25. 4. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
25. 4. 2007

Potřebujeme víc silnic?

Četl jsem na Vašem webu články pana Baxy, Hoška i Kotrby. Týkaly se dopravy autobusové kontra železniční. Velmi mě překvapilo, jak tito inteligentní lidé nedomysleli své úvahy do šířky.

Uvažují prostě jen o tom, co je levnější a výhodnější. Pokud bychom přemýšleli takto, můžete celé Britské listy rovnou zrušit, protože nejvýhodnější a nejlevnější pro nás bude přenechat vládu nadnárodním společnostem. Solidarita a ekologie by tak mohly (no konečně!) ustoupit levnějším výrobkům, píše Lukáš Zelenka:

Posílám Vám článek, jenž mi byl otištěn v Pražském deníku jakožto čtenáři-reportéru za směšnou stokorunu (kompenzace za namáhavé zamyšlení). Tento článek je nabádavého charakteru a zejména jeho předposlední odstavec přináší do diskuze na BL zatím chybějící díl skládačky: je nejprve potřeba něco udělat s automobilovou dopravou (nejlépe přeměnit kamionovou dopravu na vlakovou), aby se mohla zlepšit tolik potřebná doprava vlaková.

Ve vzduchu se vznášející teze o privatizaci železnic podle mě není vhodná. Uvědomme si, že investovat do provozu železnice by musel nový vlastník skutečně mnoho. To by jistě vedlo k navýšení cen jízdného oproti současnému stavu. Podle mě by se snížila konkurenceschopnost železnice mezi přepravci a vedlo by to i ke zdražení autobusů. V případě, že by na železnici fungovalo více dopravců (tj. větší konkurence), ceny by se musely zvednout stejně, jen by se nezvedly tolik.

Na závěr jen malou poznámku: autobusy ano, ale jen do doby, než se železnice vzpamatuje.

Potřebujeme víc silnic

Napadlo někdy někoho, že ve skutečnosti nic takového nepotřebujeme? Každý další měsíc (ne-li týden) se v našich médiích znovu a znovu rozhoří debata o potřebě nových silnic. Prý jsou silnice přecpané. Lidé se nemohou dostat do práce. Musí vstávat dřív. Není kde zaparkovat... Ty nikým neopravované silnice! Ach -- a benzin je tak drahý!

Napadlo někdy někoho z těchto lidí, že by mohl jet do práce autobusem? Je to přeci levnější a -- promiňte mi to vulgární slovo -- ekologičtější. Za slevami do právě otevřených hypermarketů (možná, že ve chvíli, kdy tento článek píši, už existují maxihypermarkety, nevím) se lidé ženou jako blázni. Levnější cestování je asi nezajímá.

Chápu, že někteří lidé bydlí v místech, odkud lze jet veřejnou dopravou jen ztěží. Ale co kdyby, místo toho, aby cestoval každý svým autem, jela celá rodina do města najednou, odtud pak MHD?

Napadlo někdy někoho, že doopravdy nepotřebujeme víc dálnic? Že prostě stačí zbavit se kamionů, které dálnice zneužívají (neplacení mýtného) a ničí (přílišné přetížení). Jak? Dopravovat náklad lze přeci i jinak... Nejlevnější doprava je lodí. To u nás pochopitelně nejde. Tak tedy vlakem. Máme velmi hustou síť železnic. Ty jsou mnohdy nevyužívány a chátrají. Převedením kamionové dopravy na železnici by se docílilo obrody Českých drah (víc práce rovná se víc peněz). Zaměstnalo by to větší počet lidí a zlepšilo vlakovou dopravu (bohatší Dráhy rovnají se lepší služby), možná i zlevnilo jízdné.

Jezdím MHD, jak jezdíte vy?

                 
Obsah vydání       25. 4. 2007
25. 4. 2007 "Máte stejná práva, ale..." Raisa  Edilbieva
25. 4. 2007 1000 korun za podpis petice? Nezbláznil jste se?? Bohumil  Kartous
25. 4. 2007 Otázky Václava Moravce o zdravotnictví: Selhání Petr  Wagner
25. 4. 2007 Nemocné zdravotnictví - jak z toho ven? Josef  Vít
25. 4. 2007 Končí veřejnoprávní rozhlas v České republice? Jan  Čulík
23. 4. 2007 Ryby vždy smrdí od svých hlav Štěpán  Kotrba
25. 4. 2007 Novinářský mor v České republice
25. 4. 2007 Deníky Bohemia informují objektivně
25. 4. 2007 Americká armáda "zneužila smrti fotbalisty Tillmana"
25. 4. 2007 Americká protiraketová obrana v Evropě z trochu jiného soudku, aneb kdo je čí spojenec?
25. 4. 2007 Uvadlá bystrost (nejen) jednoho novináře z MF Dnes Luděk  Toman
25. 4. 2007 Jak se české televize zase zostudily
25. 4. 2007 Cestování vlakem, nebo autobusem? Věra  Říhová
25. 4. 2007 Mít dítě v ČR je katastrofální handikap Lenka  Vytlačilová
25. 4. 2007 Výsledky Hradeckého Škrabáka, soutěže nejlepších juniorských literátů Královéhradecka, vyhlásí přední čeští autoři Tomáš  Koloc
25. 4. 2007 Potřebujeme víc silnic?
25. 4. 2007 Moc a bezmocnost reklamy, aneb Někdy by bylo lepší říci, jak něco dělat, než se snažit lidi odrazovat Uwe  Ladwig
24. 4. 2007 Antifašismus -- nástroj novodobé inkvizice Milan  Špinka
24. 4. 2007 Británie se pokouší sabotovat vyšetřování korupce ve zbrojovce BAE Systems
24. 4. 2007 Jak předcházet na školách úmrtí z anafylaktického šoku Miloš  Kaláb
24. 4. 2007 Kritika železniční dopravy je legitimní, ale neměla by být zcestná Jan  Hošek
24. 4. 2007 Kubánská intervence ve prospěch národně osvobozeneckých hnutí v Africe Daniel  Veselý
23. 4. 2007 Podepsali Václav Havel a Saša Vondra ultrapravicový "Projekt pro nové americké století"?
23. 4. 2007 Bushova návštěva stvrdí radar v ČR. Nebo ne? Bohumil  Kartous
23. 4. 2007 Julínkova "reforma" zdravotnictví: Anebo: ten samet nám tak trochu zhrubl
16. 3. 2007 Hospodaření OSBL za únor 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce