4. 3. 2009
Vzniklo sdružení Nádraží nedáme! a expertní tým zasedl ihned po svém jmenovánítisková zpráva Je sobota 28. února, nádražní restaurace v Ústí nad Orlicí je přeplněná k prasknutí. Těžký vzduch rozviřuje příchod Olgy Sommerové, senátora Jaromíra Štětiny, Eduarda Hrubeše, děkana PřF UK v Praze Pavla Kováře, proděkana Technické univerzity v Liberci prof. Jiřího Suchomela, historika z Univerzity Hradec Králové prof. Františka Musila a dalších hostů. Účastníků je na šest desítek a sjeli se sem z celé republiky. Tyto lidi spojila snaha o záchranu staniční budovy v Ústí nad Orlicí postavené roku 1874, která má ustoupit plánované výstavbě železničního koridoru. |
Po formalitách spojených se založením sdružení, kdy předsedou byl zvolen Martin Kadrman, iniciátor petice, kterou k dnešnímu dni podepsalo 15140 občanů, statutární místopředsedkyní dokumentaristka Olga Sommerová a druhým místopředsedou prof. Pavel Kovář, byli přítomní seznámeni s realizačním plánem prof. Jiřího Suchomela. Ten již svůj návrh řešení, který počítá se zachováním budovy jako výpravní, předložil vedení Správy železniční dopravní cesty a nyní vzájemně vyjasňují detaily plánu. V souladu s řečenou strategií sdružení Nádraží nedáme! byl jmenován expertní tým, jenž bude spolupracovat se zástupci MD, MK, SŽDC, ČD, Kraje, MěÚ Ústí nad Orlicí a dalšími orgány o dalším postupu v záchraně této budovy. Právě včera bylo Ministerstvo dopravy ČR pod vedením Petra Bendla (ODS), Ministerstvo kultury ČR pod vedením Václava Jehličky (KDU-ČSL), České dráhy a Správa železniční dopravní cesty, s.o. občanským sdružením vyzváni, aby ze svých řad Expertní tým ve složení: Prof. Jiří Suchomel, arch. Mikuláš Mendlík, Prof. Pavel Kovář, Petr Šefl, Ing. Vladimír Kebrle, Ing. Karel Zeithammer, CSc., Jindřich Fiala a Fialová Předsedou expertního týmu byl jmenován prof. Jiří Suchomel. Ihned po svém jmenování, tedy po skončení oficiálního programu ustavující schůze expertní tým zasedl a vytyčil si priority. Primárním cílem expertního týmu je při jednání se zástupci ministerstva dopravy SŽDC a Českých drah, získat záruky, že budova skutečně nebude zdemolována, což naznačil při své návštěvě Ústí nad Orlicí ministr Petr Bendl, s tím spojené prohlášení budovy za kulturní památku a zachování budovy jako výpravní. "Pan generální ředitel SŽDC Komárek nám sdělil, že existuje varianta, která počítá s tím, že by budova zůstala jako výpravní. Přivítáme možnost o této variantě pohovořit a zjistit, za jakých podmínek může být realizována", řekl předseda expertního týmu proděkan Suchomel. Expertní tým prostřednictvím o.s. Nádraží nedáme! již v pondělí požádal jednotlivá ministerstva a další organizace o vyčlenění svého zástupce, se kterým bude spolupracovat a komunikovat. o.s. Nádraží nedáme! se tedy připojuje ke slovům generálního ředitele SŽDC Jana Komárka pronesená 20.2.09, který sdělil, že "existuje varianta, která umožní zachování budovy i při zajištění maximální rychlosti 160km/h. Varianta, která počítá s budovou jako výpravní by zajistila průjezdní rychlost pro Pendolina 160km/h, pro standardní soupravy 130km/h. Další varianta počítá se zachováním této budovy jako budovy a vybudování nové, méně kapacitní budovy v jižní poloze. Při této variantě vzniká otázka, jak budovu využít, když nebude sloužit svému původnímu účelu." Proto vyzýváme všechny, kteří veřejně hovoří o riziku prodlení v čerpání dotací z fondů EU, aby s tímto přestali. Zasedání schůze probíhalo v přátelském a klidném duchu, který podpořil svými písněmi písničkář a rodák z Ústí Slávek Janoušek. |