starého dotován částkou 70 eur. "Prodej kol a cyklistika zažívají ve Vídní opravdový boom," vysvětluje radní Schicker. "Proč by se ekologicky uvažujícím cyklistům ve Vídni nemělo dostat stejného finančního stimulu jako motoristům?" dodáva Schicker.
Iniciativa má mimo jiného přispět i ke zvýšení dopravní bezpečnosti tím, že z provozu odstraní stará nebezpečná kola. "Počet nehod cyklistů klesl ve Vídni v posledních třech letech o deset procent," vysvětluje Schicker. Zároveň ale dodává, že jen dopravní opatření a plánování ke zvýšení bezpečnosti cyklistů nestačí.
Eko-prémie se vyplácí v hotovosti, přičemž zájemce musí ve vídeňské pobočce ARBÖ odevzdat staré, ale funkční kolo a předložit účet za nákup nového, městského kola v minimální hodnotě 140 eur. Stejně jako šrotovné u automobilů je šrotovné pro cyklisty k dispozici v omezené míře. Prémii na nové kolo si odnese prvních 500 zájemců s trvalým pobytem ve Vídni.
Radní Schicker ale připomíná, že pojem "šrotovné" zde vlastně není na místě. Drtivá většina kol nebude sešrotována, ale opravena a poté využita v sociálních projektech, jako je například iniciativa Neustart (Nový začátek). Tato nezisková organizace podporuje lidi po návratu z vězení při budování nového života.
Vídeň již více než dvacet pět let podporuje cyklistiku jako ekologický a zdravý způsob dopravy. "V současné době existuje ve městě více než 1.100 kilometrů cyklostezek a cyklotras," říká ředitel Kontaktní kanceláře města Vídně Jan Krčmář. "Do roku 2015 chce Vídeň docílit zvýšení podílu cyklistů na celkové dopravě z pěti na osm procent" dodává Krčmář. "Na některých místech, například na známé nákupní třídě Mariahilfer Straße činí podíl cyklistů již nyní dvacet procent".
Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat připomíná, že nárůst lidí používajících kolo jako dopravní prostředek přispívá k celkovému ozdravení měst a zkvalitnění veřejného prostoru. "Pokud lidé více chodí a jezdí na kole, zklidňuje se zároveň automobilový provoz. Na ulicích ubývá parkovišť a přibývá kaváren a obchodů. Lidé ulicemi neprojíždějí, ale setkávají se v nich," říká Křivohlávek. Proto by podle něj měla hledat neotřelé recepty k podpoře jízdních kol také Praha.
Další informace o cyklistické dopravě ve Vídni: ZDE
VytisknoutObsah vydání | Středa 12.8. 2009
-
12.8. 2009 / 398 čtenářských reakcí12.8. 2009 / "Zlovolné a orwellovské zdravotnictví"12.8. 2009 / Američtí političtí teroristé12.8. 2009 / Tesco je nezastavitelné12.8. 2009 / Vídeň zavádí šrotovné pro cyklisty12.8. 2009 / Novinky excelují11.8. 2009 / Víte, jak vypadají Ytterby?11.8. 2009 / Citát dne11.8. 2009 / Příští válku s Gruzií už Rusko vyhrát nemusí11.8. 2009 / Miroslav PořízekKomunisté nejsou jen stranou starých nostalgiků a obdivovatelů Stalina a Gottwalda11.8. 2009 / Rusku hrozí další bankovní krize11.8. 2009 / Podle amerických zpravodajských služeb potrvá Íránu vývoj jaderné bomby přinejmenším čtyři roky10.8. 2009 / Hospodaření OSBL za červenec 2009