18. 10. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
18. 10. 2005

Copyright se stal nástrojem, jímž obří publikační firmy ovládají své trhy

Zákon o autorských právech býval kdysi zamýšlen jako záruka, jejímž prostřednictvím se umělcům mělo dostat slušných příjmů. Je otázkou, zda to tak někdy vůbec fungovalo - většina umělců nikdy nedostala na základě zákona o autorských práv ani korunu. V dnešním světě má zákon o autorských právech zcela jiný účel - umožňuje obřím korporacím v hudebním, nakladatelském, obrazovém a filmovém průmyslu, aby jeho prostřednictvím účinně ovládali své trhy, míní Joost Smiers a Marieke van Schijndel v listě International Herald Tribune.

Autorské právo TÉMA BL

Právě tato průmyslová odvětví se sama rozhodují, zda materiál, jehož se zmocnila, smí být používán jinými - a za jakých podmínek a za jakou cenu. Evropské a americké zákony jim poskytují tuto výsadu na dobu 70 let od autorovy smrti. Důsledkem je privatizace stále většího podílu kulturního dědictví našeho světa.

Přitom dochází k fascinujícímu vývoji. Miliony lidí si vyměňují na internetu vzájemně hudbu a filmy a odmítají už akceptovat, že nějaká obří firma smí například vlastnit miliony melodií. Digitalizace rozrušuje samotné základy copyrightového systému.

Jak bude vypadat alternativní představa autorského zákona? Zaprvé musíme uznat, že umělci jsou podnikatelé. Vytvoří určité dílo a nabídnou ho na trhu. Mají jednu věc společné: riskují jako podnikatelé. Ať tedy vytvoří dílo a začnou ho volně prodávat na trhu, bez copyrightu. Konec konců, trh má výsadu aktuálnosti i pozornosti veřejnosti.

Navrhujeme, píší autoři, že by dílo mělo být vystaveno na trhu volně, bez luxusní ochrany zákona o autorských právech. Tento návrh by zlikvidoval moc velkých firem, kulturních monopolů, které se snaží ovládnout trh.

Pokud by už neexistoval copyright, znamenalo by to, že bychom mohli volně využívat všech uměleckých děl a přizpůsobovat je podle našich vlastních potřeb. To by ovšem vytvořilo nepříjemnou situaci pro kulturní monopolisty, neboť by je to zbavilo důvodů, proč investovat obrovské finanční prostředky do filmů, knih, triček a dalších výrobků, spojovaných s určitým kulturním produktem.

Tak by se rozložilo ovládání kulturního trhu velkými monopoly a znovu by bylo dovoleno, aby vznikla přirozená kulturní a hospodářská soutěž mezi mnoha umělci.

To by poskytlo mnoha umělcům nové perspektivy. Už by nebyli vyháněni z očí veřejnosti a mnoho z nich by, poprvé v životě, bylo schopno si svým dílem vydělat na živobytí. Už by se nemuseli přizpůsobovat podnikatelským gigantům. Trh by se vrátil k normálu.

Některá umělecká díla však vyžadují velké původní investice. Navrhujeme tedy, aby nositel investičního rizika, umělec či producent, měl právo dostávat zisk se svého díla po dobu jednoho roku.

To by umožnilo podnikatelům vydělat na svých investicích. Po jednom roce by však dané umělecké dílo bylo volné.

V jiné situaci je dílo, které se finančně nedokáže hned uplatnit na trhu v konkurenci, ani s jednoletým autorským právem, třeba proto, že si na ně veřejnost musí teprve postupně během několika let zvyknout. Pro takovouto situaci by bylo třeba vytvořit řádný systém dotací a dalších stimulujících opatření.

Kulturní monopolisté se nás zoufale snaží přesvědčit, že bez copyrightu by nebylo uměleckých děl, a nebylo by tedy ani zábavy. Je to nesmysl. Bylo by uměleckých děl více a rozmanitějších.

Svět bez copyrightu by poskytl mnoha umělcům záruku dobrého příjmu a chránil by veřejnou doménu znalostí a kreativity.

Podrobnosti v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       18. 10. 2005
18. 10. 2005 Ve středu začne proces se Saddámem Husajnem - Iráčany to nezajímá
18. 10. 2005 Ve čtvrti Brick Lane Linda  Sokačová
18. 10. 2005 Copyright se stal nástrojem, jímž obří publikační firmy ovládají své trhy
27. 10. 2005
18. 10. 2005 Život v Severní Koreji -- bída, hlad a státní represe
18. 10. 2005 Káva Miloš  Nesytka
18. 10. 2005 Český rozhlas nebude prozatím vybírat za počítače připojené k internetu
18. 10. 2005 Slova smutku nad ukořistěným městem Radek  Mikula
18. 10. 2005 Díky, Fabiano Golgo, udělejme něco společně!
18. 10. 2005 Jak velký klobouk má premiér? Oldřich  Průša
31. 10. 2005
18. 10. 2005 Zdravotnictví: Právo na informace -- všichni jsme si rovni, ale někteří jsme si rovnější?
18. 10. 2005 Obsah zdravotnické dokumentace je věcný, ne hodnotící Petr  Wagner
25. 10. 2005
18. 10. 2005 Být homosexuál je jako obskočit kandelábr Irena  Ryšánková
17. 10. 2005 Řecko potvrdilo ptačí chřipku
18. 10. 2005 Za nezájmu médií se ve středních Čechách ruší železniční tratě
17. 10. 2005 Rumunský gang Fabiano  Golgo
17. 10. 2005 Euronews po česku Fabiano  Golgo
17. 10. 2005 Brak Filip  Sklenář
17. 10. 2005 Jak neprohrát volby a udržet se ve vládě Radek  Vogl
17. 10. 2005 Jak se ubránit před ptačí chřipkou
17. 10. 2005 Harold Pinter - Londýnem opomíjený Londýňan Jan  Čulík
17. 10. 2005 Autorské právo, písmo svaté a veřejná služba Štěpán  Kotrba
17. 10. 2005 Jak se nedělají rozhovory Jan  Čulík
17. 10. 2005 Učitelé na vás kašlou! Jan  Paul
17. 10. 2005 Umění je paměť, stopa po živých... Irena  Zítková
17. 10. 2005 Každý něco pro vlast Václav  Dušek
17. 10. 2005 Konzervativci a komunisté Ondřej  Slačálek
17. 10. 2005 Karel Marx a jeho dědictví Jiří  Stehlík
14. 10. 2005 Pocit marnosti Jindřich  Kalous
8. 10. 2005 Hospodaření OSBL za září 2005