25. 4. 2007
Potřebujeme víc silnic?Četl jsem na Vašem webu články pana Baxy, Hoška i Kotrby. Týkaly se dopravy autobusové kontra železniční. Velmi mě překvapilo, jak tito inteligentní lidé nedomysleli své úvahy do šířky. Uvažují prostě jen o tom, co je levnější a výhodnější. Pokud bychom přemýšleli takto, můžete celé Britské listy rovnou zrušit, protože nejvýhodnější a nejlevnější pro nás bude přenechat vládu nadnárodním společnostem. Solidarita a ekologie by tak mohly (no konečně!) ustoupit levnějším výrobkům, píše Lukáš Zelenka: |
Posílám Vám článek, jenž mi byl otištěn v Pražském deníku jakožto čtenáři-reportéru za směšnou stokorunu (kompenzace za namáhavé zamyšlení). Tento článek je nabádavého charakteru a zejména jeho předposlední odstavec přináší do diskuze na BL zatím chybějící díl skládačky: je nejprve potřeba něco udělat s automobilovou dopravou (nejlépe přeměnit kamionovou dopravu na vlakovou), aby se mohla zlepšit tolik potřebná doprava vlaková. Ve vzduchu se vznášející teze o privatizaci železnic podle mě není vhodná. Uvědomme si, že investovat do provozu železnice by musel nový vlastník skutečně mnoho. To by jistě vedlo k navýšení cen jízdného oproti současnému stavu. Podle mě by se snížila konkurenceschopnost železnice mezi přepravci a vedlo by to i ke zdražení autobusů. V případě, že by na železnici fungovalo více dopravců (tj. větší konkurence), ceny by se musely zvednout stejně, jen by se nezvedly tolik. Na závěr jen malou poznámku: autobusy ano, ale jen do doby, než se železnice vzpamatuje. Potřebujeme víc silnicNapadlo někdy někoho, že ve skutečnosti nic takového nepotřebujeme? Každý další měsíc (ne-li týden) se v našich médiích znovu a znovu rozhoří debata o potřebě nových silnic. Prý jsou silnice přecpané. Lidé se nemohou dostat do práce. Musí vstávat dřív. Není kde zaparkovat... Ty nikým neopravované silnice! Ach -- a benzin je tak drahý! Napadlo někdy někoho z těchto lidí, že by mohl jet do práce autobusem? Je to přeci levnější a -- promiňte mi to vulgární slovo -- ekologičtější. Za slevami do právě otevřených hypermarketů (možná, že ve chvíli, kdy tento článek píši, už existují maxihypermarkety, nevím) se lidé ženou jako blázni. Levnější cestování je asi nezajímá. Chápu, že někteří lidé bydlí v místech, odkud lze jet veřejnou dopravou jen ztěží. Ale co kdyby, místo toho, aby cestoval každý svým autem, jela celá rodina do města najednou, odtud pak MHD? Napadlo někdy někoho, že doopravdy nepotřebujeme víc dálnic? Že prostě stačí zbavit se kamionů, které dálnice zneužívají (neplacení mýtného) a ničí (přílišné přetížení). Jak? Dopravovat náklad lze přeci i jinak... Nejlevnější doprava je lodí. To u nás pochopitelně nejde. Tak tedy vlakem. Máme velmi hustou síť železnic. Ty jsou mnohdy nevyužívány a chátrají. Převedením kamionové dopravy na železnici by se docílilo obrody Českých drah (víc práce rovná se víc peněz). Zaměstnalo by to větší počet lidí a zlepšilo vlakovou dopravu (bohatší Dráhy rovnají se lepší služby), možná i zlevnilo jízdné. Jezdím MHD, jak jezdíte vy? |