4. 4. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 4. 2007

POZNÁMKA NA OKRAJ:

Vinen není Bůh, vinni jsou lidé..., aneb Menší omyl věřících

Už jsem začal psát děkovný email, když jsem najednou zjistil, že Martin M. mi v reakci na můj článek "Diktatura hlupáků, aneb Žít morálně jen v bohaprázdném světě?" napsal něco, nad čím bych se měl zamyslet nejen sám pro sebe, ale také ve formě poznámky do BL. Jako znamení mého díku mu potom tyhle řádky pošlu, ale zatím se ptám, co zbude z jeho upozorněni, že si osobně myslí, že je základním omylem ateistů, že "problémem by byl Bůh".

Zajímavé není, že jsem tu výčitku už několikrát slyšel, zajímavé je, že mě teprve tentokrát opravdu napadlo, že pro tuto myšlenku existuje jen jeden dvojitý důvod, alespoň když ho vysloví věřící, a tím důvodem je, že on stejně jako ti ateisté, na které myslí, si vlastně řádně nerozmyslel to, co napsal.

Jinak by si měli uvědomit, že ateista si myslí, že ví - pro věřícího jen věří - že Bůh neexistuje a neexistoval. Nietzsche naopak, na něhož Martin M. také upozorňoval, alespoň pokud mluvil o mrtvém Bohu, nebyl ateista, protože mrtvý Bůh existoval před smrtí a existuje po ní asi také, a to - když ho už lidé zlidští - jako mrtvola.

Vím, že to zní divně, ale je to nějak logické. Neexistující Bůh nemůže být vinen ničím, kromě toho, že neexistuje. S tím by mohl souhlasit ale jen někdo, kdo v Boha věří a věří také v jeho všemohoucnost, ale zase ne ateista. Tak máme to, že nejen pro Martina M. lidé jsou vinni, ale také pro ty ateisty, kteři si jsou schopni rozmyslet, co říkají.

Kdyby ale ateista mluvil chybně o boží vině, mohl by vlastně myslet ne na Boha, ale na viru v Boha a na vinu, která je s vírou spojena. Ta víra a ta vina ale jsou lidské, protože je to právě člověk, kdo myslí na boží existenci a vytváří si obraz svého Boha.

To slovo už nám říká, že věřící neví, jestli Bůh stvořil člověka, on v to "jen" věří. Sám ti tvoří si svého Boha, a když mu Bůh jeho rodičů nestačí, tak si hledá jiného. A u některých je to bohužel dokonce jen nějaká náhražka, která je jen brána, jako by to byl Bůh, která má ale jiné jméno a nic duchovního už neobsahuje.

                 
Obsah vydání       4. 4. 2007
4. 4. 2007 Aneb jak gumové je české mediální právo i jeho vykladači
3. 4. 2007 Proč premiér potřebuje Čunka a kdo je nebezpečnější Věra  Flasarová
4. 4. 2007 Vadí vám zločin a násilí v televizi? Tomáš  Franke
4. 4. 2007 Nekonečný kyjevský příběh Oskar  Krejčí
4. 4. 2007 Zákon klesající míry soudnosti je železný zákon Milan  Kubr
4. 4. 2007 Politik a populismus Tomáš  Samek
4. 4. 2007 K předčasné smrti hladem a žízní je odsouzeno přes tři miliardy lidí Fidel Castro Ruz
4. 4. 2007 Pacienti veřejnosti Miloš  Kaláb
4. 4. 2007 V Praze na kole Hynek  Hanke
4. 4. 2007 Malíř nepokojů Marcela  Zengrová
4. 4. 2007 Vinen není Bůh, vinni jsou lidé..., aneb Menší omyl věřících Uwe  Ladwig
4. 4. 2007 Vítězslav Tichý a jeho pozoruhodná sbírka českého filmu Jan  Čulík
3. 4. 2007 Nečisté maturity 2007 Ondřej  Hausenblas
3. 4. 2007 Problémem pro ženy je čas Věra  Říhová
3. 4. 2007 Představa lenošících mužů je zajímavá...? Michal  Mašín
4. 4. 2007 Více reportáží o cestování a zajímavostí ze světa
4. 4. 2007 Jsou ženy, které nebrzdí ani děti, ani partneři
3. 4. 2007 Postranní laloky budou hlavním předmětem diskuze
4. 4. 2007 Diskriminovat je nezpochybnitelné právo?
4. 4. 2007 Je diskriminovat naše nezpochybnitelné právo?
3. 4. 2007 Vzkaz panu Čunkovi a našim politikům Tomáš  Franke
4. 4. 2007 Xenočlunek Pavel  Kopecký
4. 4. 2007 Pesach a Velikonoce v roce 2007
16. 3. 2007 Hospodaření OSBL za únor 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce