|
|
|
|
| |
Chat pro novináře Záznam chatu ze středy 20. července 2005 od 14:00 |
ROZHOVOR
David Macháček |
|
Generální ředitel České televize Jiří Janeček si stěžuje, že novináři neposlouchají jeho názory. Zároveň ale odmítl žádost Hospodářských novin o osobní rozhovor a nabídl jen místo ve čtveřici deníků a časopisů, s nimiž vedl debatu po internetu. Předtím však rozhlasové stanici BBC půlhodinové interview poskytl. "V rozhlase, na rozdíl od některých tištěných médií, odvysílají přesně to, co jsem řekl. V současné době by v rozhovorech šlo o totožné dotazy. Proto volím tuto formu," obhajuje Janeček svůj přístup k médiím.
|
1
David Macháček: V rozhovoru pro BBC jste si postěžoval, že vás novináři neposlouchají ( ...No, já křičím, ale oni někteří ... novináři jaksi neposlouchají. ). Proč ale nemůžete novinářům poskytnout standardní rozhovor osobně a samostatně pro každé noviny? Proč má BBC možnost individuálního rozhovoru a české deníky nikoliv?
Jiří Janeček: Dobré odpoledne, milí kolegové. Váš zájem o online rozhovor mě potěšil a jsem připraven zodpovědět všechny Vaše dotazy.
Dobrý den, pane Macháčku. Je to zejména proto, že v rozhlase na rozdíl od některých tištěných médií odvysílají přesně to, co jsem řekl - v nezkreslené a nezkrácené podobě :-)
Je to také otázka času - žádostí z českých deníků bylo několik a asi se shodneme v tom, že v současné době by v jednotlivých rozhovorech šlo o totožné dotazy. Proto volím tuto formu.
| HN: NEZVEŘEJNĚNO
|
2
David Macháček: Jaká byla v týdnech před závěrečným hlasováním o televizních poplatcích role Nikolaje Savického při návštěvách v Poslanecké sněmovně?
Jiří Janeček: Nikolaj Savický podával poslancům informace o České televizi v souvislosti s projednávanými mediálními zákony.
|
8 HN: Předtím, než poslanci odebrali České televizi reklamu, obcházel je váš pracovník Nikolaj Savický. Proč? Jaký byl jeho úkol?
Jiří Janeček: Podával poslancům informace o České televizi v souvislosti s projednávanými mediálními zákony.
|
Radek Bartoníček, MF DNES: Hezký den, pane generální řediteli. Mohl byste prosím říci, o čem přesně jste jednal s šéfy komerčních televizí a panem premiérem? Mluvili jste i o variantě zrušení reklamy v ČT? Děkuji.
Jiří Janeček: Hezký den i Vám. Pan premiér se zajímal o stanovisko ČT k jednotlivým mediálním zákonům a o jejich možné varianty. Mezi nimi byla samozřejmě i varianta předpokládající postupné omezení či zrušení reklamy.
|
Radek Bartoníček, MF DNES: Jak se do televizního programu promítne postupné odbourávání reklamy? Počítáte s tím, že se nějak promění program či samotná podoba televize?
Jiří Janeček: Z odbourávání reklamy nejsme nijak nadšeni, ale samozřejmě se do programu ČT promítne. Samozřejmě se ale budeme snažit, aby tato situace znamenala pro diváka nějaký přínos. Snížení reklamy a tím osvobození hlavních vysílacích časů je možností zkoušet zaujmout diváka jinak než jak to dělají komerční televize. Divák nebude mezi programy rušen reklamou, nastane plynulejší tok pořadů a upoutávek.
|
4 HN: Jak se konkrétně změní programové schéma veřejnoprávní televize, až přestane vydělávat peníze reklamou?
Do programu se to promítne. Divák nebude mezi programy rušen, nastane plynulejší tok pořadů a upoutávek.
|
|
HN: Otázku položila MFD ! Odpověď krácena
|
Tomáš Johánek: Kolik má ČT nyní zaměstnanců a jaké máte plány v tomto směru do budoucna? Jak se bude vyvíjet zaměstnanost na Kavších Horách v souvislosti s novými programy?
Jiří Janeček: ČT má v současné chvíli cca 2500 zaměstanců, což je téměř o 40 % méně než v roce 1993. Vývoj zaměstnanosti záleží na mnoha faktorech - na vývoji digitalizace vysílání, na počtu programů ČT, na finanční situaci a obchodní činnosti ČT atd.
|
Tomáš Johánek: Jedním z důvodů, proč odešla programová ředitelka paní Vrtíšková, byl údajně fakt, že jste se nemohli shodnout na dalším programovém směřování ČT. Jaká by tedy měla být úloha veřejnoprávní televize a jakou roli by u ní mělo hrát hledisko sledovanosti?
Jiří Janeček: Kdybych měl odpovědět vyčerpávajícím způsobem, už bychom se k jiným otázkám nedostali. Za priority televize veřejné služby považuji:
- podpora občanství předkládáním informací (zpravodajství, reportáže, analýzy)
- podpora kultury a umění - jako národní instituce zachováváme kulturní dědictví a poskytujeme prostor talentům (přenosy a záznamy kulturních událostí, kulturní magazíny, původní tvorba)
- zachvoání národní identity
- vzdělávání
- péče o společenskou hodnotu.
ČT také slouží menšinám a věnuje prostor mladé generaci. Snažíme se oslovovat širokou diváckou obec a soustředíme se ve zvýšené míře na tvorbu pro děti a mládež.
Nejsme a nechceme být televizí pro elity, ale pro každého v tom smyslu, aby každý u nás našel alespoň některý program, relaci nebo informaci přímo pro sebe. Současných 30 % sledovanosti ČT považujeme za optimální (denní průměr).
|
Marius Dragomir, Czech Business Weekly: Rozhodnuti postupne odstranit reklamu z CT povazuji nekteri analytici za lobbying zastupcu komercnich TV stanic. Co si o tom myslite?
Jiří Janeček: Na tento názor mají právo, ale je to jejich názor.
|
3
David Macháček: Patří komerční sdělení do "balíku" informací, kterými má veřejnoprávní médium divákům představovat reálný obraz současného světa? Má divák veřejnoprávní televize "právo" i na tento typ informací?
Jiří Janeček: Co máte na mysli "komerčním sdělením"?
|
6 HN: Patří reklama, tedy komerční sdělení, do balíku informací, kterými má veřejnoprávní médium divákům představovat reálný obraz současného světa?
Jiří Janeček: Komerční sdělení má svou obsahovou hodnotu a pro diváka samozřejmě význam má.
|
Radek Bartoníček, MF DNES: Můžete říci, na čem nyní pracujete, jakou výraznou změnu připravujete na příští měsíce, pokud jde o chod televize?
Jiří Janeček: V současné chvíli dokončujeme podzimní programové schéma a připravujeme schéma na rok 2006. Průběžně pracujeme na přípravě digitalizace.
|
4
David Macháček: Počítáte s tím, že byste častěji zveřejňovali průběžné detailní výsledky hospodaření ČT třeba čtvrtletně? Protože budete využívat v naprosté většině peníze poplatníků, budete například zveřejňovat výrobní ceny jednotlivých pořadů? (abych jako poplatník věděl, co se s mými penězi přesně děje) Dozvím se například, jaká byla cena za film, který vidím na obrazovce? Kolik stojí výroba sobotní televizní estrády?
Jiří Janeček: Se stavem hospodaření ČT seznamujeme jednou měsíčně Radu ČT na veřejném zasedání. Zkuste se jako novinář Hospodářských novin zeptat u nějaké firmy na detailní výrobní náklady jejich výrobků - dostanete odpověď? S celkovými čísly problém není, zveřejňujeme je průběžně i ve výročních zprávách ČT.
|
1 HN: Až zůstane za tři roky Česká televize bez reklamy, budete vysílat jen za peníze vybrané od majitelů televizorů. Prozradíte jim, kolik stojí jednotlivé pořady, které právě sledují?
Jiří Janeček: Zkuste se zeptat u nějaké firmy na detailní výrobní náklady jejich výrobků. Dostanete odpověď? S celkovými čísly problém není, zveřejňujeme je průběžně i ve výročních zprávách ČT.
|
5
David Macháček: Komerční sdělení či informace = reklama, inzerce. Nikoliv například redaktory připravená zpráva o tom, kteří operátoři působí na mobilním trhu, ale informace v té podobě, v jaké je tito operátoři sami prezentují. Tedy dozvědět se o mobilních operátorech z obou stran - od nezávislých redaktorů i od samotných firem...
Jiří Janeček: Komerční sdělení má svou obsahovou hodnotu a pro diváka samozřejmě význam má. Nezávislým pohledem se zabýváme ve zpravodajství a publicistice.
|
6 HN: Patří reklama, tedy komerční sdělení, do balíku informací, kterými má veřejnoprávní médium divákům představovat reálný obraz současného světa?
Jiří Janeček: Komerční sdělení má svou obsahovou hodnotu a pro diváka samozřejmě význam má.
|
Marius Dragomir, Czech Business Weekly: Vetsina soukromych TV stanic v Evrope si nepreje, aby verejnopravni stanice vysilaly specializovane kanaly (napr. jen zpravodajstvi). CT nedavno takovou stanici spustila (CT24). Jaky je na to Vas nazor?
