16. 6. 2004
O tramvajové dopavě v Praze:Studie je nádherná věc, ale...Se zájmem jsem prolistoval studii doporučenou panem Martinem Šubrtem a přistihl jsem se, jak vzpomínám na doby dávno minulé. Rád, opravdu rád bych se dožil okamžiku, kdy se alespoň fragment z navrhovaných možností stane realitou. Ovšem obávám se, že studie zapadne stejně, jako řada dalších v minulosti. O trolejbusové dopravě, která bude znovu vybudována v Praze, jsem také četl v jedné studii. Další názorně předváděla, co všechno by se dalo udělat s jiným dědictvím minulé epochy, severojižní magistrálou, píše Jan Stejskal. |
Dočetl jsem se, že je na spadnutí výstavba tramvajové trati v Jeremenkově ulici (alespoň autor o tom byl přesvědčen) a trumfem bylo tvrzení, že tato spojka si nakonec vyžádá i tramvajové spojení obou břehů Vltavy. Četl jsem fragmenty ze studie pražského S-Bahnu, jehož zárodek posloužil v době povodní a dnes bojuje o holou existenci mezi Libní a Roztoky. "Praha bude mít x dalších nádraží" hlásal nedávno titulek nějakého deníku a já se trpce pousmál, protože Vyšehrad, kde vlaky za mého mládí zastavova ly, je na spadnutí a z vinohradské zastávky zůstala jen jakási drážní administrativní budova. Po zastávce Hloubětín či Michle se rovněž slehla zem. A pokud jde o tramvaje? Díky studii jsem si zavzpomínal na dobu, kdy v navržených trasách tramvaje jezdily. Jezdily i jinde; i na Karlově v ulici Boženy Němcové najdete ještě fragment výhybky po kolejovém trojúhelníku. Na žádné z těchto míst se zatím tramvaje nevrátily. A je to dost dlouhý výčet ulic. Kromě těch navrhovaných je nutno ještě připomenout alespoň Celetnou, Pařížskou, Mezibranskou, Resslovu, Hybernskou, Na Florenci (i tam jsou dosud koleje v dlažbě), Husitskou. Tramvaje jezdily od náměstí Hrdinů na Budějovické náměstí, na Ryšánku, na Kačerov a do Záběhlic. Auta je vyhnala i z ulice V Holešovičkách a dám krk za to, že by je většina tamních obyvatel viděla mnohem raději než nepřetržitý proud řvoucích a smrdících aut. Jak dlouho trvalo, než se postavila spojka Ohrada - Palmovka? Deset, patnáct let? Barrandovská trať je také svým způsobem pomníček. Řadu let trvalo prodloužení z Motola do Řep. Když to člověk srovná s růstem sítě, řekněme, ve dvacátých letech minulého století, bude poněkud rozčarován. Přál bych Vaší studii brzkou realizaci. Potřebují ji všichni, kteří žijí v centru nebo občas musí do centra zavítat. Obávám se ale, že nejde o záležitost několika nejbližších let. Řada z těch, kdo by tramvajovou dopravu v centru potřebovali už dnes, se jí asi nedožijí. |