12. 12. 2005
Nový film společnosti DisneyNarnie zosobňuje všechno, co je odporné na náboženstvíDětem křesťanský podtext nového filmu společnosti Disney nedojde, avšak atheistům bude z toho filmu v důsledku záměrné manipulace špatně, píše Polly Toynbee v deníku Guardian o novém filmu The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (Kroniky z Narnie: Lev, čarodějka a skříň) podle klasického díla C. S. Lewise. Film měl v Británii - cíleně před Vánocemi - premiéru minulý týden, česká premiéra na sebe jistě nedá dlouho čekat. |
Lev Aslan otřese svou mocnou hřívou a zařve přes celou Narnii a věčnost. Kristus vstal z mrtvých! Avšak příliš mnoho britských dětí dnes tento náboženský podtext už nepochopí. Právě J. R. R. Tolkien přesvědčil C. S. Lewise, během jedné celonoční procházky, aby konvertoval ke křesťanství. Narnie je podivnou směsicí kouzel, mýtů a křesťanství, často brilantně fantastická a bohatě imaginativní, určité její aspekty jsou však (tam, kde jde o mechanickou alegorii křesťanství) skutečně trapné. Nový film společnosti Disney je pozoruhodně věrnou verzí klasické Lewisovy knihy. Je nádherně natočen a je velmi dobře zahraný. Čtyři anglické děti a jejich svět jsou zcela autentickým staroanglickým Lewisovým světem. Avšak od úvodních scén filmu (děti jsou za druhé světové války z bombardovaného Londýna evakuovány na venkov) má toto dílo emocionální podtext. A než dojdeme ke konci, film působí naprosto manipulativně tak, jak tomu s filmy od Disneye obyčejně bývá. Film také autenticky sděluje Lewisovu náboženskou "zvěst". Firma Disney záměrně dělá tomuto filmu reklamu mezi věřícími. Zaplatila náboženskému nakladatelství Outreach, aby šířilo křesťanskou zvěst filmu v britských kostelích. Křesťanská rozhlasová stanice Premier naléhá na kostely, aby uspořádaly mimořádné bohoslužby na téma "Evangelium podle Narnie". Dokonce i metodisté vypracovali mimořádné bohoslužby na téma Narnie. Filmu využívají američtí "znovuzrození" křesťané. Křesťanská koalice "Mission America" vyzvala vedoucí představitele církví po celých USA, aby využili vynikající příležitosti k prezentaci náboženství, kterou umožňuje premiéra tohoto filmu. Bratr prezidenta Bushe guvernér Jeb Bush organizuje projekt, v jehož rámci si mají Lewisovu knihu přečíst všechny děti v jeho státě. Walden Media, koproducent filmu, nabízí "sedmnáctitýdenní studium Bible pro děti, založené na Narnii". Vlastník firmu Walden Media přispívá velkými částkami Republikánské straně i na reklamní kampaň Jeba Bushe na podporu Lewisovy knihy - je to příhodná synergie politiky, náboženství a reklamy. Vyvolalo to protesty of organizace Americans United for Separation of Church and State (Američané, sjednocení pro odluku církve od státu). Organizace si stěžuje, že "podpora vlády pro náboženskou knihu pro děti je porušením prvního dodatku americké ústavy". Firma Disney bude možná litovat své nepokryté aliance s křesťanskými organizacemi, alespoň v Evropě. V Evropě totiž není příliš mnoho praktikujících křesťanů a filmy jako Mel Gibsonovo Kristovo utrpení se na DVD neprodávají. Evropané prostě nechodí na náboženské filmy do kina. Takže firma Disney nervózně váhá, jak marketingově zpracovat Narnii pro Evropu. Režisér filmu Andrew Adamson se vyjádřil, že "závisí na divácích, zda si ve filmu najdou náboženské téma". Většině britských dětí náboženské téma filmu naprosto ujde - povšimnou si jen archetypálního konfliktu mezi dobrem a zlem. Jen menšina diváků, znalá křesťanství, si povšimne podobnosti lva Aslana s Kristem. Konec konců 43 procent Britů nedávno uvedlo v průzkumu veřejného mínění, že nevědí, proč se slaví Velikonoce. A u dětí ten počet bude ještě vyšší. Jen se zeptejte v galeriích: musejí dnes psát podrobné popisky ke