Jiří Janeček: Můj názor vyplývá z toho, že jsme se do této aktivity pustili. Nezávislost je základním aributem televize veřejné služby a taky základním atributem zpravodajství, proto zpravodajský kanál do repertoáru ČT rozhodně patří.
|
6
David Macháček: Akcionáři takové právo ve firmách, kde mají podíl, mají. Já jako poplatník do "společného podniku Česká televize" vkládám každý měsíc zatím 75 korun, později až 135. Dozvím se tedy detailně, za co je televize utrácí? Požádám-li vás jako divák, sdělíte mi to?
Jiří Janeček: 1. ČT neutrácí, ale hospodaří s finančními prostředky, které má k dispozici. Jak jistě víte, je kontrolovaná Dozorčí komisí a Radou ČT. Pouze Dozorčí komise má právo seznamovat se s detailními informacemi, včetně hospodaření, což průběžně každý měsíc dělá. Je to ochrana našich obchodních zájmů.
2. Každý akcionář má právo získat oficiální ekonomické a finanční výkazy (výsledovka, rozvaha, cash flow, výrok auditora atd.), ale v žádném případě nemá přístup k detailním výrobním nákladům. Zkuste například zjistit detailní výrobní náklady na auto Škoda Fabia.
|
2 HN: Akcionáři takové právo mají a poplatník vkládá každý měsíc do veřejnoprávní televize peníze. Dnes 75 korun, později nejméně 135.
Jiří Janeček: Televize je kontrolovaná Dozorčí komisí a Radou ČT. Pouze Dozorčí komise má právo seznamovat se s detailními informacemi včetně hospodaření. Je to ochrana našich obchodních zájmů.
3 HN: Takže jako divák a finanční přispěvatel se nedozvím, kolik stojí sobotní večerní estráda?
Jiří Janeček: Každý akcionář má právo získat oficiální ekonomické a finanční výkazy, ale v žádném případě nemá přístup k detailním výrobním nákladům.
|
Radek Bartoníček, MF DNES: Zejména politici ODS občas hovoří o tom, že ČT by měla být privatizována. Neobáváte se o budoucnost veřejnoprávní televize? Myslíte si, že privatizace je reálná?
Jiří Janeček: V myšlení některých jednotlivců je možná reálná, ale v evropském kontextu to za reálné nepovažuji.
|
Marius Dragomir, Czech Business Weekly: CT mela problemy s vybiranim poplatku. Ted vsak CT ucinila kroky, kterymi se snazi tento problem vyresit. Jaka je situace nyni?
Jiří Janeček: Kampaň vymáhání dlužných poplatků úspěšně pokračuje a pokračovat bude. Další kroky směřují k neevidovaným držitelům televizorů (za první pololetí t.r. přibylo do databáze koncesionářů ČT 47 tisíc nových poplatníků, zatímco v minulých letech jich ročně ubylo kolem 30 tisíc). Navíc v současné době čekáme na přijetí nového zákona o rozhlasových a televizních poplatcích senátory a prezidentem republiky, abychom zvolili další strategii ve vyhledávání domácností a podnikatelů, kteří neplatí poplatky za televizory.
|
Radek Bartoníček, MF DNES: Pane generální řediteli, nelíbí se mi, jak srovnáváte ČT a výrobu Škoda Fabia. Proč by neměli mít lidé přehled o výdajích České televize? Proč by neměli mít právo znát detailně hospodaření? Jak chcete jinak získat důvěru v ČT? Jak chcete, aby lidé uvěřili, že hospodaříte s jejich penězi co nejlépe? Proč se nechováte co nejotevřeněji? Děkuji za odpověď.
Jiří Janeček: Právě hospodaření ČT je v uvedených výkazech, které zveřejňujeme každý měsíc a které každý měsíc kontroluje Dozorčí komise a Rada ČT. Radu ČT volí poslanci jako zástupce veřejnosti pro kontrolu činnosti ČT včetně hospodaření. Chováme se transparentně.
Zkusím jiné srovnání - každý měsíc platíte daně a nemocenské pojištění, víte v detailu, kam jdou tyto Vaše peníze?
|
Tomáš Johánek: Vážený pane řediteli, v těchto slavíte své dvouleté působení v čele České televize. Můžete tedy tyto dva roky zhodnotit, co se povedlo a co se nepovedlo?
