25. 3. 2009
Svědectví z Guardianu má stejnou cenu jako papír, na kterém je vytištěnoreakce na článek z deníku Guardian "Izraelci používali palestinské děti v Gaze jako lidské štíty" Přítel a nepřítel. Přítel - byl [mu] na svatbě. Nepřítel - každý, se kterým nebylo kvůli hněvu promluveno tři dny. B: Odpověděli mu: Z toho nepodezřívej Israel. Mišna, Nezikin, tr. Sanhedrin III - 2c, konec 2. st. n.l. Od narození Nazaretského jsme se nepoučili a rozum jsme nahradili emocemi, skepsi optimismem a vírou v ideály. Divím se, že tak staré propagandistické triky, známé už dva tisíce let, stále ještě spolehlivě zabírají. Bratři z rodiny al-Attarů budou hrdiny propagandistické války, když docílili, že hloupý redaktor "západního" časopisu s globálním dosahem jejich historku plnou slz a nevyslovené prosby o rachamim, otiskl... Pšita?! Svědčit ve sporu přitom podle práva nemůže být příbuzný či přímý účastník sporu, neboť na jeho výsledku má zájem. A proto může (a byl by blbej, kdyby to neudělal) svou výpověď přizpůsobovat cíli. Proto ono "svědectví" adolescentů z Gazy má asi tak stejnou váhu, jako svědectví Cigána, že všichni mimo něj jsou rasisti. Rád by tomu uvěřil... |
Ten zpochybní svědka onoho a ten zpochybní svědka onoho... A toto jsou příbuzenské vztahy [které svědka nebo soudce činí nedůvěryhodným]: ...ti a synové jeho a jeho zeťové a jeho nevlastní... Svědectví, včetně toho o zázracích muže, který si říkal Ježíš z Nazaretu, musí splňovat několik předpokladů.
Musím se, i když stejně jako v případě adolescentů z Gazy s výhradou zaujatosti zdroje, tentokrát přiklonit k názoru mluvčího izraelského velvyslanectví, který konstatoval, že svědectví z Gazy jsou nedůvěryhodná. Každý sociální psycholog či analytik potvrdí, že orální historie je v konfliktních věcech s výrazným emocionálním nábojem pro svědky, mezi něž urban legend vždy patří historií vytěsňování, vybavování a zapomnětlivosti, doplňování a bájné lhavosti či dokonce zpětnou vazbou účinnosti dezinformací. Stejně jako průzkumy veřejného mínění - zejména ty, které sledují vývoj postojů na malém počtu, zejména uzavřených otázek. Ne nadarmo se používají v ověřování účinnosti reklamy. Pro mě jsou důvěryhodnými svědky jakékoliv události toliko tři pastýři. Zvláště, když dnes není Jom ha-kipurim. |