11. 11. 2003
Británie: Televizní publicistika "je v úpadku"Počet publicistických pořadů v britské televizi ostře poklesl, podle analýzy, vydané k padesátému výročí vlajkové lodi britské televizní publicistiky, pravidelného týdenního pořadu televize BBC Panorama.
|
Britská komerční televize ITV za posledních dvacet let snížila počet svých někdejších čtyř pravidelných publicistických pořadů na jeden a veřejná televize BBC přesunula publicistiku do okrajových prostor vysílacího schématu, argumentuje studie, kterou vydala škola pro sdělovací prostředky na Bournemouth University. Avšak vedoucí představitelé televizních stanic o víkendu tuto kritiku odmítli a poukázali na to, že televizní publicistika je v současnosti bohatší a rozrůzněnější než dříve. Steve Anderson, šéf zpravodajství v komerční televizi ITV, přiznal, že je televizní publicistika nyní "ve stavu přerodu". Avšak dodal, že všechny druhy televizního vysílání - včetně televizních inscenací, zábavy i sportu - jsou nyní v "nejistých vodách", protože televizní průmysl prochází nejradikálnějšími změnami za posledních padesát let. Stále větší počty britských televizních diváků má totiž v důsledku digitalizace přístup ke stovkám televizních okruhů. "Má-li televizní publicistika zůstat uprostřed vysílacího schematu v nejsledovanější době, musí uspět na televizním trhu v konkurenci ostatních pořadů," uvedl. "Jestliže přijdeme o svou schopnost komunikovat s diváky, okamžitě o ně přijdeme, přepnou na jiné stanice." Poukázal na to, že analýza pouze spočetla jednotlivé pořady, nikoliv počet odvysílaných minut, a že například publicistický pořad televize ITV "Tonight" se vysílá téměř po celý rok. Peter Horrocks, šéf publicistiky v televizi BBC, poukázal na nedávno odvysílané investigativní pořady, například o korupci na britských dostizích a v potravinářském průmyslu, na pořad, který odhalil nové důkazy v případě údajné vražedkyně Angely Canningsové i dokumentární filmy o pedofili v katolické církvi. Po vyšetřování smrti vládního poradce dr. Davida Kellyho vznikly obavy, že bude BBC zastrašena a že začne vysílat méně provokativní zpravodajství a publicistiku. Tyto obavy se prý nepotvrdily a BBC se "silně snaží" dokázat svou nezávislost a ignorovat vládní kritiku reportáže Andrewa Gilligana o vládní zprávě o Iráku, vzhledem k tomu, že generálním ředitelem i předsedou Rady BBC jsou sympatizanti s labouristy Greg Dyke a Gavyn Davies. Adrian van Klaveren konstatoval na mediální konferenci v Budapešti, že "Dobrá novinářská práce bude vždycky vyvolávat konflikty a to musí být něco, co budeme i nadále hájit. Budeme i nadále zpochybňovat a budeme i nadále kritičtí, ale musíme přijímat všechny názory a být ochotni reagovat na kritiku."
Podrobnosti v angličtině ZDE |