Jiří Janeček: Za nejdůležitější považuji tyto úspěchy:
1. vyrovnané hospodaření ČT v roce 2004, t.j. poprvé po 4 letech (realizace Programu změn, zvýšení výnosů a snížení nákladů) - změna ekonomiky o cca 650 miliónů korun při snížení zaměstnanců o cca 300
2. nastavení kvalifikovaného systémového řízení
3. zavedení dlouhodobého plánování programu ČT
4. využití programového managementu pro řízení procesu digitalizace
5. rozjetí kanálu ČT24
6. naplňování zákona o podílu regionálních studií na vysílání na požadovaných 20 % (v minulých letech byl podíl jen cca 10 %)
7. obrat ve sledování, vyhledávání a řešení pohledávek z televizních poplatků
8. poprvé po několika letech přírůstek poplatníků (letos zatím o 47 tisíc)
9. vysílání největší sportovní události v historie ČT - mistrovství světa v ledním hokeji v ČR (ČT byla host broadcaster pro více než 70 televizních společností světa).
A co se nepovedlo? Rádi bychom vyráběli více původní dramatické tvroby, více dokumentů a vzdělávacích pořadů stejně jako pořadů pro děti a mládež, ale bohužel jsme finančně limitováni.
|
Marius Dragomir: Myslite si, ze ocekavany rust rozpoctu CT o jednu tretinu diky zvysenym poplatkum bude stacit k tomu, aby byla CT opravdovou verejnopravni TV?
Jiří Janeček: Považuji ČT za opravdovou veřejnoprávní televizi už teď :-)
|
Radek Bartoníček, MF DNES: Nemělo smysl dál trvat na zvýšení koncesionářských poplatků stejně jako na tom, aby reklama v ČT zůstala v nějaké podobě zachována?
Jiří Janeček: My jsme reklamu zachovat chtěli, ale poslanci rozhodli jinak. Tuto otázku musíte položit jim. Přesto je zvolená varianta pro ČT výhodnější.
|
Tomáš Johánek: Poslanecká sněmovna nedávno podpořila zvýšení koncesionářských poplatků. Jaký to bude mít efekt pro ČT, pokud tedy novelu ve stejném znění podpoří i Senát?
Jiří Janeček: Zvýšené prostředky budou věnovány na nákup a výrobu nových pořadů, na digitalizaci a investice, tedy na rozvoj ČT.
|
7
David Macháček: Opět v rozhovoru pro BBC jste řekl: ...Já jsem, ano, samozřejmě jsem udělal všechno pro to, aby zůstala zachována (reklama v ČT)". Proč ale pan Savický, zaměstnanec ČT, vysvětloval poslancům, že reklama už není pro ČT perspektivní (s odvoláním na blížící se digitalizaci)?
Jiří Janeček: Jak už jsem uvedl, role pana Savického byla průběžně vysvětlovat dopady jednotlivých variant mediálních zákonů z hlediska ČT.
|
9 HN: Pro BBC jste uvedl, že jste dělal vše pro to, aby si ČT reklamu udržela. Jenže pan Savický obcházel politiky a říkal jim, že reklama už není pro ČT perspektivní. To není rozpor?
Jiří Janeček: Role pana Savického byla průběžně vysvětlovat dopady jednotlivých variant mediálních zákonů.
|
Tomáš Johánek: Neobáváte se toho, že by mohly zvýšení poplatků zablokovat některé návrhy Senátu, jako se tomu stalo loni? Jak hodláte přesvědčit senátory, aby novelu podpořili ve scháleném znění?
Jiří Janeček: Nejenom senátory, ale i poslance už přesvědčujeme dva roky o nutnosti řešení finanční situace ČT (poplatek byl naposledy zvýšen před osmi lety). Budeme v tom pokračovat i v následujících dnech.
|
Radek Bartoníček, MF DNES: Nemají pravdu ti, kteří upozorňují na rizika postupného zrušení reklamy v ČT? Jde o to, že některé profesní asociace tvrdí, že reklama bude na soukromých stanicích ještě dražší, takže divák zaplatí dvakrát více peněz - za zvýšení poplatů i za dražší reklamu. Nehrozí takové nebezpečí?
Jiří Janeček: ČT není regulátorem mediálního trhu v ČR. A nemůže být. Navíc se z mého pohledu dá těžko odhadnout, co se odehraje na trhu s nástupem digitalizace a dalších televizních stanic. Znovu musím zopakovat, že mým cílem je řešení finanční situace ČT v následujících letech. Ostatní je v rukách zákonodárců.
|
8
David Macháček: Kdo zorganizoval diskusi mezi třemi řediteli celoplošných televizí o problematice reklamy a koncesionářských poplatků? Byl jste to vy? Nebo vás ředitelé Novy a Primy pozvali?
Jiří Janeček: Uskutečnila se schůzka, kterou svolal premiér a na které požadoval po návratu ze zahraniční cesty aktuální informace a stanoviska.
| HN: NEZVEŘEJNĚNO |
Tomáš Johánek: Na co ČT využije vyšší příjmy z poplatků?
