11. 11. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
11. 11. 2003

Východisko tkví v mediální vzdělanosti

Ignacio Ramonet: Tyranie médií, nakladatelství Mladá fronta, edice Myšlenky z francouzského originálu La tyrannie de la communication přeložil Michal Pacvoň, ISBN: 80-204-1037-6, EAN/UPC: 9788020410375 228 stran, vázaná vazba, 199 Kč

Závěr knihy Tyranie médií nazval její autor - profesor teorie audiovizuální komunikace na universitě Denis-Diderot v Paříži Ignacio Ramonet, Informovat se unavuje. Je to optimistický konec, který po předcházejících kapitolách, jež popisují konec "občanské" žurnalistiky a nástup "spotřebitelské komunikace", dává čtenáři přeci jen naději, že i v přicházející záplavě zbytečných informací je možné se s jistým úsilím orientovat a uchovat si postavení svobodného občana.

Podle Ramoneta mu v tom ale média mnoho nepomohou, protože místo aby moc kontrolovala, sama ji převzala. Stala se hospodářskou mocností, která díky novým technologiím dodává na trh miliardy informací. Informace se stala zbožím a veřejnost musí být přesvědčena, že bez informací se neobejde. Čím více spotřebuje občan údajů, tím vyšší je zisk. Nestačí proto "návyk" na informace. Údaj musí ke konzumaci lákat nebo být alespoň snadno stravitelný. Jak Ramonet upozorňuje, už nejde o to, co je pravda, ale o to, co lidi baví. Hodnotu informace už netvoří množství ověřených skutečností nebo hodnověrný rozbor fakt, ale její novost a pocity, které vzbuzuje. Novináři ztratili pozici neúplatných intelektuálů, kteří sledují počínání moci a podávají o tom zprávy občanům. Z žurnalistů se stali dělníci komunikačního průmyslu. Navíc zboží na trh s informacemi nedodávají dnes jen klasická média, ale marketingová oddělení, reklamní a public relations agentury, "internauti" a podobně. Komunikační trh jako každý jiný má své módní vlny, idoly ( Ramonet se soustředil zejména na smrtelnou nehodu lady Diany a aféru Clinton-Lewinská ) a zákony ( například napodobování televizního obrazu atd.).

Díky technickému vývoji se komunikace stala celoplanetární a funguje rychlostí světla, ale současně vytváří iluzi skutečnosti jako film nebo divadlo. Ramonet poukazuje na to, že veřejnost proto přestává médiím důvěřovat. Fungování demokratického systému je tím ohroženo, jelikož zájem o věci veřejné upadá. Dochází k paradoxu, kdy svoboda slova může vést k nastolení nekontrolované moci.

Ani Ramonet se nevyhnul tomu, aby do líčení svých pozorování mediálního světa nevložil emoci -- strach z budoucnosti, globalizace a technického vývoje. Obavu z totální vlády nadnárodních monopolů, která je mezi intelektuály velmi módní. Ovšem i vážní autoři se musí alespoň částečně podvolit nástrojům komunikačního trhu, aby dnes někoho oslovili.

Ramonet naznačuje východisko v mediální vzdělanosti. Tedy schopnosti orientovat se v oblasti informací a dokázat nahlédnou za kulisy zábavy, kterou nám média nabízejí. Věří rovněž, že sebezáchovný instinkt společnosti a svobodný trh povedou opět k návratu k "občanské" žurnalistice. Tedy, že lidé mediálně vzdělaní zatouží nejen se bavit, ale také vědět.

Pro českého čtenáře může být Tyranie médií poučným čtením, protože popisuje příčiny a mechanismy jevů, které se kritizují i u domácích médií, obyčejně ale bez zmínky o kořenu věci. Snad by stálo za prozkoumání, jestli postkomunistická média nepodléhají přechodu z "občanského" novinářství na "spotřebitelskou komunikaci" tím snáze, že už za totality živila veřejnost iluzemi, i když nikoli kvůli zisku, ale proto, aby se komunisté udrželi u moci.

Psáno pro server Česká média

                 
Obsah vydání       11. 11. 2003
11. 11. 2003 Václav Klaus nemá pravdu ohledně vývozu zbraní
11. 11. 2003 Jak mizejí pracovní příležitosti z Evropy
11. 11. 2003 Vítejte, přátelské bomby
11. 11. 2003 Británie: Televizní publicistika "je v úpadku"
11. 11. 2003 Lze měřit počet andělů na špičce nože? Štěpán  Kotrba
11. 11. 2003 Východisko tkví v mediální vzdělanosti Ivan  Jemelka
11. 11. 2003 Bolívie Ignacio  Ramonet
11. 11. 2003 O dětské prostituci, která "neexistuje"
10. 11. 2003 Pomluvy kolem prince Charlese jsou prý projevem mocenského boje
10. 11. 2003 Památce všech, kdo zahynuli při válce v Iráku Jan  Čulík
8. 11. 2003 "Je budoucí britský král vlastně královna"?
8. 11. 2003 Ústup televizních revolucionářů bez boje Štěpán  Kotrba
10. 11. 2003 Americká stanice CBS se kvůli protestům rozhodla stáhnout z programu film o Reaganovi Martin  Kloubek
10. 11. 2003 Otčina Roman  Weber-Pachola
13. 11. 2003 Dnes vydáváme výbor Jak Češi bojují - novou knihu z Britských listů
3. 11. 2003 Jak Češi bojují - obsah
1. 11. 2003 Hospodaření OSBL za říjen 2003

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
11. 11. 2003 Východisko tkví v mediální vzdělanosti Ivan  Jemelka
11. 11. 2003 Jak mizejí pracovní příležitosti z Evropy   
11. 11. 2003 Vítejte, přátelské bomby   
11. 11. 2003 Lze měřit počet andělů na špičce nože? Štěpán  Kotrba
11. 11. 2003 Zavolali: "Pane vrchní!" A střelba přestala   
11. 11. 2003 John Simpson: "Mám pocit viny, že jsem zůstal naživu."   
10. 11. 2003 Americká stanice CBS se kvůli protestům rozhodla stáhnout z programu film o Reaganovi Martin  Kloubek
10. 11. 2003 Památce všech, kdo zahynuli při válce v Iráku Jan  Čulík
7. 11. 2003 Oplotit nebo vyhubit: Ještě jednou k izraelskému plotu Tomáš  Linhart
7. 11. 2003 BBC bude vysílat drastičtější reportáže z válek   
7. 11. 2003 Obyčejný ofset jako "umělecký tisk", aneb jak udělat z lidí blbce Jan  Paul
6. 11. 2003 Mosty přes globální propasti nebo slova, která nikdo neslyší, ale musí být vyslovena?   
6. 11. 2003 Muž tvrdé linie, Richard Pipes má pochybnosti o americké politice vůči Iráku   
6. 11. 2003 Je kritika ze zahraničí nepřípustná? Jan  Čulík
5. 11. 2003 Skupina "Z toho ven" atakovala reklamu Jan  Paul