1. 11. 2006
Žaloba proti SkyEuropetisková zpráva Právníci programu GARDE Ekologického právního servisu a Sdružení obrany spotřebitelů podali žalobu proti letecké společnosti SkyEurope Právníci programu GARDE Ekologického právního servisu společně se Sdružením obrany spotřebitelů zažalovali u Městského soudu v Praze společnost SkyEurope. Dle názoru žalobců se SkyEurope, obdobně jako další letecké společenosti, dopouští k újmě spotřebitelů nekalé soutěže, a to formou klamavé reklamy. |
Konkrétně právníci GARDE-EPS zpochybňují zákonnost praxe, která spočívá v rozdělení cestovného do několika položek (cena letu, letištní poplatky, poplatek za použití platební karty) a následné reklamě opřené pouze o jednu z těchto položek. Inzerované ceny letenek a skutečné ceny, za které je možné lety realizovat, se hrubě liší. Příkladem může být marketingová akce, ve které SkyEurope uvádí: "Se SkyEurope nyní můžete letět za míinus 10 Kč." Při zakoupení této letenky však cestující musí zaplatit uvedené další poplatky ve výši několika set Kč. Tyto povinné poplatky, jejichž výši se cestující dozví až při rezervaci letu, představují provozní náklady žalovaného, které mu vznikají v souvislosti s poskytnutím služby, a nikoliv náklady cestujících na dodatečné služby. Dle názoru právníků GARDE-EPS tak neexistuje oprávněný důvod pro jejich vyčleňování z inzerovaných cen letu. Uvedená praxe se stala v České republice standardem. Obdobným způsobem jednají všechny velké le! tecké společnosti a v návaznosti na ně cestovní kanceláře. Právník GARDE-EPS, Filip Gregor nastalý stav komentuje: "Ačkoliv se reklama leteckých společností soustředí na sdělení cen, spotřebitelé nejsou schopni ceny na jejím základě porovnat, protože se nejedná o ceny reálné. Spotřebitelé tak mohou být oklamáni ohledně výhodnosti nabídky jedné letecké společnosti vůči jiným, ale i obecně o výhodnosti letecké přepravy vůči jiným druhům přepravy (železniční, autobusové), kde se námi napadaná praxe nevyskytuje." Cílem žalobců je docílit precedenčního rozhodnutí. Společnost SkyEurope pro žalobu zvolili, jednak protože její marketingová strategie je na popisované praxi plně postavena a jednak protože jedním z jejích poplatků je tzv. poplatek za použití platební karty. Účtování tohoto konkrétního poplatku se začíná objevovat i v praxi jiných obchodníků a představuje samostatný právní problém. Podstata tohoto poplatku je sporná z hlediska rozporu s dobrými mravy i bez ohledu ! na způsob jeho (ne)sdělování v reklamě. Právníci GARDE-EPS! nevyluč ují právní kroky i proti ostatním leteckým a jiným přepravním společnostem a cestovním kancelářím. Dle názoru právníků GARDE-EPS totiž dochází na trhu cestovních služeb i k dalším porušování práv spotřebitelů. V tomto smyslu již např. Obvodní soud v Praze 6 od ledna 2006 řeší žalobu GARDE-EPS a SOS proti Českým aeroliniím ve věci omezení platnosti poukazů na letenky ČSA. |