Jiří Janeček: Už jsem odpověděl.
|
Tomáš Johánek: Nedávno jste zprovoznili nový program ČT24 a chystáte další programy. Kdy je chcete spustit a co bude jejich náplní?
Jiří Janeček: Průběžně pracujeme na několika variantách, zatím není stanoveno datum spuštění nových programů. Nechte se překvapit, nejdříve musíme ale informovat Radu ČT.
|
Radek Bartoníček, MF DNES: Jakou nejcennější manažerskou zkušenost jste získal během svého působení ve funkci generálního ředitele?
Jiří Janeček: Že tak složitou organizaci jakou je ČT je možné řídit jen se silným týmem kvalifikovaných odborníků.
|
Tomáš Johánek: Občas se na politické scéně mihne myšlenka na privatizaci minimálně jednoho programu ČT. Jak se díváte na tyto pokusy? Považujete je za reálnou hrozbu a obáváte se jich?
Jiří Janeček: Už jsem odpověděl.
|
Tomáš Johánek: Hospodaření ČT se v posledních letech výrazně zlepšilo. Je ještě kde šetřit nebo jste už dosáhli dna možností?
Jiří Janeček: Nikdy není v žádné společnosti dosaženo dno možností. Dál hledáme cesty snižování nákladů a zvyšování výnosů, zároveň ale musíme investovat do nové kvality a zajistit rozvoj ČT.
|
Tomáš Johánek: Areál na Kavčích Horách je poměrně rozsáhlý. Jaké s ním máte plány, budete některé budovy prodávat či pronajímat dalším subjektům?
Jiří Janeček: Ano, například prodáváme budovu bývalé Konstruktivy tzv. EKO nebo nevyužívané rekreační objekty. Průběžně pronajímáme volné prostory a budeme v tom pokračovat.
|
Radek Bartoníček, MF DNES: Jste spokojen s prací regionálních studií v Brně či Ostravě? Je něco, co byste v nich rád změnil? Ať už jde o jejich vnitřní chod, personální obsazení či o programy, které tvoří?
Jiří Janeček: Jejich činnost se výrazně zlepšuje a jsou plnohodnotným článkem ČT. Důkazem je i fakt, že podíl studií na vysílání ČT dosahuje konečně zákonem stanovený limit 20 %.
|
Marius Dragomir: Verejnopravni televize v Evrope se dnes prilis obsahem nelisi od soukromych TV stanic. Kdyz chcete po lidech, aby platili poplatky, musite nabidnout neco jineho. Jaka je v tomto ohledu Vase strategie do nejblizsich let?
Jiří Janeček: Naše vysílání se už liší od vysílání komerčních stanic. Priority ČT jsem už vyjmenoval, v budoucnu chceme dát více prostoru původním dramatickým pořadům, pořadům pro děti a mládež, vzdělávacím pořadům, pořadům podporujícím autoritu vědy a techniky atd.
|
Tomáš Johánek: ČT stále neplní požadavky na objem regionálního vysílání. Změní se letos něco i v tomto směru?
Jiří Janeček: Jak už jsem řekl, letos už zákonné limity v podstatě plní!
|
Tomáš Johánek: Plánujete budování nových krajských redakcí nebo je jejich dnešní struktura již dostačující?
Jiří Janeček: Ano, plánujeme. Regionální zpravodajství je jednou z našich velkých priorit.
|
9
David Macháček: Změníte například podobu sobotního večerního prime timu? Je podle vás vysílání střihového medailonu Karla Gotta na základě přání diváků (a zejména divaček) veřejnoprávní úkol, který má ČT plnit?
Jiří Janeček: Sobotní večerní prime time je předmětem našeho současného zájmu, chystáme novinky už v podzimním schématu. Úkolem veřejnoprávní televize je mj. poskytovat divákům i kvalitní zábavu - v tomto ohledu jsme v případě Karla Gotta rozhodně špatnou kvalitu nenabídli.
|
5
HN: Změníte například podobu sobotního večera? Je podle vás vysílání střihového medailonu Karla Gotta na základě přání divaček veřejnoprávní úkol, který má ČT plnit? Ve stejný čas vysílala estrádu ke Gottovým narozeninám i Nova.
Jiří Janeček:
Chystáme novinky už v podzimním programu. Úkolem veřejnoprávní televize je mimo jiné poskytovat divákům i kvalitní zábavu. V tomto ohledu jsme v případě Karla Gotta rozhodně špatnou kvalitu nenabídli.
|
Tomáš Johánek: Jak hodnotíte po zhruba třech měsících provozu program ČT24? Daří se vám naplňovat představy, se kterými jste tento kanál v květnu spouštěli?
