12. 8. 2002
Levné lety umožňují Britům "invazi do Evropy"Chcete letět z Londýna do Glasgowa (na vzdálenost 600 km), za "dvacet korun"? Použijte aeroliní Ryanair. Má to ovšem své háčky: koupíte-li si na internetu letenku několik týdnů dopředu, skutečně ji získáte za nominální cenu třeba jen dvaceti korun. Jenže k tomu si připočítává britská vláda daň z letového provozu, takže celkem nezaplatíte za cestu pouhých 50 pencí, ale celkem kolem dvaceti liber. To je pořád ještě slušná cena za letenku. Dalšími nevýhodami bývá, že levné letecké společnosti používají jen vedlejších, méně významných letišť, kam se třeba cestuje z místní metropole pozemní dopravou až hodinu. Také bývají levné letecké společnosti postihovány dlouhými zpožděními při odletu. Už jsem je dlouho nezažil, až zase nyní, včera, v noci z neděle na pondělí. Let z Londýna do Glasgowa s firmou Easyjet měl odstartovat ve 21.45 - nakonec jsme odletěli až o půlnoci. (Tento zpáteční let Glasgow - Londýn stál 40 liber.) Přesto však jsou levné letecké společnosti v Británii nyní nesmírně populární. Británie zažívá absolutní rozkvět těchto leteckých společností. A Britové, jak se nad tím v neděli pozastavil týdeník Observer, provádějí "invazi do Evropy".
|
"Levné" letecké společnosti provozují nyní své "levné" lety z mnoha menších anglických měst, do menších měst v různých západoevropských zemích: ať je to Klagenfurt, Carcassonne, Dijon, Ancona, Brest, Friedrichshafen, Malmo anebo Murcia. Britové začali jezdit na nový druh dovolené. Zaplatí deset dvacet liber za jednu cestu a vydají se na pár dní do malého města v jiné evropské zemi. Je to doslova revoluce v turistice. Miliony lidí, kteří dosud letecky necestovali, anebo si jen vždycky šetřili celý rok na týden či čtrnáct dní dovolené u moře, nyní cestují levnými leteckými společnostmi po celé Evropě. A ospalá západoevropská městečka zažívají novou - kladnou i zároveň zápornou zkušenost: města jsou náhle plná Britů z malých měst, kteří dosud moc do zahraničí necestovali, s kapsami plnými eura. Levné letecké společnosti zažívají období velkého rozkvětu. Jsou to podniky jako Ryanair, Buzz, EasyJet a Go. Firma Ryanair se chystá do dvou let zdvojnásobit počet svých letadel, v roce 204 přepraví 20 milionů cestujících a stane se tak největší evropskou leteckou společností. Pro Bernadettu Biovou, vlastníka hostince na letišti v malém francouzském městě Bergerac, je to doslova zázrak. Malé letiště v Bergeracu mělo být zlikvidováno, než se levná letecká společnost Buzz rozhodla, že toto středověké město je zajímavým cílem pro turisty. "Bylo to, jako kdybyste vyhráli v loterii. 22. března jsem měla v hostinci tři zákazníky. 23. března, kdy sem začala létat firma Buzz, jsem jich měla tři sta a od té doby se situace nezměnila. Hospodářský dopad je v malých evropských městech, kam se rozhodly létat tyto "levné" letecké společnosti, nesmírně příznivý na celou místní infrastrukturu. A Britové začínají v těcho městech kupovat nemovitosti. Až 12 procent nemovitostí v městě Bergerac nyní vlastní Britové a Holanďané. Místní lidé to však nesnášejí vždycky dobře. Jedna anglická pracovnice realitní kanceláře v Bergeracu nedávno zaznamenala emocionální scénu od postaršího Francouze, který na ni zaútočil v její kanceláři: "Nechci mít s vámi nic společného. Všechno to tady vykupují Angličané." Francouzi prý v některých městech zakládají asociace, které mají zabránit "cizincům", aby skupovali místní domy a byty. Loni přepravila firma Ryanair 11 milionů cestujících a vydělala 112 milionů liber zisků. Každoročně roste tato firma o třetinu. V poslední době však začínají být vznášeny kritické otázky ohledně systematického zpoždění, jímž trpí lety těchto leteckých společností, ohledně ztrácených zavazadel a ohledně toho, zda tyto letecké společnosti skutečně dodržují dostatečně bezpečnostní předpisy. Kdyby došlo k vážné letecké katastrofě některého z těchto "levných" letů, mohlo by to zlikvidovat důvěru veřejnosti v celý nově vzniklý systém levné letecké turistiky. Podnikají se tedy kroky ke zpřísnění technických kontrol a dodržování bezpečnostních předpisů. |