20. 12. 2007
POZNÁMKA NA OKRAJ:Žít z vědomostí obvyatelstva, neboli O nutnosti integrace přistěhovalcůStáty bez přírodního bohatství jsou závislé na vědomostech a na pracovitosti svých obyvatel. Když zůstanou části společnosti bez dobrého vzdělání a bez práce, je to nejen plýtváním zdrojů, ale také ohrožením vlídného soužití -- vzniká možnost sociálního neklidu. A kdo by tomu chtěl zabránit, ten by si neměl brát Německo za vzor. |
Že je pro dobré soužití ve státě nutná integrace přistěhovalců i jiných menšin, o tom jsem se ve svýc poznámkách zmiňoval už několikrát. Dneska se k tomu tématu vracím proto, že mám krásný příklad na to, jak by se to nemělo dělat. Ano, podíváme se do Německa a nebudeme při tom zapomínat, že je na německých školách rostoucí násilí každodenním tématem. Tak jak je tomu u nás v Němedku? Jak je to s životními možnostmi z hlediska mladých lidí z přistěhovaleckých rodin? Je to přece kolem 15 milionů lidí! Čísla z oficiální zprávy 'Bericht zur Lage von Ausländern in Deutschland' (Zpráva o situaci cizinců v Německu):
A z údajů o absolventech škol v roce 2005, které můžete najít ve Spiegel online, jen tohle: Školu nedokončilo 7,2% Němců, ale 17,5% cizinců. Maturitu udělalo 25,7% Němců, ale jen 8,2% cizinců. A ve školním roce 2005/6 navštěvovalo 44,7% Němců gymnazium, připravující studenty k maturitě, ale jen 21,2% v Německu žijících cizinců. Když ale začneme dělit lidi na Němce a cizince, musíme si uvědomit, že například hodně přistěhovalců z Ruska má německou státní příslušnost, stejné je to i s některými jinými přistěhovalci. Avšak i v těchto přistěhovaleckých skupinách zřejmě získává méně mladých lidí dobré vzdělání, než jak je tomu mezi generacemi německého obyvatelstva. Proto je integrace mladých cizinců do německého školského systému zřejmě ještě horší, než co dokazují tato čísla. Co s tím? Stát musí dbát na to, že dospělým přistěhovalcům musí být jasné, že nejen jejich děti, ale i oni sami se musejí naučit německy, když chtějí lepší život alespoň pro vnuky, a to i tehdy, když přišli do Německa například z Anatolie. Stát musí dbát na to, aby bylo školství takové, že by se děti mohly učit nejen německy, ale raději i svou mateřskou řeč. Na to je ale třeba mít integrační plán a celodenní školky a školy. A proč to píšu pro Vás? Vy si možná myslíte, že v ČR nebude hodně přistěhovalců, ale to asi bude omyl. V Německu si lidi taky mysleli, že jich bude málo a že se jich hodně vrátí domů. Za ten omyl platíme teď a budeme za něj platit i v budoucnosti. Integrace přistěhovalců, ale i chudších rodin a národních menšin do společnosti a bezpřekážková účast jejich dětí v národním vzdělávacím systému by měla být důležitým dílem nejen našich, ale i Vašich politiků. Nebo myslíte, že Vaše společnost to nepotřebuje? |