Jiří Janeček: Ano, plní naše představy a naším cílem je ČT24 stále zkvalitňovat.
|
10
David Macháček: Určitá hranice sledovanosti, potřebná pro zajištění prodejnosti reklamního času, mohla být používána jako jedno z pomocných kritérií jisté kvality vysílání. (třeba alespoň proto, aby veřejnoprávnost nesklouzla k tomu, že čím větší je u diváků míra nepochopení pořadu, tím má pořad vyšší intelektuální úroveň ). Co teď pro vás bude alespoň orientačním měřítkem toho, že vysíláte dobré pořady?
Jiří Janeček: Sledovanost pro mě stále není a ani nikdy nebude prázdným pojmem bez ohledu na skutečnost, zda bude ve vysílání ČT reklama či nebude.
|
5 HN: Pro prodej reklamy byla pro televizi důležitá sledovanost. Budete ji i nadále hlídat?
Jiří Janeček:
Sledovanost pro mě není a nebude prázdným pojmem bez ohledu na skutečnost, zda reklama ve vysílání bude, nebo nebude. Současný denní třicetiprocentní průměr považuji za optimální.
|
11
David Macháček: Ke "komerčním sdělením": Vy jste ale právě ten ředitel, za jehož působení veřejnoprávní diváci o tento typ informací přijdou. Hodnotíte to jako váš neúspěch? Napsal jste, že přínosem tohoto stavu může být nepřerušování sledu pořadů reklamou. Máte k dispozici reprezentativní průzkum, zda a jak hodně reklama v ČT diváky skutečně obtěžovala?
Jiří Janeček: Máme přesvědčivé grafy, které denně ukazují, jak diváci se začátkem reklam přepínají na jiné kanály. Pokud jde o deficit komerčních sdělení ve vysílání ČT, nemyslím si, že by to mělo nějaké fatální důsledky. reklama navíc nebude zrušena úplně, zůstane např. ve sportovních a kulturních pořadech - resp. všude tam, kde je její vysílání podmínkou nabytí licence.
|
7 HN: A vy jste ředitel, za jehož působení veřejnoprávní diváci o tento typ informací přijdou. Hodnotíte to jako svůj neúspěch?
Jiří Janeček:
Nemyslím, že by to mělo fatální důsledky. Reklama nebude zrušena úplně, zůstane ve sportovních a kulturních pořadech, kde je její vysílání podmínkou nabytí licence.
|
Tomáš Johánek: Česká televize je ale na rozdíl od Škody Auto veřejnoprávní institucí, která hospodaří s penězi daňových poplatníků. Proč tedy nemá občan právo detailně zjistit, kolik jaký typ pořadu stojí?
Jiří Janeček: Na to už jsem odpověděl.
|
Radek Bartoníček, MF DNES: Kdy mohou lidé, kteří doma nemají například satelit nebo internet, počítat s tím, že si normálně naladí váš zpravodajský kanál ČT24? Mimochodem, máte údaje, kolik lidí se na tento zpravodajský kanál dívá?
Jiří Janeček: Vysíláme ČT24 i prostřednictvím kabelových televizí. Jde o kanál, který je koncipován jako první digitální v ČR. Možnost přijímat tento kanál je tak závislá na dalším rozvoji digitalizace, který ČT maximálně podporuje. Reálný průběh tohoto procesu může ČT ovlivnit pouze zčásti. Je to otázka rozvoje digitálních přenosových sítí a také stabilizace legislativního prostředí. V neposlední řadě musí i televizní diváci investovat do nového přijímacího zařízení (set top box). Kanál je dnes dostupný podle našich informací pro zhruba 650 tisíc domácností.
|
12
David Macháček: Evropský kontext je ale také například ten, že naprostá! většina veřejnoprávních televizí vysílá reklamu. A ČT z této skupiny vypadne... Proč věříte tomu, že v otázce případné privatizace se ČT v "evropském kontextu" udrží?
Jiří Janeček: Nevím o žádné evropské veřejnoprávní stanici, která by byla privatizována, zato vím o několika, které nevysílají reklamu (např. BBC a YLE).
| HN: NEZVEŘEJNĚNO |
Marius Dragomir, Czech Business Weekly: Verejnopravni televize je v cele Evrope kritizovana, protoze ackoli je to verejnopravni sluzba, verejnost nema moznost ovlivnovat jeji program. Planuje CT do budoucna vetsi interaktivitu s divaky, napr. zalozenim uradu ombudsmana, apod?
