20. 12. 2002
Drahé Melouny Radiomobilu: Jak snadno a rychle přijít o dobrou pověst firmy"Jdi do toho, vyhraj miliony," láká masivní reklamní kampaň. Je to tak snadné. V každých novinách, na každém televizním kanálu i mnohém billboardu to Radiomobil (T-Mobile) sugeruje svým zákazníkům hezkými obrázky, školenými hlásky a barevnými písmenky. Staré ruské přísloví říká, že "zadarmo je jen sýr v pasti na myši." A opravdu. Dole drobnými písmenky je napsáno: Denně najdi soutěžní heslo a co nejvíce jej esemeskuj na číslo 2412.
"Hele kámo, a proč ne jenom jednou?" může se ptát spotřebitel chytrolín. |
Melouny se valíObrovské množství adresátů obdrželo od pořádající akciové společnosti adventní kalendář. Milá pozornost je zároveň pomůckou pro vánoční soutěž Melouny se valí. Každý den se hraje o statisíce a jednou týdně o miliony korun. Čím větší počet SMS zpráv s heslem uživatel zašle, tím větší má šanci na výhru. Kdo se nechá zlákat, může být velmi nemile překvapen. Na adventním kalendáři je opomenuta jedna zásadní informace -- cena účtovaná společností za odeslání jedné SMS zprávy je totiž 5 Kč bez DPH, to znamená až pětkrát více, než kolik činí běžný tarif. Vzhledem k tomu, že jsou zde pravidla soutěže podrobně uvedena, uživatel může jen těžko tušit zradu ve výši ceny za odeslanou SMS. Nemá důvod pídit se po dalších informacích. Nejvíce ohroženy jsou rodiny, kde děti využívají takzvané partnerské karty. Společný účet přijde až v následujícím měsíci a překvapení může být velmi nemilé. Menší riziko hrozí u Twist karet, kde je možné sledovat průběžně náklady za využívání služeb. Co na to zákon?Radiomobil může nedostatečnými informacemi uvádět řadu spotřebitelů v omyl a může jim způsobit škodu v nemalé výši. Sdružení na obranu spotřebitelů proto médiím 15. prosince rozeslalo tiskovou zprávu, ve které mimo jiné tvrdí, že se otevřeným dopisem obrátilo na generálního ředitele společnosti Radiomobil a požaduje jeho vyjádření. Zejména k tomu zda společnost uznává nedostatečné informování v této věci a zda spotřebitelům, které uvedla v omyl, nahradí škodu. Reakce vedení zatím není známa. Paragraf osm Zákona o ochraně spotřebitele, totiž jasně říká, že "nikdo nesmí klamat spotřebitele, zejména uvádět nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepřesné, nejasné, dvojsmyslné nebo přehnané údaje..., stejně jako paragraf šest téhož zákona, kde se hovoří o tom, že prodávající se nesmí při prodeji výrobků chovat v rozporu s dobrými mravy. I melounová soutěž je obyčejným výrobkem, byť s poněkud balkánsky proradnou příchutí. Co na to média?Zatím nic. Radiomobil je významný inzerent a statisícový denní výpadek příjmů žádný šéfredaktor nebude riskovat pro hrozící výpadek svých vlastních statisícových měsíčních příjmů. Zadavatel reklamy by zavolal vydavateli listu a...papá, za branou se tísní další robůtek. Už v polovině 30. let minulého století vložil George Orwell ve své poněkud autobiografické knize Bůh chraň aspidistru hlavnímu hrdinovi do úst větu: "Dělat reklamu je jako harašit klackem v kýblu s pomejemi." Doba pokročila. Podařilo se postupně vyharašit takovou existenciální úzkost, že co bylo dříve při získávání peněz slušností, pokládá se za hloupé. Co bylo dříve lumpárnou, pokládá se za chytrost. Zatímco dříve se alespoň říkalo "naše voňavka :) je nejlepší", teď slyšíme "smrdíte, protože ji nepoužíváte :(". Nikomu to nevadí, všichni, tedy alespoň statisticky významný vzorek populace, si zvykli. Situace nápadně připomíná loňský šlágr -- Ježíškovu předvánoční linku. Zpracováno podle www.spotrebitele.cz. |