5. 2. 2009
Jak chcete vychovávat děti, bojíte-li se podepsat?reakce na článek Komu slouží Česká školní inspekce?"
Na jedné straně rozumím šikanovaným pedagožkám, že se bojí o zaměstnání a o důchod - zvláště teď, v době krize a nezaměstnanosti. Na druhé straně se mi z té dvojí morálky, která ví kdo je nahoře a kdo je dole, chce zvracet. Jak takto frustrovaný, bázlivý učitel má být autoritou, vzorem svým žákům? |
Měl jsem na základní škole třídní učitelku, kterou obdivuji dodnes jako vzor odvahy, cti a lidskosti. Byla to žena, která po návratu z Osvětimi, kde potkala svého manžela, vychovala sedm dětí z téhož koncentráku a stovky nás, nezbedných a přemoudřelých žáků experimentální základní školy s rozšířeným vyučováním cizím jazykům. Paradoxem osudu bylo, že učila němčinu. Ona, které Němci způsobili tolik utrpení. Byla laskavá, přísná, ale výsostně spravedlivá. A nikdy neuhnula od svých zásad. Řekla je každému, i za cenu konfliktu. Přežila jsem koncentrák, přežiju cokoliv, řekla mi jednou. Jak chce být vzorem svým žákům učitelka, která na šikanu inspektorů reaguje prosbou o anonymitu školy i sebe? Co je chce naučit? Odvaze? Cti? Neústupnosti a vytrvalosti? Nebo podlézavé, otrocké pokoře, útočící ze zálohy, ze tmy ??? Boj o charakter začíná v dětství. |