Jiří Janeček: S ohlasy diváků intenzivně pracujeme, podněty využíváme a myslím, že to je do budoucna dobrá cesta.
|
Radek Bartoníček, MF DNES: Je něco, čeho s odstupem času litujete, pokud jde o celý systém vymáhání pohledávek?
Jiří Janeček: Lituji formy dopisu, který jsem podepsal. Divákům jsem se už za to omluvil.
|
Tomáš Johánek: Jak vůbec zpětně hodnotíte tolik kritizovanou kampaň proti neplatičům a dopustila se ČT podle Vás nějakých chyb? Máte už nějaká čísla kolik se podařilo od těchto neplatičů vybrat a kolik vlastně neplatičů celkem bylo?
Jiří Janeček: Akci hodnotíme pozitivně, od neplatičů jsme zatím vybrali přes 80 miliónů korun. Dlužníků bylo celkem přes 500 tisíc, výzvy se podařilo doručit zhruba polovině z nich. Chybou byla forma dopisu, ale o tom už jsem několkrát mluvil.
|
13
David Macháček: Přestože se debata od některých témat vzdálila, připomenu doplňující otázky, na které se zatím neodpovídalo:
Opět v rozhovoru pro BBC jste řekl: ...Já jsem, ano, samozřejmě jsem udělal všechno pro to, aby zůstala zachována (reklama v ČT). Proč ale pan Savický, zaměstnanec ČT, vysvětloval poslancům, že reklama už není pro ČT perspektivní (s odvoláním na blížící se digitalizaci)?
Kdo zorganizoval diskusi mezi třemi řediteli celoplošných televizí o problematice reklamy a koncesionářských poplatků? Byl jste to vy? Nebo vás ředitelé Novy a Primy pozvali?
Navrhl jste ředitelům komerčních televizí, aby při jejich výsadním postavení při vysílání reklamy povinně odevzdávaly část tržeb veřejnoprávní televizi (zjednodušeně popsaný takzvaný finský model finacování)? Pokud ne, proč? Pokud ano, jak reagovali?
Změníte například podobu sobotního večerního prime timu? Je podle vás vysílání střihového medailonu Karla Gotta na základě přání diváků (a zejména divaček) veřejnoprávní úkol, který má ČT plnit?
Děkuji i za případné zaslání odpovědí po chatu na mail.
Jiří Janeček: Na všechny tyto dotazy jsem odpověděl, že? :-)
|
10 HN: Kdo organizoval diskusi ředitelů celoplošných televizí o reklamě a poplatcích?
Jiří Janeček: Svolal ji předseda vlády.
|
Marius Dragomir, Czech Business Weekly: Kvuli financnim problemum se nekteri obavali (drive), ze CT nebude schopna vyrabet vlastni dramatickou tvorbu. Jaka je situace ted?
Jiří Janeček: Vyrábíme, ale ne tolik, kolik bychom potřebovali.
|
Radek Bartoníček, MF DNES: Co říkáte na názory diváků, kteří poukazují na to, že si sice platí ČT, ale přitom nemůžou sledovat její kompletní nabídku, tedy ČT24?
Jiří Janeček: Zatím jde o experimentální vysílání, navíc online přístupné na internetu. Další šíření ČT24 nezávisí na ČT, jak už jsem vysvětlil.
|
Radek Bartoníček, MF DNES: Nelíbí se mi, že Rada ČT nejedná otevřeně. Když jsem byl nedávno na jejím jednání o vymáhání vyhledávek, dozvěděl jsem se, že celá Rada se sešla už den předtím s vedením ČT a o celé věci jednala. To není přece férové, řada radních se poté odvolávala při oficiálním jednání na názory, které zazněly v neveřejné části. Vám jako bývalému novináři se to líbí?
Jiří Janeček: Průběžně pro členy Rady ČT organizujeme odborné semináře, která slouží k detailnímu rozboru dané problematiky a prohloubení odborných znalostí jednotlivých radních. jako novinář bych to považoval za legitimní, na veřejném zasedání jsou pak všechna důležitá fakta probrána.
|
14
David Macháček: K prezentovanému bodu:
6. naplňování zákona o podílu regionálních studií na vysílání na požadovaných 20 % (v minulých letech byl podíl jen cca 10 %)
Podíl jste zvedli především regionálními mutacemi Dobrého rána. Statistiky sledovanosti (minimálně za první čtvrtletí 2005) však ukazují, že zájem o tento pořad v moravských regionech ve srovnání s dřívější celostátní verzí nijak nestoupl. Stouply však náklady ČT na výrobu tohoto pořadu. Je to přesto "úspěch č.6"?
