27. 11. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
27. 11. 2007

Dawkins a teismus vs. ateismus

Dostal jsem odkaz na volně dostupné video přednášky, již přednesl oxfordský profesor Richard Dawkins na konferenci Technology, Entertainment, Design v roce 2002. Přednáška nese název The Design of Life a kritizuje teistické postoje, které škodí vědě a společnosti.

Profesor Dawkins na mne udělal velký dojem svou inteligencí, srozumitelností a smyslem pro humor. Myslím, že to náboženství, které kritizuje a kterého se obává, chápu podobně jako on. Pouze si nemyslím, že je správné polarizovat debatu na ateismus vs. teismus. Nemyslím si, že lépe je mlčet, být ohleduplný a čekat, až co se stane. Rozhodně tu je deficit debaty. Bohužel, aspoň podle mne, spíš vinou intelektuálů a vědců, jež Dawkins tak brání.

Ano, brání je natolik, že pohrdá obyčejnými lidmi. Možná i právem, možná jsou postoje té velké masy věřících (a ne jen křesťanů) na světě pomýlené, hloupé, tmářské. Na druhé straně vědci nemají nejmenší právo morálně se povyšovat nad méně inteligentní a vzdělané lidi. Je to tak, že "etika jako věda" se sice studovat dá, morálním člověkem se ale člověk pomocí byť sebelepšího vzdělání nestane. Existují prostě všelidské otázky, k nimž má právo vyjádřit se každý, jsou to otázky dobra a zla, otázky mezilidských vztahů, otázky svědomí. Věda tento původně lidský svět nemůže popřít a vymazat tím, že ukáže na to, že jsme třeba jen roboti bez svobodné vůle. Nemůžeme se vzdát lidství kvůli vědě, která ví, že neví -- a pokud se dělá, že ví do posledku, do podstaty, pak lže a stává se ideologií.

Náboženství potřebuje lidi inteligentní a vzdělané, nemá-li být tím náboženstvím, kterého se já a Dawkins bojíme. Dawkins ukazuje, jak málo věřících je mezi top vědci -- jako by to mělo být argumentem proti náboženství. Ve skutečnosti je toto dokladem tragického rozpojení vědy a náboženství, k němuž není žádný důvod, pokud by se za poslední desetiletí nestalo jakousi módou mezi (zejména přírodovědně orientovanými) vzdělanci náboženstvím pohrdat. Lidé jako Einstein, Eddington, Duhem měli k náboženství blízko. A nedávno jsem se dověděl, že jeden z nejvlivnějších filozofů přírodních věd současnosti, profesor na Princetonu, Bas van Fraassen (jehož názory považuji za fascinující) konvertoval k římskému katolicismu. Mezi vědou a náboženstvím není žádná přirozená propast. Debata by se měla vést o tom, proč se objevuje a jak jí zamezit. Samozřejmě -- a 100%ně souhlasím s Dawkinsem -- náboženství se nesmí nikdy vměšovat do vědy a věda může být a má být kritická k jakémukoli učení nebo pojmu, když jsou v rozporu s jejím poznáním. Ale i věda by měla znát své meze. Člověk je víc a dřív než všechna věda.

Nepochybuji o tom, že debata o těchto problémech mezi věřícími vědci a nevěřícími vědci by proběhla kultivovaně, vstřícně a velmi přínosně. A věřím tomu, že by jasně vyslala zprávu do světa, že problém není náboženství jako osobní pietisticky orientovaná víra, ale primitivismus a tmářství. To je mnohem důležitější než polarizovat společnost. Ateisté nejsou, navzdory Dawkinsovu přirovnání, ve stejné pozici jako homosexuálové. To, co nám všem chybí, není coming out ve smyslu boje za práva ateistické menšina, chybí nám coming out ve smyslu vyjití ze své ulity, otevření se partnerově pozici a uznání složitého kontextu dějin kultury. Je, stručně řečeno, možná čas vracet se k Evropě osmnáctého století (třeba Lessingův Moudrý Nathan), a to nejen v kontextu diskuse o náboženství, ale i v kontextu diskuse o svobodě, o člověku, o umění.

Odkaz na Dawkinsovu přednášku: ZDE

                 
Obsah vydání       27. 11. 2007
27. 11. 2007 BIS a to, co je v České televizi "příkaz shora" Štěpán  Kotrba
27. 11. 2007 Na vrcholku čeho to sedíš, kladný hrdino? Bohumil  Kartous
27. 11. 2007 Iniciativa Ne základnám si stěžuje u Rady ČT na manipulativní zpravodajství
27. 11. 2007 ČT: Reportáž o vlivu ruských zpravodajských služeb v České republice považujeme za vyváženou a objektivní
27. 11. 2007 Krátká vtíravá úvaha Bohumil  Kartous
27. 11. 2007 ČSSD požaduje vysvětlení okolností průběhu neuskutečněného prodeje letounů L-159 do Nigérie
27. 11. 2007 Zpověď odpadlíka: proč nevěřit na ropný zlom?
27. 11. 2007 Proč neprotestují muslimové proti bičování znásilněné dívky v Saúdské Arábii?
27. 11. 2007 Proč neprotestují muslimové? Zdeněk  Wognar
27. 11. 2007 Dawkins a teismus vs. ateismus Boris  Cvek
27. 11. 2007 Mezinárodní raketová obrana, aneb Že by byli evropští politikové hlavní funkcí komedianti? Uwe  Ladwig
27. 11. 2007 O klasické absurditě plavek
27. 11. 2007 Jak to, že nikomu nevadí omezenost politiků?
27. 11. 2007 Nikdo se na nic neptá a ona se ptá furt
27. 11. 2007 Microsoft na Sibiři
27. 11. 2007 Návrat k zastrašování novinářů?
27. 11. 2007 Bude po jaru Zbyněk  Hejda
27. 11. 2007 Nepotřebujeme stát. Do politiky nejdu Petr  Wagner
27. 11. 2007 K čemu je dobrá věda Jiří  Beránek
27. 11. 2007 Příliš vybledlá zelená Milan  Smrž
27. 11. 2007 Proč tady nechci americký radar ... Jana  Ridvanová
27. 11. 2007 Jaká je role a perspektiva českých jednotek v Iráku, Afghánistánu, Kosovu?
26. 11. 2007 Národní strana se distancuje od Mladých národních demokratů
26. 11. 2007 Gladiátoři v cirku se měli šanci bránit, ženy o tuto šanci musí ještě dnes bojovat Anna  Čurdová
27. 11. 2007 T. G. Masaryk: Moderní názor na ženu Tomáš Garrigue Masaryk
26. 11. 2007 Spolehlivý a společný systém mezinárodní raketové obrany je racionální, nikoliv však současné americké řešení
26. 11. 2007 Pospíšilova "reforma" justice -- část II. Zdeněk  Jemelík
26. 11. 2007 Listopad 2007: svatý Klaus v Čunkistánu Boris  Cvek
26. 11. 2007 Simulakra a historická kontinuita v Rusku Tomáš  Lipták
26. 11. 2007 Sen o bohatství Jindřich  Kalous
26. 11. 2007 Primitivní skandalizace islámu v českých médiích Lukáš  Lhoťan
27. 11. 2007 Britské listy mají už 50 tisíc návštěvníků týdně
25. 11. 2007 Zkreslená vize Vojtěcha Filipa Jan  Čulík
30. 10. 2007 Nové Dějiny české literatury v angličtině, poprvé po víc než třiceti letech
17. 11. 2007 Hospodaření OSBL za říjen 2007