17. 10. 2005
Jak neprohrát volby a udržet se ve vláděNěkolik poznámek k "německému zázraku SPD"Skončené volby v Německu a opublikovaný slovenský Strategický plán komunikace o reformách ukázaly, že základem volebního úspěchu, kromě srozumitelného programu, je zvládnutá přímá komunikace s voliči. Úspěšný politik by se měl na místo rozhovorů s novináři dostávat spíše do záběrů, jak hovoří s obyčejnými lidmi po celé zemi. Magická otázka "jak se Vám žije a co potřebujete" má elektrizující účinky ve volebních preferencích. |
Poslední výzkumy ukazují, že komunikace v obrazech má větší účinek než psaná informace. Lidé většinou uvěří všemu co vidí, ale méně tomu, co je napsáno. Strategický plán například slovenské ministry varuje, že pořádají nudné tiskové konference, které jsou využívány k ventilování osobních sporů. Například akce s účastí ministra zdravotnictví by se měly odehrávat v nemocnicích nebo ve střediscích rychlé záchranné pomoci. Důležité je se dostat z nudných budov úřadů, které pro voliče ztělesňují, jiný, jim neznámý svět, do prostředí jejich každodenního života. Festivaly, místa kde se lidé baví či oslavují, jsou ideální příležitostí k těmto pravidelným setkáváním. Současně tato komunikace musí být neotřelá a mít v sobě prvek zábavy, politik je vlastně svým způsobem mediální celebrita. Důležité je samozřejmě mít instinkt a oslovit právě ty správné cílové skupiny. Kampaň musí být srozumitelná, s emocionálním nábojem. Velmi důležitou výhodou německé SPD je i místní zakotvenost, jelikož voliči jsou ve velké míře lokálními patrioty. Bavorská CSU díky své soustavné lidové komunikaci s voliči dle svého hesla "blíže k lidem" ukazuje, že tento způsob je úspěšný i pro pravicové strany. Čeští komunisté tuto strategii úspěšně použili i v posledních volbách, i při zanedbatelných volebních výdajích. Voliči, kteří osobně znají a věří svým politikům, jsou imunní negativním volebním kampaním, spíše je to upevňuje a mobilizuje. |