Jiří Janeček: Smyslem zavedení regionální mutace pořadu Dobré ráno bylo uspokojit poptávku diváků po regionálním zpravodajství. Náklady na toto opatření jsou nejnižší v porovnání s náklady na jiné pořady.
| HN: NEZVEŘEJNĚNO |
Marius Dragomir, Czech Business Weekly: Podle poslednich pruzkumu rekla vice nez 70% Britu, ze jsou OCHOTNI platit koncesionarske poplatky. To naznacuje, ze si tamni verejnost uvedomuje vyznam verejnopravni sluzby. CT vsak musi vymyslet zpusoby, jak z lidi penize dostat. Planujete nejakym zpusobem propagovat CT a jeji programy?
Jiří Janeček: Myslíte si, že ČT a její programy nepropagujeme?
|
15
David Macháček: Nikdy předtím jste se s řediteli Novy a Primy k takové debatě nesešli ("nesešli" = osobně, ale i virtuálně - telefon, e-mail...)? Ani jednotlivě?
Jiří Janeček: K jaké "takové" debatě? Komunikuji s oběma pány příležitostně, někdy osobně, někdy telefonicky.
|
11 HN: Nikdy předtím jste se s řediteli Novy a Primy k takové debatě nesešel?
Jiří Janeček: Komunikuji s oběma pány příležitostně, někdy osobně, někdy telefonicky.
|
Tomáš Johánek: Blíží se podzim a s ním i avizované nové programové schéma? Na čem bude ČT stavět svůj podzimní program?
Jiří Janeček: Podzimní schéma představíme veřejnosti v srpnu - nechte se překvapit.
|
Tomáš Johánek: Kde chcete vybudovat nové krajské redakce?
Jiří Janeček: Je pár bílých míst na mapě, která bychom chtěli pokrýt - např. Liberec.
|
16
David Macháček: Lze z vašich grafů zveřejnit výsledek "souboje" sledovanosti reklama na ČT1 versus vlastní pořady na ČT2? Nemůže být někdy reklama vítězem? Ad absurdum: Pak by bylo možné říci, že "ČT2 také obtěžuje diváky - a dokonce víc než reklama"...
Jiří Janeček: Na takovou raritu si nevzpomínám.
| HN: NEZVEŘEJNĚNO |
17
David Macháček: BBC má ale také svůj komerční kanál, finská YLE dostává část reklamních výnosů od komerčních televizí - nic z toho ČT nemá. Proč jste alespoň za tyto věci nelobboval u politiků, když už jste jim (např. Jiřímu Paroubkovi) přikývl na to, že ČT bez reklamy může být?
Jiří Janeček: Nikomu jem na nic nekývl, pouze jsem pana premiéra seznámil s předpokládanými dopady navrhovaných variant. Mezi nimi byla i varianta financování televize jako v případě YLE.
| HN: NEZVEŘEJNĚNO |
Tomáš Johánek: Můžete tedy alespoň trochu přiblížit, kde jsou další cesty ke snižování nákladů a zvyšování výnosů?
Jiří Janeček: Průběžně ve všech oblastech, například v rozvoji obchodní činnosti ČT je potenciál vyšších výnosů.
|
Marius Dragomir, Czech Business Weekly: Pokud CT propaguje svou ulohu a programy, jaktoze ma problemy s vyberem koncesionarskych poplatku?
Jiří Janeček: Problém vidím v současném znění zákona, které nám prakticky nedává žádný nástroj k soustavnému vyhledávání nových poplatníků - narozdíl od BBC a většiny dalších evropských televizí veřejné služby.
|
Radek Bartoníček, MF DNES: Pane řediteli, jak jste spokojen se zpravodajstvím České televize? Je něco, co byste v něm chtěl zlepšit, něco, co se Vám nelíbí? A zeptám se ještě i na nabídku programů ČT. Připadne Vám nyní dobrá, kvalitní, dostatečná? Nebo existují pořady, kterým dáte (nebo chcete dát) v budoucnosti více prostoru?
Jiří Janeček: V podstatě ano. Stále je sice co zlepšovat, ale zpravodajci odvádí ohromný kus profesionální práce, navíc se jim nyní podařilo rozšířit vysílání o celý nový program ČT24!
Program se snažíme zlepšovat neustále, ale nechtějte po mně, abych naše nápady dával konkurenci tímto způsobem k dispozici.
Děkuji všem za Váš zájem o ČT, snažil jsem se zodpovědět všechny dotazy. Zítra si s chutí přečtu denní tisk :-)
JJ
|
18
David Macháček: technická otázka - chat ještě pokračuje "naplno", nebo se už pouze vyřizuje fronta dříve položených otázek. jak dlouho lze ještě v chatu pokračovat?
díky za info.
Jiří Janeček: p.s. Právě chat končí.
| |