klasickým obrazům, lidé totiž už nevědí, co znamená "agonie v Getsemanské zahradě" či "nanebevstoupení". Znamená to, že pro většinu lidí zůstane Aslan pouhým lvem. Náboženský příběh je tento: Čtyři děti vstoupí do pohádkové země Narnie skrze šatník. Narnie je sněhovou zemí, pořád je zima, "nikdy nejsou Vánoce" - a to v důsledku působení zlé Bílé čarodějnice. Nespokojený chlapec Edmund, jemuž se nelíbí, že se musí podřizovat staršímu bratru, propadne pokoušení ďábla (čarodějnice), zradí své sourozence a přátele z Narnie. Hříchy tohoto "Adamova syna" mohou být odčiněny pouze nejvyšší obětí lva Aslana. Ten rád obětuje svůj život a nechá se ponížit a usmrtit Bílou čarodějnicí. Dvě dívky pláčí - připomínají Magdalenu a Pannu Marii. Pozor, film se této scéně věnuje dlouze. Až potud je příběh logický. Připomíná artušovské legendy. Ale co je tohle? Po dlouhém Aslanově utrpení a smrti je najednou lev znovu živý. Proč? Jak to? ptaly se moje děti, píše autorka. Je to těžko vysvětlovat. Snad nejodpornějším rysem křesťanství je představa Krista, který na sebe vzal naše hříchy a obětoval své tělo v agonii, aby zachránil naše duše. To má vyvolávat v křesťanech pocit viny. Všechny ty trny v trnové koruně, říkávaly jeptišky mé matce, jsou zaráženy do Ježíšovy hlavy pokaždé, když nejíš zeleninu nebo nemodlíš se, když máš nařízeno se modlit. Během let vyjádřili mnozí své pochybnosti ohledně narniovského "křesťanství". Kristus přece nemá být lev, byl to beránek, představoval mírné lidi země, slabé, chudé, ty, kteří odmítali bojovat. Spisovatel Philip Pullman nazval Narnii "jednou z nejodpornějších, nejjedovatějších knih, jaké jsem kdy četl". Proč? Protože zde v Narnii vzniká perfektní Republikánské, agresivní křesťanství pro Ameriku - ona patologická, fašistická verze, jejíž stoupenci se domnívají, že jsou-li silní, mají i pravdu. Slyšela jsem jedno známého kazatele Normana Vincenta Peala v New Yorku, jak v kázání ujišťoval bohaté lidi ve své kongregaci, že jim Bůh dovolil zbohatnout, protože si to zaslouží. Bůh je na straně silných. A to je, zřejmě, také názor C. S. Lewise. V bitvě v závěru filmu jsou nakonec dětští křižáčtí bojovníci korunováni na krále a královny, aniž by to bylo jakkoliv vysvětleno. Očekává se, že se děti zamilují do hypnotického Aslana. On ale není postava, je to čistá, vydestilovaná moc. Je metaforou všechno, co je pro ateistu na náboženství nepřijatelné. Jeho božská přítomnost znamená, že se lidé mohou vyhnout odpovědnosti za to, co činí zde na této zemi. Bez Aslana není nikoho, kdo by byl ochoten sejmout z nás naše hříchy - nikdo nás nevykoupí. Musíme si vyřešit své vlastní problémy a konflikt. Nepotřebujeme svaté knihy, jen lidské, morální měřítko. Kompletní článek v angličtině ZDE |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
12. 12. 2005 | Proč si nevážím Britských listů | Josef Bouška | |
12. 12. 2005 | Střela, která nikoho nezasáhne | Štefan Švec | |
12. 12. 2005 | Kdo křičí, je populární | Bohumil Kartous | |
12. 12. 2005 | MI6 a CIA "poslaly studenta do Maroka na mučení" | ||
12. 12. 2005 | Narnie zosobňuje všechno, co je odporné na náboženství | ||
12. 12. 2005 | Presumpce viny Radovana K. | Filip Sklenář | |
10. 12. 2005 | Pro supermarket však jedná magistrát rychle! | Vladimír Mikuša | |
9. 12. 2005 | O mičurinské "biologii" v Československu | Valerij Sojfer, Pavel Paleček, Michael Štorek | |
9. 12. 2005 | O branách paměti aneb Zeď svatého Johna | Alex Koenigsmark | |
8. 12. 2005 | Tiché dohody a špatné hody | Václav Dušek | |
8. 12. 2005 | Politický komentátor Neff konkrétní mobilní telefon přímo doporučuje! | Jan Čulík | |
8. 12. 2005 | Realita - obchodní artikl jednadvacátého věku | Filip Sklenář | |
8. 12. 2005 | Brazil | Tomáš Krček |