22. 9. 2008
Křesťanská identita EvropyMusím souhlasit s Borisem Cvekem, že v Česku je normou velice hluboká neznalost křesťanství, která blokuje diskuzi nejen se současným světem (který i když není nutně křesťanský se s křesťanstvím alespoň vyrovnává), ale také se svou vlastní minulostí. Vždyť mnozí velcí duchové Evropského myšlení (kterými byli například Nietzsche nebo Marx) sice křesťanství odmítali (alespoň v jisté jeho podobě), ale cítili velice nutnou potřebu se s ním vyrovnat, neboť jim bylo vlastní, neboť cítili, že "povstali z něj". |
Identita současných Čechů rozhodně nemusí být křesťanská a dokonce může křesťanství odmítat, nelze ji však nalézt bez alespoň trochu vnitřního pochopení křesťanství. Stejně tak bez znalosti křesťanství lze chápat dějiny Evropy pouze jako dějiny čehosi (kohosi) cizího, nikoli jako dějiny vlastní. Češi však křesťanství odmítají, aniž by ho jen troch poznali a aniž by se vůči němu sebeméně vymezili (jako by se o to již postarali jejich předci). Vždyť mnozí ani nevědí, kdo byl Kristus a jaký vztah měl (má) k Bohu, o znalosti Bibli ani nemluvě. Křesťanství je nám zde cizí. Naneštěstí ve světě, který nabízí tolik "jednoúčelových identit", které lze oblést jako šaty podle příležitosti a chuti. Avšak navlečením těchto atrap skutečná identita (ani národa ani člověka) nevzniká. |